پیکاپ جدید فورد Maverick رونمایی شد

پیکاپ جدید فورد Maverick که با قیمت ۱۹۹۹۵ دلار معرفی شده، به عنوان کوچکترین پیکاپ Ford، رقبایی همچون هیوندای سانتاکروز را پیش روی خود دارد.

چهارشنبه - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
پیکاپ جدید فورد Maverick رونمایی شد

اواسط ۲۰۱۸ بود که فورد از تصمیم جدی خود مبنی بر توقف تولید و عرضه خودرو های سواری در آمریکا (غیر از ماستنگ کوپه و کانورتیبل) با هدف تمرکز بیشتر بر مدل های سودده در رده خودرو های کراس‌اوور، SUV و پیکاپ خبر داد. در آن روزها، بسیاری تصمیم فورد را از روی کوته‎نظری قلمداد کردند و معتقد بودند فورد فکر این را نکرده که اگر بحران اقتصادی دیگری دامان آمریکا را بگیرد، آمریکایی ها از خرید وانت ها و SUV های پرمصرف و بزرگ دست خواهند کشید. فورد جواب این دسته از دلواپسان را با معرفی پیکاپ جمع‌وجور Ford Maverick 2022 داد.

پیکاپ جدید فورد Maverick رونمایی شد

فورد مَوِریک ۲۰۲۲ با قیمت پایه ۱۹.۹۹۵ دلار رو در روی خودروهای نوظهوری نظیر هیوندای سانتاکروز قرار خواهد گرفت. این فورد جدید که کوچکترین فورد پیکاپ لقب می‌گیرد، با طول بدنه ۵.۰۷۲ و ارتفاع ۱.۷۴۵ میلیمتر، به ترتیب ۲۸۲ میلیمتر کوتاه‌تر و ۶۱ میلیمتر کم‌ارتفاع‌تر از پیکاپ میدسایز فورد رِنجِر است. تنها یک پیکربندی اتاق برای مَوِریک ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده، آن هم اتاق ۴ درب CrewCab با کفی بار ۱.۳۸۲ میلیمتری است.

این اعداد، مَوِریک را به یکی از کوچکترین پیکاپ های بازار آمریکا تبدیل می‌کند. همین یعنی ممکن است به مذاق بسیاری از تراک‌سواران آمریکایی که عشق وانت و پیکاپ های بزرگ هستند، خوش نیاید. اما یک نکته را هم نباید از قلم انداخت که وجود یک پیکاپ کامپکت آمریکایی می‌تواند خریداران هاچبک ها و کراس اوور های کوچک را به خود جذب کند. به همین منظور نیز موتور های 4 سیلندر بهینه از نوع هایبرید و توربو برای Ford Maverick در نظر گرفته شده.

پیکاپ جدید فورد Maverick رونمایی شد

پیشرانه های فورد مَوِریک ۲۰۲۲

فورد موریک برپایه پلتفرم دیفرانسیل-جلو مشترک با اسکیپ و برانکو اسپرت توسعه یافته و بصورت استاندارد با موتور هایبرید ۲.۵ لیتری عرضه می‌شود که با ۱۶۱ اسب‌بخار قدرت، به گیربکس CVT متصل است. برای این پیکربندی پیشرانه، آپشن چهار چرخ محرک در نظر گرفته نشده اما خریداران می‌توانند از مصرف سوخت بسیار پایین در برابر توان به نسبت بالای آن لذت ببرند. انتظار می‌رود متوسط مصرف سوخت فورد موریک ۲۰۲۲ با این پیکربندی، نزدیک به ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد. و این را هم فراموش نکنید که فورد مَوِریک ارزان‌ترین خودرو هایبرید بازار آمریکا نیز لقب می‌گیرد.

با این حال اما انتظار می‌رود گزینه محبوب‌تر برای پیشرانه، واحد ۲.۰ لیتری توربو EcoBoost باشد. این پیشرانه با ۲۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۷۶ نیوتن‌متر گشتاور، به گیربکس ۸ سرعته اتومات متصل است و بصورت آپشنال، می‌تواند محرک هر چهار چرخ Ford Maverick باشد.

با این پیکربندی، انتظار می‌رود فورد موریک در شهر و جاده به ترتیب مصرف سوختی معادل ۱۱.۲ و ۹.۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد.برای مقایسه هم که شده بد نیست بدانید مصرف سوخت فورد موریک هایبرید به مراتب کمتر از کم‌مصرف‌ترین هیوندای سانتاکروز یعنی مدل مجهز به موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی است که با ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت، صدی ۱۱.۲ لیتر در شهر بنزین می‌سوزاند. مدل توربو سانتاکروز هم اگرچه در برابر فورد موریک توربو از قدرت و گشتاور بالاتری برخوردار است (۲۸۱ اسب‌بخار قدرت و ۴۲۲ نیوتن‌متر گشتاور) اما مصرف سوخت بالاتری نیز داشته، در سیکل ترکیبی، صدی ۱۰.۷ لیتر بنزین می‌سوزاند.

 طراحی چشم‌نواز

برخلاف هیوندای سانتاکروز که بسیار تحت تاثیر توسان جدید طراحی شده، فورد موریک ۲۰۲۲ بسیار نزدیک‌تر به تراک های پرقدرت و بزرگ آمریکایی طراحی شده. ترکیب جلوپنجره و چراغ‌هایی که پهنای چهره موریک را گرفته، در کنار عنصر C-شکل بیرون زده از چراغ های جلو، تلاشی است در جهت نزدیک کردن چهره به فورد F-150. خط میانه افقی که بالاترین نقطه دیواره کفی بار را هم تراز کرده با خط شیشه‌های مستطیل‌شکل جانبی، بطور مشخص تحت تاثیر وانت های بزرگتر فورد طراحی شده اند. طراحی قسمت عقب نیز کاملا یادآور نمای عقب فورد رنجر است.

در کل می توان گفت موریک با وجود ابعاد کوچک، طراحی آدرنالین‌ساز و پرهیبتی دارد. البته غیر از چراغ های جلو که بیش از حد بزرگ شکل گرفته‌اند و تناسبات درستی ندارند. شاید استفاده از سبک طراحی نمای جلو فورد برانکو اسپرت برای موریک مناسب‌تر بود.

در طراحی داخلی، فورد سعی کرده ماهیت کار-محور تراک ها را در موریک نیز تزریق کند، البته با یک رویکرد نزدیک به خودرو های سواری. همین باعث شده تا در کنار بهره‌مندی از فضا های متعدد بر روی داشبورد، کنسول میانی و رودری ها برای قرار دادن اقلام و اشیاء همراه، فضای داخلی از آنچه که امروز در خودرو های سواری مدرن و مجهز سراغ داریم نیز کم ندارد.

درست است که در بخش های متعددی از کابین از پلاستیک سفت و زمخت بهره گرفته شده اما به لطف فضاسازی های صحیح و استفاده درست از بازی با حجم‌ و رنگ، این مورد کمتر حس می‎شود. در واقع با این کار، فورد هم هزینه ساخت را پایین نگاه داشته و هم فضای داخلی را به فضایی دلچسب برای سرنشینان تبدیل کرده.

پیکاپ جدید فورد Maverick رونمایی شد

مجهز و کاربری

فورد موریک با وجود قیمت پایینی که در مدل یعنی XL دارد (۱۹.۹۹۵ دلار) از امکانات استاندارد قابل توجهی بهره می‌برد. نسل چهارم سیستم اطلاعات و سرگرمی فورد موسوم به Sync4 با نمایشگر ۸ اینچ لمسی و رابط کاربری اندروید و iOS (البته با اتصال سیمی) بصورت استاندارد بر روی فورد موریک عرضه می‌شود. درست مثل تکنولوژی Ford Co-Pilot360 که متشکل است از ترمز اضطراری اتوماتیک، فعال‌سازی ترمز بعد از تصادف، چراغ های اتوماتیک با نوربالای هوشمند. خروجی های برق ۱۲ ولت و اینترنت داخل خودرو با تکنولوژِ 4G LTE نیز از امکانات استاندارد فورد موریک ۲۰۲۲ هستند.

در کنار تجهیزات قابل توجه، راهکار های هوشمندانه ای نیز برای افزایش کارآمدی فضای داخلی در نظر گرفته شده مثل فضاهای متعددی که برای اقلام و اکسسوری های همراه در نظر گرفته شده، یا قلاب های فضای بار. در ضمن، تمامی فایل های این فضا ها در دسترس عموم قرار گرفته تا بتوانند با فناوری چاپ سه بعدی کاربری مورد نیاز خود را روی آنها پیاده کنند. در فضای سرنشینان عقب، زیر نشیمن صندلی نیز فضاسازی بسیار خوبی برای بار صورت گرفته است.

 دیگر مشخصه جالب طراحی داخلی، جدا کردن زیر آرنجی در فضای رودری ها از بالابر شیشه هاست که نه فضای کافی برای بطری آب ۱ لیتری بر روی رودری ها فراهم آورده بلکه در قسمت عقب امکان جا دادن دوچرخه کوهستانی درون خودرو را نیز به سرنشین می‌دهد!

مدل پایه فورد موریک ۲۰۲۲ بصورت استاندارد دارای پوشش پارچه ای برای صندلی هاست اما در تریم بالاتر یعنی XLT پوشش پارچه ای چهار خانه و در تریم لاریات پوشش چرم مصنوعی برای صندلی ها در نظر گرفته شده. در تمامی تریم ها امکان اضافه کردن سیستم هشدار نقاط کور راننده و همیار حفظ خودرو در بین خطوط مسیر به لیست امکانات وجود دارد.

تریم بالارده لاریات اما در کنار تمامی امکانات استاندارد تریم های پایین‌تر، از کروزکنترل تطبیق‌پذیر، همیار حفظ خودرو در بین خطوط مسیر و سنسور های پارک عقب نیز بهره می‌برد. در ضمن، برخلاف تریم های XL و XLT که بصورت استاندارد از کامپیوتر سفری با نمایشگر ۴.۲ اینچ پشت فرمان بهره می‌برند، در مدل لاریات، یک نمایشگر ۶.۵ اینچ پشت فرمان خودنمایی می‌کند.

توانایی های فورد موریک ۲۰۲۲

نکته جالب توجه این است که تمامی مدل های فورد موریک دارای ظرفیت بار استاندارد ۶۸۰ کیلوگرمی دارند، عددی که متعلق به قلمرو پیکاپ های میدسایز است. تجسم این که یک پیکاپ با متوسط مصرف سوخت کمتر از ۶ کیلوگرم می‌تواند یک ATV را یدک بکشد و یا بیش از نیم تُن وسیله در کفی بار خود حمل کند، برای بسیاری از مشتریان پیکاپ ها وسوسه‌برانگیز است به ویژه اگر لذت و راحتی سواری در شهر و جاده نیز با آن همراه باشد.

هم مدل هایبرید و هم مدل اکوبوست توان یدک کشی ۹۰۷ کیلوگرم بار را دارند که برای یک قایق تفریحی کوچک و یا تریلر کمپر جمع‌وجور کفایت می‌کند. با این برای مدل توربو یک پکیج Max Tow قابل سفارش است که توان یدک کشی را تا ۱۸۰۰ کیلوگرم افزایش می‌دهد. این عدد برای یدک کشیدن یک کمپر ۷ متری کفایت می‌کند.

2022 Ford Maverick Pickup

با این حال اما در بهترین حالت نیز توان یدک‌کشی فورد موریک به هیوندای سانتاکروز نمی‌رسد. رقیب کُره‌ای وانت جدید فورد با موتور تنفس طبیعی، ۱۵۸۸ و با موتور ۲.۵ لیتری توربو، ۲۲۶۸ کیلوگرم توان یدک کشی دارد که مقادیری دست‌نیافتنی برای موریک هستند! اما شاید امکان سفارش پکیج آفرود FX4 (برای مدل توربو چهارچرخ محرک) باعث شود این ضعف Maverick نیز کمتر دیده شود. این پکیج در کنار اضافه کردن دو حالت بیشتر به تنظیمات حالت رانندگی فورد موریک، تایرهایی با فاق بلندتر، کمی ارتفاع سواری بیشتر، سطوح حفاظتی زیر خودرو و همیار حرکت در سرازیری را به معادله اضافه می‌کند.

اینجا باید به درب چند منظوره کفی بار فورد موریک نیز اشاره کرد که نه تنها در حالت ایستاده می‌تواند وزن بسیاری را تحمل کند، بلکه در حالت خوابیده نیز برای جابجایی بارهایی نظیر تخته و الوار، می‌تواند طول کفی بار را تا ۱.۸۲ متر افزایش دهد. در ضمن، برای سهولت در جابجایی بار های مختلف، امکان پارتشین بندی فضای بار و همچنین بستن بار با قلاب های متعدد در موریک وجود دارد.

2022 Ford Maverick Pickup

یک معامله بُرد-بُرد؟!

با توجه به لیست امکانات استاندارد، مشخصه های کاربردی و همچنین پیشرانه کارآمد و کم‌مصرف، فورد موریک حتی در مدل پایه ۱۹.۹۹۵ دلاری هم ارزش بسیار بالایی در برابر بهای پرداختی دارد. یک رده بالاتر از تریم پایه یعنی تریم XLT امکاناتی نظیر کروز کنترل، رینگ های آلومینیومی، آینه بغل های برقی و یک سری امکانات دیگر به لیست امکانات استاندارد موریک اضافه می‌شود. شروع قیمت تیپ XLT نیز از ۲۲.۲۸۰ دلار است.

تیپ بالارده lariat نیز پوشش چرم مصنوعی صندلی‌ها و چرم طبیعی غربیلک فرمان، مودلایتینگ کابین، شیشه عقب بازشو برقی و پورت های USB برای سرنشینان عقب را به لیست امکانات استاندارد Ford Maverick اضافه می‌کند. شروع قیمت آن نیز از ۲۵.۴۹۰ دلار است. در هر ۳ تیپ، امکان سفارش موتور ۲.۰ لیتری توربو با ۱.۰۸۵ دلار هزینه بیشتر وجود دارد. اضافه کردن آپشن چهارچرخ محرک هم که تنها برای مدل مجهز به موتور توربو امکان‌پذیر است، هزینه ۲.۲۲۰ دلاری دارد. فروش Ford Maverick از پاییز امسال در آمریکا آغاز خواهد شد.

2022 Ford Maverick Pickup
اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

دیگر نظرات