رکورد ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه؛

صادرات خودروی چینی در چهار ماه نخست ۲۰۲۴ رُشد ۲۶ درصدی داشت

از ابتدای ژانویه تا پایان مِی ۲۰۲۴ دو میلیون و ۴۵۰ هزار خودروی چینی صادر شده است که نشان دهنده رُشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه ۲۰۲۳ است.

دوشنبه - ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۶
رکورد ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه؛ صادرات خودروی چینی در چهار ماه نخست ۲۰۲۴ رُشد ۲۶ درصدی داشت

طبق آمار اعلام شده توسط دبیر کل انجمن خودروهای سواری چین (CPCA)، صنعت خودرو چین موفق به صادرات ۵۶۸ هزار دستگاه انواع خودرو در ماه مِی امسال شده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، یک رُشد ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد. مجموع صادرات خودرو چین در چهار ماه نخست ۲۰۲۴ نیز به ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه رسیده، یعنی ۲۶ درصد بیشتر از چهار ماه نخست ۲۰۲۳.

با تحقق این مهم، ارزش دلاری صادرات خودروی چین به ۴۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده و آمار، حاکی از نرخ رُشد ۲۰.۱ درصدی صادرات خودرو است. میانگین ارزش دلاری خودروهای صادراتی برای هر دستگاه نیز ۱۹ هزار دلار اعلام شده است.
پنج کشوری که بیشتر از هر مقصد صادراتی دیگر، پذیرای خودروهای چینی در ماه مِی ۲۰۲۴ بوده‌اند، عبارتند از روسیه با ۱۰۳ هزار و ۷۶۳ دستگاه، برزیل با ۵۳هزار و ۱۶۴ دستگاه، مکزیک با ۴۲.۱۹۲ دستگاه، بلژیک با ۲۸هزار و ۸۵۱ دستگاه و امارات متحده عربی با ۲۸هزار و ۶۶۱ دستگاه.

رکورد ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه؛ صادرات خودروی چینی در چهار ماه نخست ۲۰۲۴ رُشد ۲۶ درصدی داشت

ذکر این نکته نیز ضروری است که برزیل با ۴۵هزار و ۵۰۱ دستگاه، بلژیک با ۲۶هزار و ۵۰۲ دستگاه، بریتانیا با ۱۶هزار و ۸۵۹ دستگاه، مکزیک با ۸هزار و ۶۸۰ دستگاه و تایلند با ۸هزار و ۱۷۴ دستگاه، بیشترین واردات خودرو مبتنی بر انرژی های نو یا به اصطلاح NEV (شامل خودروهای الکتریکی، پلاگین-هایبرید، EREV و …) را در ماه مِی ۲۰۲۴ داشته‌اند.

دقیق‌تر اگر بخواهیم بگوییم، در چهارمین ماه ۲۰۲۴ تعداد ۲۰۷ هزار NEV از چین صادر شده که ۳۳ درصد بیشتر از مِی ۲۰۲۳ است. صادرات چهار ماه نخست NEV های چینی در سال ۲۰۲۴ نیز ۸۷۰ هزار دستگاه اعلام شده یعنی ۲۹ درصد بیشتر از ژانویه تا می ۲۰۲۳.

آمار حاکی از آن است که در ۴ ماه نخست ۲۰۲۴ حضور خودروهای چینی در بازارهایی نظیر استرالیا، اسپانیا، اسرائیل، تایلند و اکوادور، کاهش یافته. البته در خاورمیانه و روسیه، حضور چینی ها پُر رنگ تر شده، مخصوصا در روسیه؛ پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و خروج خودروسازان بزرگ جهانی از بازار این کشور، چینی ها دو دستی صنعت و بازار خودرو روسیه را چسبیده‌اند و حضور بسیار پُر رنگی در آن دارند.

رکورد ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه؛ صادرات خودروی چینی در چهار ماه نخست ۲۰۲۴ رُشد ۲۶ درصدی داشت

ذکر این نکته نیز ضروری است که در بازارهایی نظیر برزیل و مکزیک، رُشد صادرات خودروهای چینی پلاگین-هایبرید را شاهد هستیم. در طرف مقابل، در مقاصدی نظیر بلژیک، فرانسه، آلمان و امارات متحده عربی، صادرات خودروهای چینی پلاگین-هایبرید یک روند کاهش را نشان می‌دهد.

بد نیست بدانید سال ۲۰۲۳ روی هم رفته ۵ میلیون و ۲۲۱ هزار خودرو از چین صادر شد که نسبت به آمار سال ۲۰۲۲، یک رُشد ۵۷.۴ درصدی را نشان می‌داد. امروز که آمار چهار ماهه صادرات خودروی چین انتشار یافته، ۴۷ درصد از مجموع صادرات خودروی چین در سال ۲۰۲۳، محقق شده و این یعنی تا پایان ۲۰۲۴، رکورد جدیدی برای صادرات خودروی چینی به ثبت خواهد رسید.

5 از 2 رای

نظر شما چیست؟