اژدهای سُرخ سرزمین تزار ها را بلعید!

حکمرانی خودروسازان چینی بر بازار خودرو روسیه

فروش ۸۴۱هزار خودرو چینی در روسیه، این کشور را تبدیل به بزرگترین بازار صادراتی خودروهای چین در ۲۰۲۳ کرد؛ این روند در ۲۰۲۴ نیز ادامه دارد.

سه شنبه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴
اژدهای سُرخ سرزمین تزار ها را بلعید! حکمرانی خودروسازان چینی بر بازار خودرو روسیه

آمار ماه مارس فروش انواع خودرو در روسیه حاکی از آن است که بازار خودرو روسیه، تحت حکمرانی بلامنازع چینی‌هاست بطوریکه در لیست ۱۰ خودروساز برتر این بازار از نظر فروش، ۹ خودروساز، چینی هستند و تنها لادا روسیه در این لیست، غیر چینی است! جالب تر این که در بین ۱۰ برند خودرویی پرفروش بازار روسیه، نام Li Auto نیز دیده می‌شود؛ خودروسازی که حتی تصورش را نمی‌کردیم به صادرات روی آورده باشد.

لادا نیوا ۴×۴ در روسیه
SUV قدیمی لادا نیوا کماکان در روسیه تولید می‌شود

به گزارش خودرودیلی، بد نیست بدانید روسیه سال گذشته بزرگترین مقصد صادراتی صنعت خودروسازی چین بوده و از ابتدای ژانویه ۲۰۲۳ تا پایان نوامبر ۲۰۲۳ (آمار ۱۱ ماهه)، فروش انواع خودرو چینی در روسیه از مرز ۸۴۱ هزار دستگاه نیز عبور کرد. این روند حضور پرقدرت چینی‌ها در بازار خودرو روسیه، طبق آمار ارائه شده از سوی موسسه تبلیغات دیجیتال صنعت خودرو چین، در سه ماهه نخست ۲۰۲۴ نیز ادامه داشته.

اگرچه طبق این آمار، خودروساز روس لادا فروشی بالاتر از تمامی برند های چینی در روسیه دارد و در ماه مارس، رُشد ۶۴ درصدی و در سه ماهه نخست ۲۰۲۴، رُشد ۴۳.۲ درصدی فروش را تجربه کرده، اما رُشد فروش برخی برند های چینی در روسیه، به مراتب بیشتر از اینها بوده. بعد از لادا، سه خودروساز چینی هاوال، جیلی و چری بیشترین سهم از بازار خودرو روسیه را در ماه مارس داشته اند. فروش ماه مارس هاوال ۱۶.۰۴۵ دستگاه، فروش ماه مارس جیلی ۱۵.۰۰۴ دستگاه و فروش ماه مارس چری ۱۳.۱۵۹ دستگاه بوده.

خودرو Belgee X-50؛ یک Geely Coolray مونتاژ بلاروس
Belgee X-50؛ یک جیلی کول‌رِی مونتاژ بلاروس

البته جیلی و چری دو زیرمجموعه نیز دارند که در بین ۱۰ خودروساز پرفروش بازار روسیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ جای دارند. جیلی بِل‌جی که در جایگاه نهم لیست قرار دارد، شرکت سرمایه گذاری مشترکی است که ۵۱.۵ درصد از سهامش، متعلق به خودروساز دولتی بلاروس، BelAZ بوده و جیلی نیز در آن، سهم ۳۳.۵ درصدی دارد. ۱۵ درصد باقیمانده از سهام جیلی‌بِل‌جی نیز متعلق به چند شرکت چینی است. لازم به ذکر است خودروهای Geely Belgee در بلاروس مونتاژ می‌شوند، نه چین.

در طرف مقابل، هدلینگ چری در کنار برند چری، برند های اکسید، اومودا و جتور را نیز در جایگاه‌های ششم، هفتم و دهم لیست ۱۰ خودروساز پرفروش بازار روسیه در ۳ ماه نخست ۲۰۲۴ دارد. بد نیست بدانید اومودا که برندی مختص بازارهای صادراتی چری است، اولین بار در بازارهایی نظیر روسیه و قذاقستان بود که به عنوان یک برند مستقل عرضه شد.

خودرو اومودا C5 بازار روسیه
اومودا C5 بازار روسیه

همانطور که اشاره شد، در این لیست حتی نام Li Auto هم دیده می‌شود؛ برندی که حتی فکرش را هم نمی‌کردیم که در خارج از چین فعالیت داشته باشد اما تنها در ماه مارس، ۳.۶۱۷ دستگاه در روسیه فروش داشته که مجموع فروش سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ این خودروساز چینی در روسیه را ۸.۰۴۹ دستگاه می‌رساند.

آمار کامل فروش ماه مارس و سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ بازار خودرو روسیه را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. به این روندی که چینی ها برای حضور در بازار خودرو روسیه پیش گرفته اند، و این آغوش باز روس ها برای خودروهای چینی، به نظر می‌آید روسیه حالا حالا ها بزرگترین بازار صادراتی صنعت خودرو چین خواهد بود.

۱۰ خودروساز پرفروش بازار روسیه – ۳ ماه نخست ۲۰۲۴

خودروسازفروش مارس ۲۰۲۴فروش ۳ ماه ۲۰۲۴تغییر Q1
۱لادا۳۹.۹۰۸۹۰.۸۷۰۴۳.۲%
۲هاوال۱۶.۰۴۵۳۷.۶۳۹۱۳۵%
۳جیلی۱۵.۰۰۴۳۶.۲۶۴۲۰۲.۷%
۴چری۱۳.۱۵۹۳۱.۸۹۳۵۶.۴%
۵چانگان۹.۳۳۰۲۰.۲۱۶۱۰۲۳.۷%
۶اکسید۴.۶۶۴۱۰.۸۴۳۴۹.۱%
۷اومودا۴.۶۳۲۱۰.۴۲۳۹۲.۸%
۸Li Auto۳.۶۱۷۸.۰۴۹۱۹۵۳۲%
۹جیلی بِل‌جی۲.۷۳۲۴.۲۶۰
۱۰جتور۲.۶۱۶۵.۰۸۱
5 از 4 رای

نظر شما چیست؟

دیگر نظرات

  • راوی | 21 فروردین 1403 - 22:20

    منبع این آماری که دادید، کجاست؟ میشه بفرمایید؟

    • تحریریه خودرودیلی | 22 فروردین 1403 - 12:26

      همانطور که در متن خبر هم اشاره شده، “موسسه تبلیغات دیجیتال صنعت خودرو چین