مرگ کیا ریو نزدیک است؟

با کنار گذاشته شدن تدریجی از بازارهای اروپایی و همینطور، استرالیا، به نظر می‌آید خودرو کوچک کیا ریو کم‌کم به پایان زندگی خود، نزدیک می‌شود.

پنجشنبه - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶
خودرو کیا ریو هاچبک - مدل ۲۰۲۳

اینطور که از شواهد و قراین پیداست، آینده برای خودرو ساب‌کامپکت کیا ریو، چندان هم روشن نیست. این خودرو به تازگی از بازارهای اروپایی و همچنین استرالیا کنار گذاشته شده و این در حالی است که در بازار کره جنوبی هم عرضه نمی‌شود. کیا موتورز ارسال محموله ریو های تولیدی در کارخانه سوهاری کره جنوبی به مقصد بازارهای اروپایی و بریتانیا را متوقف کرده و خریداران آن باید به نمونه هایی که در حال حاضر در این بازارها موجود هستند، اکتفا کنند.

با پایان یافتن موجودی کیا ریو در بازارهای اروپایی و بریتانیا که احتمالا پیش از پایان ۲۰۲۳ خواهد بود، این مدل KIA برای همیشه از بازارهای اروپایی خداحافظی خواهد کرد، آن هم بدون این که برای جانشین آن، برنامه‌ریزی صورت گرفته باشد. با این حساب، آن دسته از خریداران اروپایی که خواهان خودرویی در حد و اندازه‌های KIA Rio هستند، یا باید کراس‌اوور کوچک استونیک را انتخاب کنند و یا به سراغ خودرو کوچکتر پیکانتو بروند.

خودرو کیا ریو هاچبک - مدل ۲۰۲۳

اتفاقی مشابه با همین در بازار استرالیا برای خودرو ساب‌کامپکت (B-سگمنت) کیا موتورز افتاده. به گزارش کاراکسپرت، نسل آینده کیا ریو قرار نیست با پیکربندی راست-فرمان تولید شود و این یعنی استرالیایی ها هم باید رفته رفته با این سوپرمینی کره‌ای خداحافظی کرده، دل به پیکانتو یا سراتو ببندند.

تصمیم کیا موتورز برای کنار گذاشتن ریو از بازار های اروپایی و استرالیا بی‌دلیل هم نبوده. این خودرو در بازارهای اروپایی روی هم رفته ۳۲هزار و ۵۰۶ دستگاه در سال ۲۰۲۲ فروش داشته کیا که در مقایسه با خودرو هم‌کلاس و بسیار محبوب پژو ۲۰۸ که با فروش ۲۰۶هزار و ۸۱۶ دستگاه، محبوب‌ترین خودرو بازار اروپا در سال ۲۰۲۲ بوده، حتی به چشم نمی‌آید. در استرالیا هم مجموع فروش سال ۲۰۲۲ این خودرو تنها ۴هزار و ۵۷۶ دستگاه بوده یعنی تقریبا یک‌چهارم خودرو چینی MG3 که در سال ۲۰۲۲ فروش ۱۶هزار و ۱۶۸ دستگاهی را در استرالیا تجربه کرده و پرفروش‌ترین خودرو کلاس خود در این کشور نیز بوده.

خودرو کیا ریو هاچبک - مدل ۲۰۲۳

نسل چهارم کیا ریو اولین بار سال ۲۰۱۶ عرضه شد و به فاصله ۴ سال، یک فیس‌لیفت میان‌چرخه برپایه ارائه شد. با این حساب، ریو دیگر به پایان چرخه تولید خود در نسل چهارم نزدیک شده و این در حالی است که فعلا معلوم نیست نسل پنجم آن چه زمانی و در کدام بازارها، عرضه خواهد شد. شاید ریو به سرنوشتی مشابه آنچه که برای خودرو هم‌رده و رقیب، یعنی فورد فی‌یستا رقم خورد، دچار شود، یعنی خروج از چرخه تولید بدون این که جانشینی برای آن ارائه شود. آئودی A1 هم که از نظر ابعاد، بسیار نزدیک به خودروهای مذکور می‌باشد، به سرنوشتی مشابه دچار شده.

خودرو کیا ریو هاچبک - مدل ۲۰۲۳

خودروسازان بزرگ در حفظ سود دهی خودروهای کوچک سگمنت A و B با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند و دلیل آن هم این است که می‌بایست آنها را همسو با محدودیت ها و قوانین سفت و سخت زیست‌محیطی به تولید برسانند. پیش‌تر مدیرعامل فولکس‌واگن، توماس شِیفر گفته بود با وضع استانداردهای یورو۷، حدود ۵هزار یورو به هزینه های تولید خودروهای کوچک موسوم به سوپرمینی اضافه می‌شود و با این حساب، تولید خودروهایی در این ابعاد با پیشرانه های مبتنی بر سوخت های فسیلی، منطقی نخواهد بود. به همین دلیل است که برخی شرکت‌ها هاچبک‌های کوچک خود را از رده، خارج کرده، جای آنها را به نمونه‌هایی با ابعاد مشابه اما با پیکربندی کراس‌اوور می‌دهند چراکه این شکل از خودروها را با قیمت بالاتری می‌توان به فروش رساند. این رویه تا زمانی که بازار به خودروهای کوچک الکتریکی روی خوش نشان ندهد، ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟