ترامپ در برابر خودروهای چینی؛ تعرفه ۱۰۰درصدی واردات چینی‌های مونتاژ مکزیک!

ترامپ می‌گوید با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و در راستای بازدارندگی هرچه بیشتر، تعرفه سنگین‌تری برای واردات خودروهای چینی وضع خواهدکرد.

چهارشنبه - ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
Donald Trump vs Chinese Cars - ترامپ در برابر خودروهای چینی؛ تعرفه ۱۰۰درصدی واردات چینی‌های مونتاژ مکزیک!

بعد از این که جو بایدن نسبت به احتمال جاسوسی خودروهای چینی از شهروندان و زیرساخت های آمریکا، ابراز نگرانی کرد و دستور بررسی و وضع قوانین بازدارنده نسبت به آن را صادر کرد، حال ترامپ نیز در وعده های انتخاباتی خود از مقابله با واردات خودروهای چینی به خاک آمریکا گفته و مدعی است برای خودروهای چینی مونتاژ مکزیک، تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات وضع خواهد کرد.

رئیس جمهور سابق آمریکا و کاندیدای دور بعدی ریاست جمهوری در یک سخنرانی در اوهایو، طی آنچه که یک تهدید واضح نسبت به حضور خودروهای چینی در خاک آمریکا عنوان شده، اعلام کرد برای آن دسته از خودروهای چینی که در اصل برای دور زدن تعرفه های وارداتی آمریکا به مونتاژ خودرو در مکزیک روی آورده اند، تعرفه های به مراتب سنگین‌تری وضع خواهد کرد.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات خودروهای چینی وضع کرده بود و به تازگی اعلام کرده که در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا، این تعرفه ها را برای خودروهای مونتاژی در کارخانه های مکزیکی تحت تملک چینی ها به ۵۰ درصد افزایش خواهد داد. حال اما ترامپ تهدید علیه حضور خودروهای چینی در خاک آمریکا را تشدید کرده و می‌گوید برای خودروهای چینی جدیدی که از خاک همسایه جنوبی به آمریکا وارد شوند، تعرفه واردات ۱۰۰ درصدی وضع خواهد کرد.

به گزارش خودرودیلی از NBC، ترامپ در این مورد خطاب به شی جین پینگ، رئیس جمهور چین گفت: اگر گوش می‌دهی، رئیس جمهور شی، ما با هم دوست هستیم اما او شکل معامله با من را می‌داند، آن کارخانه های خودروسازی بزرگی که در مکزیک تاسیس می‌کنی و قرار نیست آمریکایی ها را در آنها استخدام کنی اما می‌خواهی خودروهایت را به ما بفروشی، نه! ما قرار است برای هر خودرویی که از مرز جنوبی می‌آید، تعرفه ۱۰۰ درصدی وضع کنیم و اگر من رئیس جمهور شوم، نمی‌توانی آن خودروها را در آمریکا بفروشی.

ترامپ این صحبت ها را در رویدادی مطرح کرد که با هدف حمایت وی از کاندیداتوری برنی مونرو از طرف جمهوری‌خواهان برای ورود به مجلس سنای آمریکا تدارک دیده شده بود. رئیس جمهور سابق آمریکا در این صحبت ها گفت اگر به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا انتخاب نشود، فاجعه در کشور، به ویژه در بخش خودروسازی رُخ خواهد داد. وی حتی پا را فراتر گذاشت و از عبارت حمام خون برای آینده‌ای که در آن، ترامپ رئیس جمهور آمریکا نباشد، استفاده کرد.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، این اظهار نظر صریح ترامپ پیرو بیانیه ای مطرح می‌شود که کابینه بایدن در مقوله احتمال جاسوسی خودروهای چینی از شهروندان و زیرساخت های کشور آمریکا و قرار دادن این اطلاعات در اختیار جمهوری خلق چین اعلام، و وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا را موظف به پیگیری این موضوع و وضع قوانین بازدارنده بر علیه آن کرد. همچنین گفته می‌شود کاخ سفید به دنبال وضع تعرفه های سنگین تر برای جلوگیری از ورود خودروهای چینی به خاک آمریکا از طریق مکزیک است.

برای تحقق این مهم، تعرفه هایی که پیش‌تر در زمان ترامپ وضع شده بود، توسط کابینه بایدن افزایش خواهد یافت. همین تعرفه ۲۵ درصدی واردات، یکی از عوامل بازدارنده ای است که باعث شده خودروسازان چینی با وجود حضور چشمگیر در برخی بازار های اروپایی، موفق به ورود به بازار آمریکا نشوند.

البته کارشناسان بر این باورند که تعرفه های مذکور دیگر نمی‌توانند عاملی بازدارنده برای خودروسازان چینی باشند و رکوردی که رفته رفته بر بازار چین حاکم می‌‎شود، خودروسازان چینی را بر آن خواهد داشت تا بیشتر در جهت ورود به بازارهای جدیدی نظیر آمریکا، تلاش کنند. تاسیس سایت های تولیدی در مکزیک نیز گامی موثر در همین مسیر به حساب می‌آید.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟