اولین پیکاپ کیا موتورز کره جنوبی که تاسمان نام دارد و همرده خودروهایی همچون تویوتا هایلوکس است، در حالی ساعتی پیش بصورت رسمی رونمایی شد که کیا موتورز عربستان را به عنوان محل رونمایی رسمی از آن انتخاب کرده بود! کیا موتورز با تاسمان سبک جدیدی از طراحی را معرفی میکند که هم برای تولیدات این شرکت تازگی دارد، هم برای قلمرو پیکاپ های میدسایز. در واقع همین سبک طراحی متمایز، میتواند کاملا نظرها را به KIA Tasman جلب کند. البته آنچه که کیا موتورز در قالب اولین پیکاپ خود ارائه میدهد، تنها یک پکیج با طراحی متمایز نیست.
کیا تاسمان همچون پیکاپ های همرده خود، دارای پیکربندی اتاق جدا از شاسی، با شاسی نردبانی است و فنربندی نیز از جفتجناغی در جلو و فنر شمش در عقب تشکیل یافته. محرک کیا تاسمان، یک موتور ۲.۵ لیتری بنزینی ۲۷۷ اسببخاری است که به گیربکس ۶ سرعته دستی و یا ۸ سرعته اتومات قابل اتصال است و میتواند محرک محور عقب و یا هر دو محور باشد. به لطف ۴۲۲ نیوتنمتر گشتاور این موتور ۴ سیلندر توربوشارژ، کیا تاسمان میتواند در ۸.۵ ثانیه از حالت سکون تا تندی یکصد کیلومتر در ساعت، سرعت بگیرد.
یک موتور ۲.۲ لیتری توربودیزل ۲۰۷ اسببخاری با ۴۴۰ نیوتنمتر گشتاور نیز برای کیا تاسمان در نظر گرفته شده که با آن، صفر تا صد اولین پیکاپ کیا موتورز به ۱۰.۴ ثانیه افزایش مییابد.
با هر دو این پیشرانهها، ظرفیت باک، ۸۰ لیتر بوده و توان یدککشی، ۳.۵ تُن میباشد. حداکثر توان حمل بار نیز بسته به اتاق و پیشرانه، ۱۰۱۵ تا ۱۱۹۵ کیلوگرم اعلام شده است. گفتنی است کیا موتورز تصمیم دارد در کنار اتاق دو کابین استاندارد، کیا تاسمان را بصورت تککابین استاندارد و شاسی بار نیز عرضه کند. حجم قسمت بار نیز ۱.۱۷ متر مکعب اعلام شده است.
بعد از این بحث های فنی، بد نیست اشاره ای هم داشته باشیم به کابین و امکانات پیکاپ کیا تاسمان. این پیکاپ میدسایز کرهای برخلاف طراحی ظاهری عجیب، در فضای داخلی طراحی ملموستری دارد؛ البته با یک رویکرد مدرن که برخلاف ماهیت باری تاسمان، سعی دارد لوکس و خوشساخت جلوه کند. تا دلتان بخواهد نیز فرم های مستطیلی با گوشههای گرد شده در طراحی این فضا استفاده شده تا پکیج کلی را عریضتر و طویلتر از آنچه که هست، جلوه دهد.
یک نمایشگر باریک و کشیده که در اصل از سه نمایشگر (یکی ۱۲.۳ اینچی برای پُشت فرمان، یکی ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و دیگری ۵ اینچی در میان این دو) تشکیل یافته، پُشت طرح غربیلک فرمان متمایز خودرو روی داشبورد جلب نظر میکند. خود بخش مرکزی داشبورد نیز بهگونه ای طراحی شده که انگار دور تا دورش، دریچه یکپارچهای است برای سیستم تهویه، آن هم با شبکه لانه-زنبوری!
در این طراحی مدرن و جذاب، معدود دکمههای فیزیکی به بخش مرکزی داشبورد و همچنین روی کنسول میانی منتقل شده اند و تعویض دنده نیز از طریق اهرمی که پُشت فرمان قرار دارد، انجام میشود.
یک کنسول میانی پهن نیز بین دو صندلی جلو قرار دارد که فضاسازی بسیاری کاربردی روی آن صورت گرفته؛ از محل قراردادن تلفن همراه با درگاه های شارژ تایپ-C و پد شارژ بیسیم برای دو تلفن همراه و جالیوانی های قابل تنظیم بگیرید تا یک کنسول میانی بسیار جادار با درب میز شو. زیر ردیف عقب صندلیها هم که در آنها، به سبک مرسوم پیکاپها، نشیمن به سمت بالا جمع میشود، محفظههایی برای حمل اقلام و ابزار در نظر گرفته شده. همچنین بد نیست بدانید زاویه پُشتی صندلی های عقب را میتوان بین ۲۲ تا ۳۰ درجه تغییر داد.
بد نیست در کنار تمامی اینها، به امکان عرضه کیا تاسمان با سیستم صوتی پریمیوم هارمن-کاردن نیز اشاره کنیم.
کیا موتورز قرار است از ۲۰۲۵ عرضه پیکاپ تاسمان را آغاز کند. بازارهای اصلی این محصول استراتژیک کیا موتورز نیز استرالیا، خاورمیانه (البته به غیر از ایران) و آفریقا اعلام شده است. همانطور که اشاره شد، اولین رونمایی رسمی از پیکاپ کیا تاسمان در عربستان بوده، در نمایشگاه بینالمللی خودرو جده، و این به خوبی نشان از جایگاه ویژه بازار عربستان برای محصول جدید KIA دارد.
نظر شما چیست؟