معرفی Renault Espace جدید؛ مینی‌وَنِ رنو، شاسی‌بلند شُد!

کوچ خریداران مینی‌ون های خانوادگی به بازار شاسی‌بلند ها، رنو را مجبور کرده یکی از معروف‌ترین مینی‌ون‌ها را در نسل جدید، به SUV تبدیل کند.

پنجشنبه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
شاسی بلند خانوادگی جدید رنو Espace

رنو اِسپَس که پیشینه عرضه‌اش به سال ۱۹۸۴ باز می‌گردد، یکی از خودروهای نمادین در کلاس کاربردی اما نه‌چندان محبوب مینی‌ون های خانوادگی به حساب می‌آید. اما کوچ تدریجی خریداران مینی‌ون ها به بازار کراس‌اوور ها و SUV ها طی سال‌های اخیر باعث شد تا سرانجام رنو نیز از خیر تولید مینی‌ون خانوادگی اسپس، بگذرد و نسل ششم آن را در هیبت یک شاسی‌بلند خانوادگی معرفی کند، نه یک مینی‌ون!

شاسی بلند خانوادگی جدید رنو Espace

سال ۲۰۱۵ که رنو نسل پنجم Espace را بعد از یک چرخه ۱۳ ساله، جایگزین نسل چهارم آن کرد، رگه‌هایی از خودروهای شاسی‌بلند را در طراحی آن تزریق کرده بود. اما با این حال، میشد رد پای مینی‌ون ها را در تناسبات آن دید. در نسل ششم اما دیگر اثری از پیشینه مینی‌ونانه اسپس نیست و بطور کامل ژست یک کراس‌اوور خانوادگی را به خود گرفته. دقیق‌تر اگر بخواهیم بگوییم، Renault Espace جدید در اصل یک اتاق لانگ برپایه پلتفرم و ساختار رنو آسترال است که از نظر جزئیات طراحی نیز تفاوت‌هایی با این کراس‌اوور کامپکت دارد.

شاسی بلند خانوادگی جدید رنو Espace

در مقایسه با نسل پنجم اسپس، نسل جدید ۱۴ سانتیمتر طول بدنه کمتر و ۲۱۵ کیلوگرم وزن کمتر دارد. در ضمن، ارتفاع آن در مقایسه با Espace نسل قبل، ۳۲ میلیمتر کمتر شده، اما فضای بیشتری برای سرنشینان ردیف سوم دارد. فضای بار آن نیز در حالت هفت و پنج نفره (پشت ردیف سوم و دوم) به ترتیب ۱۵۹ و ۷۷۷ لیتر بوده، در صورت خواباندن ردیف سوم و دوم صندلی‌ها، به ۱.۸۱۸ لیتر می‌رسد. فضایی بالغ بر ۳۹ لیتر نیز در قالب محفظه های بار متعدد در جای‌جای کابین برای اقلام همراه سرنشینان در نظر گرفته شده است.

شاسی بلند خانوادگی جدید رنو Espace

برای این کراس‌اوور میدسایز سه ردیف سرنشین، سطح خوبی از امکانات در نظر گرفته شده. برای مثال، یک سقف شیشه ای بسیار بزرگ که ابعاد ۱.۳۳×۰.۸۴ متری دارد، فضای داخلی را بسیار دلباز می‌کند. بسته به تیپ تجهیزاتی، رینگ‌های ۱۹ و یا ۲۰ اینچ برای خودرو قابل عرضه است. و حتی ارزان‌ترین تیپ تجهیزاتی با ترکیب نمایشگر ۱۲.۳ اینچ پشت فرمان و نمایشگر ۹.۳ اینچ ایستاده سیستم اطلاعات و سرگرمی عرضه می‌شود.

هدزآپ‌دیسپلی ۹.۳ اینچ (نمایشگر اطلاعات ضروری بر روی شیشه جلو) اما آپشنی است که خریدار باید برای آن، هزینه اضافی پرداخت کند. بهره‌مندی از پد شارژ بی‌سیم، خروجی برق ۱۲ ولت و دو درگاه USB-C در هر ردیف نیز تضمینی است برای این که گوشی‌های هوشمند و وسیله‌های الکترونیک همراه سرنشینان، همیشه شارژ داشته باشند.

The All-New Renault Espace 2024

همانطور که اشاره شد، رنو اسپس جدید برپایه Austral توسعه یافته و این یعنی خبری از موتور دیزل در لیست پیشرانه‌های آن نیست. در عوض، امکان خرید این کراس‌اوور میدسایز با یک موتور ۳ سیلندر ۱.۳ لیتری توربو بنزینی وجود دارد که با یک جفت موتور برقی، پیشرانه هایبرید ۱۹۹ اسب‌بخاری Renault Espace را تشکیل می‌دهند. این پیشرانه هایبرید، مصرف سوخت رنو اسپس را در مقایسه با نسل قبل این خودرو تا ۴۰ درصد کاهش داده. رنو مدعی است مصرف سوخت اسپس جدید در سیکل ترکیبی، صدی ۴.۷ لیتر است و در هر کیلومتر، تنها ۱۰۵ گرم CO2 تحویل جو می‌دهد.

The All-New Renault Espace 2024

با وجود این ماهیت کم‌مصرف و اقتصادی پیشرانه، رنو اسپس ۲۰۲۴ به هیچ عنوان خودرو کُندی نیست و می‌تواند صفر تا صد را در ۸.۸ ثانیه بپیماید که برای خودرویی با این ابعاد، شتاب مناسبی است. حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

این را هم باید اضافه کنیم که جدای از بهره‌مندی از پیکربندی پیچیده‌تر چند اتصالی در سیستم تعلیق عقب، Renault Espace جدید دارای محور عقب فرمان‌پذیر است؛ موردی که در هیچ یک از رقبای هم‌رده، نمی‌بینید. به لطف این پیکربندی محور عقب، شعاع گردش خودرو تنها ۱۰.۴ متر است، یعنی مشابه یک هاچبک کوچک شهری.

شاسی بلند خانوادگی جدید رنو Espace

بدون محور عقب فرمان‌پذیر که تا سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت و یا کمتر، تا ۵ درجه مخالف چرخ‌های جلو به چرخ‌های عقب زاویه می‌دهد، شعاع گردش به ۱۱.۶ متر می‌رسد. در سرعت های بالاتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت، این سیستم یک درجه در جهت گردش چرخ‌های جلو به چرخ‌های عقب زاویه می‌دهد تا پایداری و فرمان‌پذیری خودرو در پیچ‌ها را بهبود بخشد.

رنو به زودی فروش اسپس جدید را آغاز خواهد کرد. بد نیست بدانید Espace تنها نامی نیست که از رده خودروهای مینی‌ون یا همان MPV، خداحافظی می‌کند چراکه نسل آینده رنو سنییک هم که سال ۲۰۲۴ معرفی می‌شود، به یک خودرو شاسی‌بلند تبدیل شده که البته تنها با پیشرانه الکتریکی عرضه خواهد شد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟