حدود قیمت خودرو های ایرانی در روسیه چقدر خواهد بود؟

کارشناسان روس معتقدند تنها در صورت قیمت گذاری مناسب خودرو های ایرانی می‌توانند با امثال لادا وستا، کیا ریو و اشکودا رپید در روسیه رقابت کنند.

جمعه - ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
قیمت خودرو های ایرانی در روسیه

خودروسازان ایرانی خود را آماده حضور در بازار خودرو روسیه می‌کنند و در این بین، خودروهای تارا از شرکت ایران خودرو و سایپا شاهین از گزینه‌های اصلی عرضه در این کشور می‌باشند، اتفاقی که پیش‌بینی می‌شود از بهار ۲۰۲۳ رقم بخورد. در این زمینه، وبسایت روسی راسیسکه گازته گفتگویی با تعدادی از کارشناسان صنعت خودرو روسیه داشته که در آن، حدود قیمت این خودرو های ایرانی در روسیه تخمین زده شده.

به گزارش فارسی‌کار، سرگی سیگانوف، ستون‌نویس سایت خودرویی Drome در این مورد به راسیسکه گازته می‌گوید: صادقانه بگویم، اینها در اصل خودروهای تاریخ مصرف گذشته ای هستند که کیفیت چندانی ندارند اما به هیچ عنوان ارزان نخواهند بود. قیمت نهایی بسته به مدل آنها دارد ولی در کل، ارزان‌ترین خودرو ایرانی هم نمی‌تواند از لادا گرانتا که قیمتش از ۶۷۸هزار و ۳۰۰ روبل (معادل ۱۱هزار و ۲۰۰ دلار یا ۳۹۲ میلیون تومان) شروع می‌شود، ارزان‌تر باشد. خودروهایی از این دست مشتریان خود را پیدا می‌کنند چراکه در حال حاضر با کمبود خودرو اقتصادی در بازار مواجه هستیم.

این کارشناس صنعت خودرو روسیه در ادامه با ذکر این موضوع که خودرو به خودی خود، کالای ضروری نیست، گفت: فروش آن در گرو ایجاد زیرساخت‌های مناسب است از جمله ذخیره کافی قطعات جانبی، در دسترس بودن خدمات پس از فروش و تحقق تعهدات گارانتی خودرو.

وی در تکمبل توضیحات خود، اشاره‌ای هم به ورود بی‌برنامه خودروسازان چینی به بازار روسیه داشت و گفت: ۱۵ سال پیش خودروسازان چینی بصورت کاملا بی‌برنامه به بازار روسیه ورود کردند، چند صد دستگاه خودرو به فروش رساندند و بلافاصله، بدون این که خدماتی ارائه بدهند، رفتند. تصور من این است که ایرانی‌ها هم رویکرد مشابهی خواهند داشت.

الکسی توزنوف که یک کارشناس مستقل صنعت حمل و نقل است اما برآورد دقیق‌تری از حدود قیمت خودرو های ایرانی در روسیه دارد. تورزوف با اشاره به این که خودروسازان ایرانی از ۲۰۰۶ شروع به محکم کردن جا پای خود در بازار روسیه کردند، گفت: خودروهای ایرانی به دلیل کیفیت ساخت پایین و مقاومت پایین دنده در برابر خوردگی، با استقبال آنچنانی نزد روس‌ها مواجه نشدند.

این کارشناس صنعت حمل و نقل روسیه می‌گوید بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ تعداد ۱۲هزار خودرو توسط خودروسازان ایرانی در فدراسیون روسیه به فروش رسید و امسال، همزمان با تعلیق فعالیت‌های خودروسازان اروپایی و آمریکایی در این کشور، برندهای ایرانی بار دیگر تصمیم به ورود به بازار خودرو روسیه گرفته‌اند. وی با اشاره به این که احتمالا سال ۲۰۲۳ پای تارا و شاهین به روسیه باز خواهد شد، این خودروها را قابل رقابت با خودروهای روس، کره‌ای و چینی می‌داند، البته به شرط این که قیمی رقابتی داشته باشند.

با این توضیحات تورزوف معتقد است قیمت خودرو های ایرانی در روسیه برای مدل‌هایی نظیر سمند، سورن، دنا و دنا پلاس باید از ۷۵۰هزار روبل (معادل ۱۲.۴۰۰ دلار یا ۴۳۴میلیون تومان) باید باشد و حدود قیمت تارا در محدوده ۱میلیون و ۱۲۰هزار روبل تعریف شود که تقریبا برابر است با ۱۸.۵۰۰ دلار یا ۶۴۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان. وی معتقد است با این قیمت‌گذاری، برندهای ایرانی قادر خواهند بود با امثال لادا وستا، کیا ریو و اشکودا رپید رقابت کنند.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟