بعد از ماهها وعده، وزارت صمت شرایط خرید خودروهای وارداتی و زمان آغاز ثبتنام این خودروها را اعلام کرد. و همانطور که از قبل هم انتظار میرفت، نسخهای که صمت برای واردات خودرو پیچیده، نهتنها تاثیری در کنترل بازار وِل و بدون صاحب خودرو نخواهد داشت، بلکه اوضاع را بدتر نیز خواهد کرد. دلیل آن هم این است که بعد از این همه مدت، نه تنها هنوز خودرویی وارد کشور نشده (به غیر از محدود نمونههایی از سه برند، برای نمایش)، بلکه برای خرید همین خودروهایی که وجود خارجی ندارند نیز کلی محدودیت و شرط و شروط گذاشته شده.
اول این که تمامی محدودیتهایی که پیشتر برای خرید خودروهای داخلی لحاظ شده بود و ثابت شده غیر از التهاب بیشتر بازار و سوق دادن خریدار واقعی به سمت خودروهای به مراتب گرانتر بازار و در نتیجه، افزایش قیمتها، تاثیر دیگری نداشته، برای خرید خودروهای وارداتی نیز لحاظ خواهد شد. یعنی متقاضی خرید خودروهای وارداتی نیز باید دارای گواهینامه حداقل پایه ۳ رانندگی و فاقد پلاک انتظامی فعال بوده، طی ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان داخلی خرید نکرده باشند.
همچنین شرکت کنندگان برای ورود به قرعه کشی باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی بلوکه کنند. بعد از پایان قرعه کشی و بررسی اطلاعات، نام ۱۰۰ هزار نفر به قید قرعه انتخاب و اعلام میشود. بلافاصله بعد از اعلام نام برندگان قرعه کشی، شرکتهای واردکننده خودروهای خود را در سامانه عرضه میکنند و متقاضی از بین آنها انتخاب میکنند.
در این مرحله، اگر خودرویی تقاضای بیشتری داشته باشد، حق تقدم با شمارههای اولی است که در قرعه کشی برنده شدهاند. البته این موضوع هیچ ارتباطی با زمان ثبت نام ندارد، بلکه وابسته به شانس افراد در قرعه کشی است.
همچنین اگر فردی از بین خودروهای عرضه شده در مرحله اول انتخاب نکند و به دنبال خودروی دیگری باشد، حق تقدم او تا زمان انتخاب خودرو حفظ میشود و باید ۵۰۰ میلیون تومان را نیز در حساب خود نگه دارد. در غیر این صورت اگر متقاضی هر مبلغی از ۵۰۰ میلیون تومان برداشت کند، درخواست خرید خودرو لغو خواهد شد.
افراد متقاضی که در قرعه کشی برنده شدند، بعد از انتخاب خودرو سه روز فرصت دارند مرحله اول پرداخت شامل هزینه ارزش کالا، کرایه حمل و نقل تا بندر مقصد و بیمه (CFR) را پرداخت کند (البته ۵۰۰ میلیون تومان از این مبلغ قبلا برای ورود به قرعه کشی پرداخته شده است). اگر افراد نتوانند ظرف سه روز این مبلغ را پرداخت کنند، ثبت نام باطل میشود و باید پنج درصد هم جریمه پرداخت کنند.
مرحله دوم پرداخت، مربوط به عوارض گمرکی است که زمان رسیدن خودرو به بنادر و ترخیص است و بعد از اعلام این مبلغ از سوی گمرک و سازمان حمایت، متقاضی باید آن را پرپاخت کند.
مرحله سوم پرداخت هم زمان تحویل و مربوط به هزینه پلاک و غیره است. گفتنی است این مبالغ، نهایی نبوده، بر اساس قیمت روز محاسبه میشود.
از زمانی که فرد در مرحله اول را پرداخت و در سامانه قرارداد را امضا میکند، شرکت سه ماه فرصت دارد تا خودرو را به متقاضی تحویل دهد. بعد از این سه ماه، شرکت به ازای هر یک ماه دیر کرد، باید ۷.۵ درصد جریمه پرداخت کند و هر یک از طرفین که قرارداد را ابطال کند باید پنج درصد جریمه پرداخت کند. اما پیش از امضای قرار داد، حتی اگر افراد در قرعه کشی برنده شده باشند، هیچ تضمینی برای تحویل خودرو وجود ندارد.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟