خودروسازان چینی طی سالهای گذشته پیشرفتی خیرهکننده در بخش خودروهای دارای پیشرانه ترکیبی (بنزینی-برقی) داشتهاند و توانستهاند به اعداد جالبتوجهی در مصرف سوخت و بُرد پیمایش دست یابند. به تازگی هم یکی از محصولات برند Roewe گروه SAIC توانسته رکورد پیمایش بدون توقف و بدون سوختگیری خودروهای پلاگین-هایبرید در کتاب رکورد ها، گینس را با دستیابی به بُرد پیمایش ۲.۲۰۸ کیلومتر، جابجا کند.
این محصول Roewe، سدان جدیدی بنام D7 DMH است. اگر ترکیب Roewe و D7 برای شما هم آشناست، تعجبی ندارد چراکه فرداموتورز قرار بود مدل الکتریکی Roewe D7 را در کشورمان بصورت وارداتی عرضه کند که البته فعلا به سرانجام نرسیده.
مدل پلاگین-هایبرید Roewe D7 از سال ۲۰۲۳ در چین عرضه شده و در مقایسه با نمونه الکتریکی، در کنار پیشرانه متفاوت، از نظر ظاهری نیز تفاوتهایی دارد. این خودرو توانسته با طی مسافت ۲.۲۰۸ کیلومتری لانژو تا ارومچی در چهار روز، رکورد پیمایش بدون توقف و بدون سوختگیری خودروهای PHEV را جابجا کند.
نکته جالبتوجه این است که ثبت این رکورد جدید، نه در مسیرهای های هموار و صاف و دمای ایدهآل، بلکه در ترکیبی از مسیرهای سنگفرش، گلی، برفی، یخزده و بارانی با ارتفاع حداکثر ۱.۶۰۰ متر از سطح زمین و دمایی که تا منفی ۸ درجه سانتیگراد هم میرسید، صورت گرفته که در نوع خود، بیسابقه است.
حتی ویدیویی منتشر شده از این خودرو که نشان میدهد برای رسیدن به مقصد، هم از صحرای گُبی عبور کرده و هم از مسیرهای کوهستانی. در طول این مسیر نیز درگاه شارژ باتریها و درب باک خودرو با برچسب هایی پوشانده شده بود. در ضمن، VIN خودرو نیز توسط مسئولان گینس چک میشد تا مطمئن شوند همان خودرویی که مسیر را آغاز کرده به مقصد میرسد.
خودرو Roewe D7 DMH دارای پیشرانه ای متشکل از یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بنزینی با ۱۱۰ اسببخار قدرت و یک موتور الکتریکی با ۲۰۱ اسببخار قدرت است. نکته جالبتوجه این است که طبق اعلام شرکت، بُرد پیمایش ترکیبی خودرو (با محاسبه ۱۲۵ کیلومتر توان پیمایش در حالت تمام-الکتریکی)، ۱.۴۰۰ کیلومتر است.
اما خودرو موفق شده ۸۰۸ کیلومتر بیشتر از عدد اعلامی، پیمایش داشته باشد و متوسط مصرف سوختش در این مسیر نیز صدی زیر ۲.۵ لیتر بوده که البته نقش یک راننده باتجربه و کاربلد در دستیابی به این مهم، غیرقابل انکار است.
به نظر شما بهتر نبود دولت سیزدهم با از سر گرفته شدن واردات، به جای خودروهای الکتریکی که زیرساختی هم برای شارژ و خدمات در کشور ندارند، بیشتر روی خودروهای پلاگین-هایبرید مانور میداد؟
نظر شما چیست؟