سال ۲۰۱۵ استفان پیهرِر مدیرعامل کی تی ام از پایان تولید RC8 خبر داد و این در حالی بود که برنامه ای برای آینده این سوپربایک قابل احترام مجاز برای تردد در شهر و جاده ارائه نشد. پیهرِر در آن زمان با اعلام اینکه سوپربایک های مدرن برای مسیر های عمومی بیش از حد خطرناک هستند این جمله معروف را گفت که اگر سوپربایک شما نزدیک به ۲۰۰ اسببخار یا بیشتر از این قدرت دارد، ممکن نیست بگویید به جاده و خیابان تعلق دارد چون دیگر اینطور نیست. از آن زمان دوستداران نارنجی های اتریشی صنعت موتورسیکلت همواره حفره ای به شکل RC8 در قلب خود داشتند اما حال زمان آن رسیده تا این کمبود، رفع شود چراکه KTM بصورت رسمی از RC 8C رونمایی کرد.
این سوپربایک کی تی ام مختص پیست است
با مقدمه ای که خواندید، بیدلیل نیست که این RC جدید کی تی ام اجازه تردد در شهر و جاده را ندارد. KTM RC 8C یک سوپربایک اختصاصی برای پیست است و برپایه یک شاسی لوله ای سفارشی از جنس فولاد 25CrMo4 توسعه یافته. این KTM جدید همچنین سوار بر رینگ های آلومینیومی فوق سبک Drymag عرضه میشود و دارای ایرباکس اختصاصی و فیلتر هوای مخصوص ریس است.
متناسب با ساختار سبک وزن KTM RC 8C، نارنجی های اتریشی صنعت موتورسیکلت از سابفریم جدیدی بهره گرفته که مخزن سوخت را نیز در دل خود دارد. با این رویکرد، وزن موتورسیکلت بصورت بهینه تر با هدف بهبود هندلینگ و ارتقاء پایداری توزیع شده است. برای این محصول جدید، KTM با پیروی از رویکرد تیم های Red Bull KTM و Tech 3 KTM MotoGP از بدنه استحکام یافته با کِولار الهام شده از KTM RC16 بهره گرفته. و به لطف چشمپوشی از اجزای اصافی و استفاده از عناصر سبکوزن، وزن خُشک KTM RC 8C تنها ۱۴۰ کیلوگرم است یعنی ۲۷ کیلوگرم سبک تر از KTM 890 Duke R که اجزای فنی و پیشرانه مشترک با آن دارد.
همانطور که اشاره شد، برخی اجزای فنی RC 8C، به ویژه پیشرانه آن برگرفته از KTM 890 Duke R است و این یعنی بهرهمندی از موتور ۸۸۹ سیسی هشت سوپاپ آب-خُنک KTM. البته در RC 8C مهندسی کی تی ام تنظیمات مخصوص ریس بر روی این موتور ۲ سیلندر موازی موسوم به LC8 اعمال کرده اند و سیستم اگزوز تیتانیومی آکراپوویک روی آن سوار کرده اند. با این تغییرات، قدرت موتور LC8 کی تی ام به ۱۲۸ اسببخار (۷ اسببخار بیشتر از 890 Duke R) رسیده.
یک سوپربایک با روح موتوجیپی
طبیعی است که این توان بیشتر با افزایش قدرت ترمزگیری نیز باید همراه باشد. و این اتفاق را در KTM RC 8C شاهد هستیم. کی تی ام برای سیستم ترمز از مجموعه Brembo 19RCS Corsa Corta که مستقیما از تکنولوژی سیستم ترمز موتوجیپی گرفته شده، استفاده کرده است. مزیت بارز این سیستم نیز امکان تنظیم توان و شدت ترمزگیری با سلکتوری است که بر روی دستگیره ترمز قرار دارد.
همکاری کی تی ام با بخش موتوجیپی این موتورسیکلت ساز اتریشی در طراحی و مهندسی RC 8C جدید تنها به سیستم ترمز، بدنه و شاسی محدود نشده و دوشاخه ۴۳ میلیمتری WP Apex Pro 7543 به کار رفته در این سوپربایک جدید نیز با استفاده از دانش موتوجیپی ساخته شده. این دوشاخه محدودیتی در کوبش هیدرولیک ندارد و این یعنی موتورسوار میتواند بصورت مداوم تنظیمات فنربندی را کنترل کند. فنربندی WP APEX PRO 7746 عقب نیز تنظیمات جداگانه برای سرعت های بالا و پایین دارد تا موتورسوار بتواند بهترین تنظیمات را فارغ از پیست و شرایط آن به RC 8C بدهد.
امروز موتورسواران بیش از هر زمان دیگری متکی به اطلاعات آنی و لحظه ای سواری هستند. به همین دلیل هم هست که داشبورد AIM MXS 1.2 Race کی تی ام برای RC 8C در کنار نمایشگر اطلاعات، کاربری های GPS را نیز در خود دارد. این سیستم بصورت مداوم داده ها را دریافت، ذخیره، آنالیز کرده، در قالب اطلاعاتی کاربردی بر روی نمایشگر ۵ اینچ TFT ارائه میدهد.
دستساز، محدود به تنها ۱۰۰ دستگاه!
کی تی ام هنوز اطلاعاتی از قیمت RC 8C ارائه نکرده اما میدانیم از این سوپربایک دستساز، تنها ۱۰۰ دستگاه تولید خواهد کرد. پیش فروش این سوپربایک جدید KTM از امروز آغاز میشود و از میان ثبت نام کنندگان برای آن، ۲۵ خریدار خوش شانس امکان این را خواهند داشت تا سواری با KTM RC 8C را همراه با تیم Red Bull KTM Factory در پیست Circuito de Jerez اسپانیا تجربه کنند. همراه این ۲۵ نفر موتورسوار افسانه ای موتوجیپی، دانی پدروسا و تسترایدر KTM، میکا کالیو خواهند بود. پکیج تجربه پیست شامل ست چرخ های اضافی Dymag، ست اضافی دیسک های ترمز جلو و عقب، پایه توقف، گرمکن های تایر و کفی مخصوص ریس KTM نیز میشود.
نظر شما چیست؟