سوبار رکس با قیمت پایه ۱۳هزار دلار می‌آید

رکس پس از غیبت ۳۰ساله به جمع تولیدات سوبارو بازمی‌گردد؛ این بار در هیبت کراس‌اوور کوچکی که قیمتی در محدوده ۱۳هزار تا ۱۵هزار و ۶۰۰ دلار دارد.

سه شنبه - ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
خودرو اقتصادی سوبارو رکس ۲۰۲۳

سوبارو اولین بار سال ۱۹۷۲ بود که رکس را به عنوان یک KEI-Car دیفرانسیل عقب با پیکربندی موتور-عقب معرفی کرد. سال ۱۹۸۱ اما با معرفی نسل دوم رکس، پیکربندی این سوبارو کوچک، به موتور-جلو، دیفرانسیل-جلو تغییر کرد. سال ۱۹۸۵ و با معرفی نسل سوم، سوبارو موتور مجهز به سوپرشارژر روی رکس گذاشت و در نهایت، سال ۱۹۹۲ به تولید آن پایان داد. حال پس از سه دهه غیبت، REX بار دیگر به جمع تولیدات Subaru بازمی‌گردد البته با این تفاوت که این بار، رکس یک کراس‌اوور کوچک است، نه یک KEI-Car. سوبارو رکس ۲۰۲۳ که در اصل، یک دایهاسو راکی ری‌بج شده است، تحت عنوان تویوتا رِیز و پرودا آتیوا نیز در برخی بازارها به فروش می‌رسد.

نسل جدید سوبارو رکس طول بدنه ۳.۹۹۵ میلیمتری دارد و بر روی دو محور به فاصله ۲.۵۲۵ میلیمتر سوار است. و برخلاف دایهاتسو راکی که بصورت آپشنال، با سیستم چهار چرخ محرک نیز قابل عرضه است، Subaru REX تنها با پیکربندی دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود. محرک آن نیز یک موتور ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی با ۸۷ اسب‌بخار قدرت است که مشترک با مدل پایه Daihatsu Rocky بوده، با ۱۱۳ نیوتن‌متر گشتاور، به گیربکس CVT اتصال یافته. برخلاف دایهاتسو راکی، در سوبارو رکس خبری از موتور ۱.۰ لیتری توربو ۹۸ اسب‌بخاری که توان تولید ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه را دارد، نیست.

شاید این موتور را برای REX، زیادی ضعیف بدانید اما این را هم مد نظر قرار دهید که این کراس‌اوور کوچک، تنها ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد. سوبارو مدعی است این موتور 3 سیلندر قادر است شتاب‌گیری پرقدرت و نرمی را در عین کم‌مصرف بودن، ارائه دهد. حتی حالت‌های رانندگی متغیر نیز برای این کراس‌اوور کوچک که در اصل یک خودرو شهری است، در نظر گرفته شده.

سوبارو قرار است رکس را در دو تیپ G و Z در ژاپن عرضه کند. اولی به عنوان مدل پایه، قیمت ۱میلیون و ۸۲۰هزار ین دارد یعنی نزدیک به ۱۳هزار دلار. دومی اما با امکانات بیشتر، ۲میلیون و ۱۷۱هزار و ۱۰۰ ین، معادل ۱۵هزار و ۶۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده. بد نیست بدانید با وجود ماهیت اقتصادی و قیمت به نسبت پایینی که Subaru برای REX در نظر گرفته، هدف‌گذاری جاه‌طلبانه برای فروش آن ندارد. برعکس، هدف‌گذاری تولید و عرضه آن، تنها ۱۵۰ دستگاه در ماه اعلام شده.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟