تقریبا یک هفته پس از رونمایی رسمی از پرچمدار خانواده EQ یعنی سدان لوکس تمامالکتریکی EQS بود که مرسدس-بنز در اتوشانگهای ۲۰۲۱ از EQB رونمایی کرد؛ محصولی که برپایه کراساوور جمعوجور GLB کلاس توسعه یافته است. حال در موتورشو مونیخ ۲۰۲۱، برای اولین بار Mercedes-Benz EQB برای اروپایی ها به نمایش عموم درآمده است.
Mercedes-Benz EQB با طول بدنه ۴۶۸۰ میلیمتر، در دو مدل ۵ و ۷ سرنشین عرضه خواهد شد. این خودرو در دو مدل EQB300 و EQB350 عرضه شده که هر دو، چهارچرخ محرک هستند. و این به لطف بهرهمندی از پیکربندی جُفتموتور میسر شده. یعنی یک موتور برقی بر روی محور جلو و یک موتور برقی بر روی محور عقب قوای محرکه EQB را تامین میکنند. منبع تغذیه موتورهای برقی نیز در هر دو مدل، پکیج ۶۶.۵ کیلوواتساعت باتری های لیتیم-یون است. این پیکربندی با هر بار شارژ کامل، بُرد پیمایش ۴۱۹ کیلومتر به Mercedes-Benz EQB میدهد.
اما حتما میپرسید تفاوت عملکردی این دو مدل در چیست؟ در پایخ باید بگوییم خروجی پیشرانه. در Mercedes-Benz EQB300 پیشرانه در مجموع ۲۲۵ اسببخار قدرت و ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، مقادیری که در EQB 350 به ترتیب معادل ۲۸۸ اسببخار و ۵۲۱ نیوتنمتر هستند. در کنار این دو، مرسدس قرار است یک EQB دیفرانسیل-جلو (بدون موتور برقی عقب) نیز به خانواده کوچکترین کراساوور تمامالکتریکی خود اضافه کند. و البته به نظر میآید یک مدل با ظرفیت بالاتر باتری ها و قدرت بیشتر نیز در برنامه های مرسدس-بنز برای خانواده EQB گنجانده شده است.
همانطور که اشاره شد، Mercedes-Benz EQB برپایه ساختار و پلتفرمی مشترک با GLB-کلاس توسعه یافته و همچون همزاد مجهز به پیشرانه درون سوز خود، در پیکربندی دو و سه ردیف سرنشین قابل سفارش خواهد بود. و این مزیت خوبی برای EQB خواهد بود چراکه با وجود ابعاد کوچک (طول بدنه تنها ۴.۷ متری) برای خانواده های پرجمعیت نیز گزینه مناسبی است. البته تناسبات جعبهای شکل GLB-کلاس که برگرفته از شاسیبلند های بزرگ است، باعث شده تا EQB حداقل در ظاهر به مراتب بزرگتر به نظر بیاید، مخصوصا اگر رینگ های ۲۰ اینچی اختصاصی این مدل که با جزئیات تزئینی رُزگُلد یا آبی قابل سفارش هستند نیز انتخاب شده باشند.
همین جزئیات تزئینی رُزگُلد و یا آبی رنگ، برای فضای داخلی نیز قابل سفارش هستند و با اضافه شدن به پره های دریچه های سیستم تهویه، مودلایتینگ داشبورد و بافت صندلی ها، جلوه ای خاص تر به کابین EQB میدهند. در کنار این جزئیات، باید به تزئینات آلومینیومی و سطوح تزئینی سیاه براق نیز اشاره کرد که ماهیت بالاردهتری به فضای داخلی میدهند. دیگر مشخصه بارز کابین در Mercedes-Benz EQB، بهرهمندی از دو نمایشگر ۱۰.۳ اینچ چسبیده به یکدیگر است که یکی به جای نشانگری های مرسوم، پشت فرمان قرار گرفته و دیگری که نمایشگر اصلی سیستم اطلاعات و سرگرمی است، دارای سیستم مکانیاب مدرنی است که به واقعیت افزوده مجهز است و تجربه ای متفاوت از نویگیشن های مرسوم را ارائه میدهد.
انتظار میرود Mercedes-Benz EQB برای مدل EQB300 قیمتی در محدوده ۵۰ هزار دلار داشته باشد، رقمی که برای EQB350 ممکن است که ۷۰ هزار دلار نیز برسد. مدل تک-دیفرانسیل هم که البته فعلا اطلاعاتی از آن منتشر نشده، احتمالا شروع قیمتی در محدوده ۴۰ هزار دلار خواهد داشت. اصلی ترین رقبای این محصول تمامالکتریکی مرسدس، خودروهایی نظیر آئودی Q4 e-Tron، تسلا مدل Y و فولکس واگن ID.4 خواهند بود. بد نیست بدانید مرسدس قرار است تا ۲۰۳۰ به برندی کاملا الکتریکی تبدیل شود و محصولاتی که تحت برند EQ ارائه میشوند، پیش نمایش همین آینده کاملا پاک مرسدس-بنز هستند.
نظر شما چیست؟