قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران چقدر است؟

پاکستان با لیتری حدود ۵۹هزار تومان، گرانترین بنزین در همسایگی ما را دارد، ارزانترین بنزین نیز با لیتری حدود ۵هزار تومان، متعلق به عربستان است.

سه شنبه - ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران چقدر است؟

نگاهی به قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران نشان می‌دهد که به طور متوسط هر لیتر بنزین در هفته گذشته بیش از ۸۰ سنت (حدود ۲۶هزار تومان) بوده است. هم اکنون قیمت بنزین در ایران کمتر از ۱۰سنت (۳هزار تومان) است که همین مساله منجر به افزایش انگیزه قاچاق سوخت و بنزین در کشور می‌شود و تفاوت این نرخ‌ها به عنوان یارانه سوخت موسوم به «یارانه سیاه» شناخته می‌شود.

به گزارش فارسی‌کار از فردای اقتصاد، پاکستان در مرزهای مختلف، بالاترین قیمت بنزین در همسایگی ایران را دارد که معادل ۱.۸۴سنت (حدود ۵۹ هزار تومان) در هر لیتر است. پس از آن ارمنستان با هر لیتر ۵۳هزار تومان، ترکیه با هر لیتر ۴۹هزار تومان، افغانستان با هر لیتر ۳۷هزار تومان و امارات با ۳۳هزار تومان هستند. ارزان‌ترین قیمت بنزین در منطقه پس از ایران متعلق به کشور عربستان سعودی است که با نرخ هر لیتر حدود ۱۷سنت (حدود ۵ هزار تومان) در این جایگاه قرار گرفته است و پس از آن کویت با هر لیتر بنزین حدود ۱۲هزار تومان قرار دارد.

حتی قیمت ۵۶سنتی (حدود ۱۸هزار تومان) هر لیتر بنزین در عراق که همسایه غربی ایران محسوب می‌شود نیز انگیزه خوبی برای قاچاق بنزین دارد.

تغییرات عجیب قیمت بنزین در نیم قرن اخیر

در سال ۱۳۴۳ قیمت هر لیتر بنزین در آمریکا ۸سنت بود و در ایران ۵ریال. نرخ دلار نیز در آن سال ۷۶ریال بوده است. در مهر ۱۴۰۱ قیمت هر لیتر بنزین در آمریکا به ۱.۰۵دلار رسیده (۱۳ برابر)، نرخ دلار بیش از ۳۲۰هزار ریال (۴۲۲۰برابر) و قیمت رسمی بنزین به ۳۰هزار ریال (۶هزار برابر) شده است. یعنی معادل ریالی قیمت بنزین در آمریکا قریب به ۵۶هزار برابر شده، حال آنکه قیمت ریالی آن در کشورمان فقط ۶هزار برابر شده است. مساله‌ای که نشان می‌دهد یارانه بنزین تا کجا پرداخت می‌شده است.

طی یک محاسبه ساده سالانه قریب به ۳۲۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) یارانه سیاه داده می‌شود که سرانه آن به سالی ۳۸میلیون تومان می‌رسد. رقمی که اکنون بخشی از آن به صورت نامتوازن میان مصرف‌کنندگان توزیع می‌شود و بخشی به قاچاق‌چیان سوخت می‌رسد. بررسی‌های متعدد تایید می‌کند عمده این یارانه به جیب پرمصرف‌ها در دهک‌های ثروتمند جامعه می‌رود و کمترین نصیب را افراد ضعیف جامعه دارند.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟