بازار خودرو های وارداتی، سال ۱۴۰۴ را تحتتاثیر تورم انتظاری، با رشد آغاز کرد اما حالا ورق در این بازار، برگشته است. بررسیها نشان میدهد از ابتدای سال، قیمت در بازار وارداتی با ثبات همراه بوده است که این وضعیت را میتوان متاثر از دو عنصر نرخ ارز و ابلاغ آییننامه اجرایی واردات دانست.
طبق گزارشی که روزنامه دنیای اقتصاد با بررسی قیمت ۱۰ خودرو وارداتی در بازه زمانی ۱۶ فروردین تا ۲۵ تیر ارائه کرده، این خودروها به طور میانگین با کاهش ۱.۱درصدی قیمت مواجه بودهاند. در این میان، یک خودرو ثبات قیمتی، چهار خودرو افت قیمت و پنج خودرو رشد قیمت را نشان میدهند.
در شرایطی که پیشبینی میشد قیمت خودروهای وارداتی با توجه به افزایش تعرفه واردات در بودجه ۱۴۰۴ و جهش نرخ ارز در فروردین ماه، با افزایش چشمگیری مواجه شود، اما برخلاف تصورات، بازار خودروهای وارداتی در سال جدید نه تنها افزایش قیمت چندانی به خود ندیده بلکه بسیاری از خودروها کاهش قیمت یا ثبات را تجربه کردهاند. شاید بتوان دو دلیل مهم را برای وضعیت بازار در بازه زمانی ۱۶ فروردین ماه تا روز گذشته عنوان کرد.
تاثیر نرخ ارز در وضعیت بازار وارداتی ها
در یک دهه گذشته همواره نرخ ارز بهعنوان محرک بازار شناخته میشد و رابطه خطی بین جهش دلار و قیمت خودرو برقرار بود اما حالا کارشناسان میگویند با رشد قیمت دلار، بازار انتظار شوک ناگهانی را ندارد. دلار در بازار آزاد در ابتدای امسال به حدود ۱۰۰هزار تومان رسید اما در ادامه با احیای دیپلماسی و آغاز روند مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا، قیمت وارد کانال ۸۰هزار تومان شد.
با شروع جنگ ۱۲روزه میان ایران و اسرائیل هم قیمت دلار نوسان محدودی داشت که حتی پس از آتشبس نیز به سرعت به کانال پایینتر بازگشت در واقع همزمان با دومین روز آتشبس، فعالان بازار ارز شاهد تداوم روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد بودند.
قیمت دلار این هفته را هم تحتتاثیر اخبار مربوط به احتمال فعالسازی قریبالوقوع مکانیزم ماشه مسیر افزایشی را در پیش گرفت اما در پی انتشار این خبر که اروپا فعلا قصد انجام این کار را ندارد، قیمت دلار که روز دوشنبه وارد کانال ۸۹هزار تومانی شد، دیروز به حدود ۸۸هزار تومان رسید. بنابراین در حالی که پیشبینی میشد با رشد نرخ ارز قیمت بسیاری از کالاها از جمله خودرو افزایش پیدا کند، در واقعیت با ادامه روند کاهشی در سایه تقویت دیپلماسی، حجم معاملات به شدت کاهش یافت و کشف قیمت در بازار هم عملا اعتبار خود را از دست داد.
کاهش تعرفه های واردات خودرو
دومین دلیلی که روند بازار خودروهای وارداتی را در سال جاری برخلاف انتظارات رقم زد، آییننامه واردات خودروهای سواری بود که با تاخیری مثالزدنی در میانه جنگ ابلاغ شد. پیشتر آنچه پیشبینیها درباره رشد قیمت خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴ را تحتتاثیر قرار داده بود، افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه واردات در قانون بودجه بود.
واردات خودرو مانند عرضه از ابتدای امسال تقریبا متوقف بود که دلیل آن هم نبود آییننامه اجرایی واردات است که در قالب قانون بودجه ۱۴۰۴ باید از ابتدای امسال به اجرا درمیآمد اما خبری از آن نشد. در این بین، گرچه قانون بودجه تعرفه ۱۰۰درصدی را تعریف کرده بود اما به نظر میرسید دولت در حال عقبنشینی از آن است.
سرانجام آییننامه در ۲۶خردادماه و در میانه جنگ از راه رسید. بر اساس این آییننامه تعرفه واردات خودروهای بنزینی به ۲۰ تا ۱۹۰درصد رسیده است.
این آییننامه، حقوق ورودی خودرو را کاهش داد و حتی در برخی گروههای تعرفهای که بر اساس حجم موتور تقسیم شدهاند، حقوق ورودی کمتر از میزان سال گذشته در نظر گرفته شده است. نکته حائز اهمیت در این آییننامه کاهش تعرفه خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سیسی است که به ۲۰ تا ۴۰درصد رسیده.
همین موضوع خط بطانی بر پیشبینیهای انجامشده در سال قبل کشید که بر اساس آنها انتظار میرفت با افزایش تعرفه واردات، قیمتها نیز با افزایش قابلتوجهی مواجه شوند اما در عمل این اتفاق نیفتاد.
نگاهی به بازار خودرو نشان میدهد که بعد از اتمام جنگ نیز تاکنون بازار خودرو از حالت بیحسی خارج نشده و به روال عادی بازنگشته است. البته قبل از این بحران هم بازار در وضعیت خوبی به سر نمیبرد و با تاخیر سیاستگذاران در قیمتگذاری و ابلاغ آییننامه اجرایی، عرضه خودرو به شدت کاهش پیدا کرده و رکود و بلاتکلیفی بر بازار حاکم شده است که حالا تاثیر این شرایط را روی قیمتها شاهد هستیم.
مدل خودرو | قیمت ۱۶ فروردین (حدودی – تومان) | قیمت ۲۵ تیر (حدودی – تومان) | درصد تغییر |
---|---|---|---|
هونگچی E-QM5 | ۱.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۱.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۵.۸% – |
هیوندای الانترا | ۳.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۲.۹۵۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۱۰.۶% – |
سوزوکی بالنو | ۲.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۱.۹۴۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۱۱.۸% – |
هیوندای اکسنت | ۲.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۲.۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۲.۰% – |
نیسان سانی | ۱.۶۵۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۱.۶۵۰.۰۰۰.۰۰۰ | – |
جتا VS5 | ۲.۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۲.۵۸۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۵.۳% + |
فیات ۵۰۰ | ۲.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۲.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۷.۶% + |
چانگان CS55 پلاس | ۱.۸۵۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۱.۸۹۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۲.۱% + |
کیا سلتوس | ۳.۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۳.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۷.۶% + |
تویوتا کرولا ۱.۲ توربو | ۲.۷۵۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۲.۷۸۰.۰۰۰.۰۰۰ | ۱.۱% + |
تغییر قیمت خودرو های وارداتی در بازار
در این گزارش تغییرات قیمتی ۱۰خودروی وارداتی در بازه زمانی ۱۶فروردینماه تا روز گذشته زیر ذرهبین قرار گرفته است. بررسی قیمتی نشان میدهد که قیمت خودروهای وارداتی در روز گذشته نسبت به ۱۶فروردینماه، به طور میانگین کاهش ۱.۱درصدی را تجربه کردند. در این بین، یک خودرو ثبات قیمتی، چهار خودرو افت قیمت و پنج خودرو رشد قیمت را نشان میدهند.
رکورددار افت قیمت در میان ۱۰ خودروی بررسی شده، مربوط به سوزوکی بالنو است که کاهش ۲۶۰ میلیونتومانی معادل ۱۱.۸ درصدی را تجربه کرده. این خودرو در ابتدای امسال به مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آگهی میشد اما روز گذشته بهای آن به ۱ میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان رسید.
بعد از سوزوکی بالنو نوبت به هیوندای النترا میرسد که کاهش ۳۵۰ میلیون تومانی، معادل ۱۰.۶درصد را در بازه هفتاد روزه مورد بررسی، به ثبت رساند. قیمت این خودرو که بعد از تعطیلات نوروزی در ۱۶ فروردین ماه، ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود، دیروز به ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان رسید.
سومین افت قیمت مربوط به خودروی برقی هونگچی E-QM5 است که کاهش ۱۰۰ میلیون تومانی معادل ۵.۸درصد را تجربه کرد. این خودرو در ابتدای امسال به قیمت یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان در بازار موجود بود اما روز گذشته با کاهش ۱۰۰میلیون تومانی به یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان رسید.
در بین خودروهای وارداتی بررسی شده، یک خودرو دیگر هم کاهش قیمت را نشان میدهد. هیوندای اکسنت در بازه زمانی ۱۶ فروردین تا ۲۵ تیر، کاهش ۵۰ میلیون تومانی قیمت، معادل ۲درصد را تجربه کرد. این خودرو در ۱۶ فروردین، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آگهی میشد اما بهای آن، روز گذشته به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان رسید.
بررسی های روزنامه دنیای اقتصاد نشان میدهد در میان ۱۰ خودرو وارداتی مورد بحث، پنج خودرو نیز با رشد قیمت مواجه شدند که رکورد افزایش قیمت نیز در دست کیا سلتوس بوده. این خودرو رشد ۲۵۰ میلیون تومانی، معادل ۷.۶ درصد را در بازه زمانی ۱۶ فروردین تا ۲۵ تیر داشته و قیمتش در آگهی های فروش، از ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.
خودروی دیگری که در بازه زمانی مورد بررسی، رشد قیمت را تجربه کرد، فیات ۵۰۰ است که ۲۰۰میلیون تومان معادل ۷.۶درصد افزایش قیمت داشته. این خودرو در ابتدای امسال ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت داشت اما دیروز، بهای آن با افزایش نسبی به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید.
جتا VS5 نیز در این بازه زمانی ۷۰ روزه، رشد قیمت ۱۳۰ میلیون تومانی، معادل ۵.۳درصد را تجربه کرده است. طبق بررسیها، این خودرو در ۱۶ فروردین ماه، ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشت اما بهای آن به ۲میلیارد و ۵۸۰میلیون تومان رسید.
در کنار این سه خودرو، قیمت چانگان CS55 پلاس وارداتی سایپا هم در بازه زمانی بررسی شده، با رشد مواجه شد. این خودرو با افزایش قیمت ۴۰ میلیون تومانی، رشدی معادل ۲.۱ درصد را تجربه کرده است، به این ترتیب که بهای خودرو در ۱۶ فروردین ماه، ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان بود اما عددی که روز گذشته بر روی آگهی های خودرو گذاشته شده، ۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان است.
در میان ۱۰ خودروی وارداتی بررسی شده، یک خودرو هم ثبات قیمتی را تجربه کرد؛ نیسان سانی که در ۱۶ فروردین ماه، ۱ میلیارد و ۶۵۰میلیون تومان قیمت داشت، دیروز هم به همین بها در بازار موجود بود.
نظر شما چیست؟