یک خداحافظی نمادین با ابرخودرو فورد جی‌تی

فورد با نسخه تولید محدودی که الهام‌شده از خودرو فاتح سری رقابت‌های ۲۴ساعته لمان سال ۲۰۱۶ است، به تولید نسل دوم ابرخودرو خود، GT، پایان می‌دهد.

پنجشنبه - ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
نسخه تولید محدود و نهایی ابرخودرو فورد جی‌تی

داستان فورد GT اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی آغاز شد، زمانی که فورد با GT40 فراری را در رسیدن به عنوان قهرمانی رقابت‌های ۲۴ساعته لُمان به چالش کشید و در نهایت، سال ۱۹۶۶ توانست هر سه جایگاه سکوهای قهرمانی این رویداد نفس‌گیر را به خود اختصاص داده، فراری را به زیر بکشد. اواسط سال ۲۰۰۵ بود که فورد با هدف زنده کردن خاطرات خوش آن سال‌ها و به عنوان یادبودی برای GT40، ابرخودرویی با نام GT و تناسبات پهن‌پیکر و کم‌ارتفاع الهام شده از این فورد پرافتخار را روی خط تولید بُرد و تا اواخر ۲۰۰۶ کمی بیشتر از ۴هزار دستگاه از آن به تولید رساند. اما با نسل دوم Ford GT بود که فورد توانست درست ۵۰ سال پس از قهرمانی خاطره‌انگیز ۱۹۶۶، بار دیگر قهرمانی در سری رقابت‌های ۲۴ ساعته لُمان را تجربه کند.

این نسل که اولین بار در موتورشو دیترویت ۲۰۱۵ در معرض دید عموم قرار گرفت و از آخرین روزهای ۲۰۱۶ در کارخانه فورد در واقع در اونتاریو کانادا به تولید می‌رسد، به پایان خط نزدیک شده و فورد می‌خواهد با نسخه تولید محدودی بنام GT LM Edition آماده پایان دادن به تولید آن تا انتهای سال جاری میلادی شود.

فورد جی‌تی ال‌ام ادیشن با رنگ بدنه نقره‌ای مایع و جزئیات بدنه فیبرکربنی با ته‌رنگ آبی یا قرمز که الهام‌شده از GT شماره ۶۸ فاتح کلاس LM GTE-Pro سری رقابت‌های ۲۴ساعته لمان سال ۲۰۱۶ است، از دیگر GT های تولیدی نسل دو متمایز شده. ته‌رنگ آبی یا قرمزی که بر روی اجزای فیبرکربنی بدنه از جمله جزئیات سپر جلو، رکاب‌های جانبی، دیفیوزر عقب و هواکش‌های درپوش موتور می‌بینیم، بر روی رینگ‌های فیبرکربنی ۲۰اینچ Ford GT LM Edition نیز تکرار شده. و برای این که اثر بصری این ته‌رنگ، تحت تاثیر قرار نگیرد، کلیپرهای ترمز برمبو تعبیه شده در رینگ‌ها، به رنگ سیاه هستند. در کنار اینها، باید به خروجی های اگزوز تیتانیومی اشاره کنیم که زیر بال عقب قابل تنظیم خودنمایی می‌کنند. هم این خروجی‌های دوتایی، و هم نشان ۳بعدی GT LM که بالای آنها قرار دارد، به روش پرینت سه‌بعدی ساخته شده‌اند.

در فضای داخلی آخرین نسخه تولیدی از فورد GT، آنچه که بیشتر از هر چیز جلب نظر می‌کند، رنگ قرمز یا آبی صندلی گود رفته و اسپرت راننده است، آن هم در محیطی که تماما با چرم و آلکانتارای سیاه و فیبرکربن پوشش یافته است! در این فضا، خطوط دوخت و جزئیاتی نظیر دکمه استارت نیز همرنگ صندلی راننده در نظر گرفته شده تا نشان دهد Ford GT LM Edition خودرویی است مختص راندن و تجربه هیجان ناب رانندگی. یک پلاک اختصاصی نیز بر روی داشبورد تعبیه شده که با یک طراحی و فرم منحصربفرد، به پیشینه گره خورده با مسابقات موتوراسپرت Ford GT اشاره دارد. این پلاک اختصاصی، بصورت پرینت ۳بعدی و با استفاده از پودر به‌دست آمده از میل‌لنگ No. 69 GT فاتح رقابت های لمان ۲۰۱۶ ساخته شده.

همانطور که در ابتدای نوشتار نیز اشاره شد، Ford GT LM Edition یک نسخه تولید محدود است. دقیق بخواهیم بگوییم، تنها ۲۰ دستگاه از این نسخه به تولید خواهد رسید که قطعا هریک از این ۲۰ نمونه تولیدی، قیمت به‌مراتب بالاتری در مقایسه با نمونه‌های عادی Ford GT که برچسب قیمت ۵۰۰هزار دلاری دارند، خواهند داشت. موعد تحویل آنها به مشتریان خاص فورد نیز قبل از پایان یافتن سال جاری میلادی خواهد بود.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟