تویوتای سنت‌پترزبورگ به دست روس‌ها افتاد!

کارخانه‌ای که از دسامبر ۲۰۰۷ در سنت‌پترزبورگ به تولید محصولات تویوتا برای بازار روسیه و کشورهای منطقه مشغول بود، تحت تملک روس‌ها درآمد.

شنبه - ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
تویوتای سنت‌پترزبورگ به دست روس‌ها افتاد!

اواسط سال گذشته بود که تویوتا بحران کمبود قطعات و مشکلات در زنجیره تامین را بهانه‌ای برای خروج از بازار خودرو روسیه قرار داد. این تصمیم در اصل به واسطه وضع تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین اتخاذ شده بود. از آن زمان، خبرهایی به گوش می‌رسید مبنی بر این که روس‌ها قصد دارند با تصاحب سایت تولیدی تویوتا در سنت‌پترزبورگ، تولید خودرو در این کارخانه را از سر بگیرند؛ اتفاقی که پیش‌تر با انتقال مالکیت کارخانه های تولیدی رنو و نیسان توسط NAMI (موسسه مرکزی تحقیق و توسعه خودرو و پیشرانه روسیه) نیز افتاده بود. روز گذشته تویوتا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد انتقال مالکیت تویوتای سنت‌پترزبورگ به NAMI نهایی شده و از ۱۱ فروردین (۳۱ مارچ ۲۰۲۳) عملیاتی می‌شود.

طبق قراردادی که بین تویوتا و NAMI به امضاء رسیده، مالکیت کامل اراضی، ساختمان ها و سایت های تولیدی کارخانه مذکور به روس‌ها واگذار می‌شود. این کارخانه با ظرفیت تولید ۱۰۰هزار خودرو در سال، محل مونتاژ سدان میدسایز کمری و کراس‌اوور RAV4 برای بازار روسیه و برخی بازارهای صادراتی منطقه نظیر بلاروس، قزاقستان و ارمنستان بوده.

تویوتا هنوز از رقم پرداختی روس‌ها برای جوش خوردن این قرارداد، اطلاعاتی ارائه نکرده اما وزارت صنعت و تجارت روسیه ضمن اعلام خبر نهایی شدن قرارداد، از تلاش برای از سر گرفتن تولید خودرو در کارخانه در اسرع وقت خبر داد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟