فرار آقای مدیرعامل از مشکلات استلانتیس؛

کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس، استعفا داد!

مشکلات متعددی که استلانتیس با آنها دست به گریبان است، کارلوس تاوارس، اولین مدیرعامل این اتحاد خودرویی بزرگ دنیا را وادار به استعفا کرد.

دوشنبه - ۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
Stellantis CEO Carlos Tavares - فرار آقای مدیرعامل از مشکلات استلانتیس؛ کارلوس تاوارس استعفا داد!

اولین مدیرعامل اتحاد خودرویی بزرگ استلانتیس، امروز کاملا اتفاقی از سمت خود استعفا داد! اگرچه استلانتیس ماه هاست در مشکلات مختلف غوطه‌ور است اما این استعفای یک‌باره و بدون اعلام قبلی، کمی عجیب است. مخصوصا وقتی در نظر داشته باشیم که دو ماه پیش، در خبری آمده بود که این بیزینس‌من ۶۶ ساله پرتغالی سال ۲۰۲۶ به قرارداد ۵ ساله خود به عنوان مدیرعامل استلانتیس پایان خواهد داد. حال اما مشخص شده که کارلوس تاوارس زودتر از موعد صندلی مدیرعاملی استلانتیس را ترک می‌کند.

از آنجایی که جستجو برای یک کاندیدای اصلح برای جانشینی کارلوس تاوارس کماکان ادامه دارد و احتمالا معرفی مدیرعامل جدید استلانتیس تا اوایل ۲۰۲۵ طول خواهد کشید، قرار است از این پس یک کمیته اجرایی موقت به ریاست جان الکان که رئیس و مدیر اجرایی استلانتیس بوده، ریاست فراری را عهده‌دار است، در راس امور قرار بگیرد.

تاوارس طی ماه های گذشته همواره پیرامون نقاط ضعفی که استلانتیس دارد، صحبت می‌کرد. برای مثال بازاریابی بد را عامل فروش پایین مازراتی اعلام کرده بود و معقد بود در سایت تولید Sterling Heights که بسیاری از پیکاپ های RAM، با ایراد از آن خارج شده‌اند، مشکلات کیفی عدیده وجود دارد. تاوارس حتی به مشکل موجودی اضافی خودروهای استلانتیس اشاره کرد بود؛ مشکلی که بزرگترین گروه خودروسازی دنیا با آن دست به گریبان است و می‌بایست با تغییر رویکرد در انطباق تولید و نیاز بازارها، رفع شود.

سال ۲۰۲۴ به واسطه کاهش تقاضا برای بسیاری از مدل های برند های زیرمجموعه استلانتیس، از فیات ۵۰۰ الکتریکی و داج دورنگو گرفته تا مازراتی گرن‌توریزمو و گرن‌کبریو، شاهد توقف تولید آنها بودیم. حتی جیپ گرند چروکی و فیات پاندا نیز از این توقف های تولید، بی‌نصیب نماندند.

بد نیست بدانید در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، جیپ تنها در آمریکا ۸ درصد کاهش فروش را تجربه کرده و RAM و داج با ۲۴ درصد و کرایسلر با ۲۱ درصد، بیشترین کاهش فروش در اتحاد خودرویی استلانتیس را در همین مدت در آمریکا داشته‌اند. آلفارومئو هم با وجود آغاز عرضه محصول جدید خود، توناله، عملکرد بهتری نداشته، با ۱۰ درصد اُفت فروش در سه ماهه سوم ۲۰۲۴ مواجه شده است.

ماه سپتامیر انجمن ملی فروشندگان خودروهای استلانتیس در آمریکا با ارسال نامه‌ای به تاوارس، او را باعث و بانی اُفت بی‌سابقه جیپ، RAM، داج و کرایسلر دانسته بودند. اما این تنها نوک کوه یخ مشکلات برند های مذکور است. تاوارس ماه ها قبل اعلام کرده بود که دو سال بیشتر برای نجات برند های مشکل‌دار استلانتیس ، مهلت نمانده و در غیر این صورت، یا باید به فروش آنها فکر شود و یا به پایان فعالیت‌های آنها.

البته لازم به ذکر است که تمامی ۱۴ برند اصلی که زیر چتر استلانتیس هستند، حداقل تا پایان ۲۰۲۶ به واسطه سرمایه‌گذاری های صورت گرفته، از یک حاشیه امن مالی برخوردار هستند. برندهای اصلی اسلانتیس عبارتند از پژو، سیتروئن، اوپل، واکسهال، DS، فیات، داج، کرایسلر، مازراتی، آلفارومئو، لانچیا، آبارث، جیپ، RAM و فیات پروفشنال.

در پایان بد نیست یادآوری کنیم که استعفای کارلوس تاوارس، تنها تغییر بزرگ این ماه‌ها در استلانتیس نیست؛ دو ماه پیش سانتو فیچیلی نیز به عنوان جانشین داویده گراسو و ژان فیلیپ ایمپاراتو، مدیرعامل مازراتی و آلفارومئو شد. ژان فیلیپ ایمپاراتو بلافاصله به عنوان رئیس ارشد مالی استلانتیس در اروپا و مدیرعامل Pro One که بخش خودروهای تجاری استلانتیس است، منصوب شد.

5 از 2 رای

نظر شما چیست؟