تویوتا به تولید FJ کروزر پایان داد

تویوتا به تولید FJ کروزر، خودروی شاسی بلندی که در برخی بازارها نظیر خاور میانه، خودرویی محبوب به حساب می‌آمد، بالاخره پایان داد.

یکشنبه - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۲
خودروی شاسی بلند تویوتا اف جی کروزر - Toyota FJ Cruiser SUV

تویوتا بالاخره پس از ۱۷ سال به تولید FJ کروزر پایان داد. این SUV خاص، سال ۲۰۱۴ بود که از بازار آمریکا خداحافظی کرد و به فاصله چهار سال، عرضه آن در بازار ژاپن نیز متوقف شد. اما تولید آن به پایان نرسیده بود چراکه تقاضا برای FJ Cruiser در بازارهایی نظیر خاورمیانه، فیلیپین و آفریقای جنوبی کماکان بالا بود. حال خبر می‌رسد تویوتا اف‌جی کروزر برای این بازارها نیز دیگر تولید نخواهد شد.

خودروی شاسی بلند تویوتا اف جی کروزر - Toyota FJ Cruiser SUV

به گفته سخنگوی تویوتای آفریقای جنوبی، تولید جهانی اف‌جی کروزر دسامبر ۲۰۲۲ به پایان رسیده بود اما در ماهی که گذشت، تویوتای آفریقای جنوبی ۳ دستگاه از این خودرو را در با قیمت ۸۱۸ هزار رند آفریقای جنوبی (نزدیک به ۴۴ هزار دلار) به فروش رساند. پیش‌تر نیز خبر از عرضه نسخه نهایی تویوتا اف‌جی کروزر در عربستان با رنگ خاکی منتشر شده بود.

با وجود حضور طولانی مدت در خط تولید تویوتا و محبوبیتی که این خودرو به ویژه در کشورهای حوزه خلیج فارس دارد، تویوتا غیر از اضافه کردن رابط کاربری اندروید و iOS، طی سال‌های گذشته تغییری در آن، در مقایسه با نمونه رونمایی شده در در سال ۲۰۰۶ اعمال نکرده! حتی موتور هم همان ۴.۰ لیتری V6 است که ۲۶۸ اسب‌بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولیدی‌اش، تنها کمی نسبت به نمونه به‌کار رفته در اف‌جی کروزر های ۱۷ سال پیش، بهبود یافته.

خودروی شاسی بلند تویوتا اف جی کروزر - Toyota FJ Cruiser SUV

البته این عمر طولانی، برای SUV های تویوتا چیز تازه‌ای نیست چراکه همین امروز، نزدیک به ۱۴ سال از آغاز تولید نسل فعلی 4Runner می‌گذرد و پرادو نیز با وجود گذشت ۱۴ سال از آغاز تولید نسل چهارم، هنوز نسل عوض نکرده. اف‌جی کروزر هم اگرچه به پایان خط رسیده و دیگر تولید نخواهد شد، اما ویژگی‌های متعددی داشت که آن را به یک SUV های دوست‌داشتنی تبدیل کرده بود؛ از ظاهر کماکان جذاب گذشته‌نگر آن بگیرید تا توان آفرودی بالایی که دارد.

البته در مورد نمونه‌های موجود در بازار کشورمان که عمدتا مدل ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ هستند، و کارکرد نامشخصی هم در این سال‌ها داشته‌اند، فروشندگان برچسب قیمتی در حدود ۹ میلیارد تومان بر روی کم‌کارکرد های تویوتا اف‌جی کروزر گذاشته‌اند که همین باعث می‌شود کمتر خریداری با هدف رانندگی روزمره به سراغ آن برود.

خودروی شاسی بلند تویوتا اف جی کروزر - Toyota FJ Cruiser SUV

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟