توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد؛

کارنامه پنج ماهه تولید پیکاپ و وانت در ایران برای سال ۱۴۰۳

با تولید ۱۱ هزار و ۷۴۴ انواع پیکاپ و وانت در مرداد ماه، تولید این رده از خودرو ها در کشور برای پنج ماه نخست امسال به ۶۴.۶۵۹ دستگاه رسید.

سه شنبه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
کارنامه پنج ماهه تولید پیکاپ و وانت در ایران برای سال ۱۴۰۳

آمار تجمیعی تولید انواع پیکاپ و وانت در کشور توسط دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، منتشر شد. طبق این آمار، در پنج ماهه نخست امسال تعداد ۶۴.۶۵۹ دستگاه انواع پیکاپ و وانت در کشور به تولید رسیده که از این تعداد، ۱۱ هزار و ۷۴۴ دستگاه، سهم تولید مرداد ماه ۱۴۰۳ خودروسازان بوده است.

کارنامه پنج ماهه تولید پیکاپ و وانت در ایران برای سال ۱۴۰۳

اُفت خصوصی‌ها، خیز خصولتی‌ها

در بخش پیکاپ و وانت، بعد از خیز چشمگیر تولید ماهانه این رده از خودرو در کشور که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با ثبت تولید ۱۵.۵۸۷ دستگاه محقق شد، روند تولید در این رده، همواره نزولی بوده است. البته مجموع تولید پنج ماهه، در مقایسه با مدت مشابه ۱۴۰۲، رُشد ۴ درصدی را شاهد بوده که این مهم نیز صرفا به واسطه رُشد چشمگیر تولید انواع پیکاپ و وانت در گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو محقق شده است.

آمار تولید پیکاپ و وانت سایپا

طبق آمار ارائه شده از سوی دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، گروه خودروسازی سایپا در پنج ماهه سال ۱۴۰۲ تولید ۴۱.۹۰۲ دستگاهی داشته که این عدد، امسال به ۵۰.۳۶۸ دستگاه رسیده. با این تعداد تولید، گروه خودروسازی سایپا در پنج ماه نخست امسال سهم ۷۸ درصدی از کل تولید پیکاپ و وانت در کشور داشته.

تولید مرداد ماه ۱۴۰۳ گروه خودروسازی سایپا البته با ۸.۲۸۲ دستگاه، ۴ دستگاه کمتر از مرداد ۱۴۰۲ بوده. در این گروه خودروسازی، بیشترین تولید مرداد ماه پیکاپ و وانت به وانت پراید با ۵.۰۲۶ دستگاه اختصاص داشت و بعد از آن، وانت زامیاد تک‌سوز با ۲.۱۳۳ و وانت زامیاد دوگانه‎سوز با ۱.۰۷۸ دستگاه، در جایگاه دوم و سوم تیراژ در گروه خودروسازی سایپا قرار دارند.

پیکاپ فوتون بنزینی اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل

آمار تولید پیکاپ و وانت ایران خودرو

ایران خودرو در پنج ماه نخست امسال، تولید خود را از ۶.۸۵۹ دستگاه سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۸۷۰ دستگاه رسانده تا سهم خود از تولید در این بخش را به ۱۸ درصد افزایش دهد. از مجموع تولید پیکاپ و وانت در ایران خودرو، ۱۱.۲۷۰ دستگاه در پنج ماه نخست امسال، سهم آریسان ۲ دوگانه‌سوز بوده که ۸۰ درصد بیشتر از تولید ۶.۲۴۷ دستگاهی این وانت در پنج ماه نخست سال گذشته می‌باشد. تولید مرداد ماه ۱۴۰۳ وانت آریسان ۲ دوگانه‌سوز نیز با افزایش ۸۳ درصد نسبت به مرداد ۱۴۰۲ به ۲.۲۸۱ دستگاه رسیده است.

فوتون بنزینی و دیزل نیز دیگر تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو در بخش پیکاپ و وانت هستند که به ترتیب ۲۸۸ دستگاه و ۳۱۲ دستگاه در پنج ماه نخست امسال، تولید داشته‌اند. در ماه مرداد اما تنها ۱۶۸ دستگاه فوتون دیزل به تولید رسیده و برای فوتون بنزینی، تولیدی ثبت نشده.

پیکاپ KMC T9 کرمان موتور

وضعیت تولید پیکاپ و وانت بخش خصوصی

بخش خصوصی اما اُفت تولید چشمگیری در بخش پیکاپ و وانت داشته. برای مثال، کرمان موتور در حالی پنج ماه نخست امسال تنها ۱.۷۶۸ دستگاه از KMC T8 و KMC T9 به تولید رسانده که این عدد، برای مدت مشابه سال گذشته و تنها با یک محصول (یعنی T8) به ۴.۵۵۷ دستگاه رسیده بود.

کرمان موتور مرداد ماه امسال ۸۳ دستگاه KMC T8 به تولید رسانده، یعنی ۸۹ درصد کمتر از مرداد ۱۴۰۲. تولید ماه مرداد امسال KMC T9 اما ۷۱۰ دستگاه اعلام شده که عدد قابل توجهی است. از این محصول جدید کرمان موتور، ماه گذشته ۱۸۷ دستگاه تولید شده بود.

پیکاپ بهمن G9 قرمز

اوضاع در گروه بهمن، به واسطه کنار گذاشتن وانت کارا از خطوط تولید، بدتر نیز هست. در پنج ماه نخست امسال تنها ۳۰۴ دستگاه پیکاپ کاپرا و G9 به تولید رسیده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، مجموع تولید پیکاپ و وانت در گروه بهمن ۷.۰۷۴ دستگاه اعلام شده بود. طبق آمارنامه، مرداد ماه امسال ۴۷ دستگاه G۹ و ۱۸ دستگاه کاپرا در بهمن موتور به تولید رسیده.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟