آغاز عرضه NIO ET5؛ این چینی تسلا کُش چه ویژگی‌هایی دارد؟

سدان الکتریکی جدیدی که NIO عرضه‌ گسترده‌اش را با نام ET5 در چین آغاز کرده، جدیدترین خودرو چینی در این رده است که مقابل تسلا مدل۳ قرار می‌گیرد.

پنجشنبه - ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
2023 NIO ET5 Electric Sedan

نیو سی‌ام سپتامبر عرضه اولین سری از NIO ET5 های تولیدی خود را در شهرهایی از چین نظیر پکن، شانگهای و گوانگجو آغاز کرد و طی هفته‌های آتی قرار است عرضه این سدان تمام-الکتریکی جدید خود در دیگر شهرهای چین را نیز آغاز کند. سدان تمام-الکتریکی ET5 اولین خودرویی است که NIO در کارخانه جدید خود واقع در هِفی، موسوم به NeoPark به تولید می‌رساند. لی بین، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران نیو پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بود تحویل NIO ET5 به خریداران تا دسامبر (ماه فعلی) از ۱۰هزار دستگاه در ماه گذر خواهد کرد.

نیو ET5 را با سه پکیج باتری عرضه می‌کند که پکیج پایه یعنی Standard Range با ظرفیت ۷۵ کیلووات‌ساعت، بُرد پیمایش ۵۵۰ کیلومتر با هر بار شارژ کامل را به این سدان الکتریکی می‌دهد. این عدد برای مدل Long Range با پکیج ۱۰۰ کیلووات‌ساعت باتری‌ها به ۷۰۰ کیلومتر می‌رسد. یک مدل Ultra Long Range نیز برپایه NIO ET5 عرضه می‌شود که به لطف بهره‌مندی از پکیج باتری‌های ۱۵۰ کیلووات‌ساعت، می‌تواند تا ۱۰۰۰ کیلومتر را با هر بار شارژ کامل، بی‌وقفه بپیماید.

این خودرو جدید با طول بدنه ۴.۷۹۰ میلیمتر بر روی دو محور به فاصله ۲.۸۸۸ میلیمتر سوار است و این یعنی بطور مشخص، NIO با آن سهم‌خواهی از بازاری را هدف‌گذاری کرده که حکمرانش، تسلا مدل ۳ است. تمامی نمونه های تولیدی NIO ET5 دارای پیکربندی جفت‌موتور هستند، به این ترتیب که موتور تعبیه شده بر روی محور جلو، ۲۰۱ اسب‌بخار و موتور تعبیه شده بر روی محور عقب، ۲۸۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند.

این پیکربندی روی هم رفته ۴۸۳ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و بیشینه گشتاوری معادل ۷۰۰ نیوتن‌متر دارد، مقادیری که در مدل مجهز به بزرگترین پکیج باتری‌ها، برای داشتن صفر تا صد ۴.۳ ثانیه کفایت می‌کند. NIO ET5 به همین اندازه که چالاک است، در توقف نیز عملکرد خوبی داشته، پیمایش آن از ۱۰۰ کیلومتر تا توقف کامل در هنگام ترمزگیری، ۳۳.۹ متر اعلام شده. این عملکرد سیستم ترمزی است که کلیپرهای چهار پیستونش توسط خود نیو توسعه یافته.

اما شاید مهمتر از اینها، مجموعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به‌کار رفته در NIO ET5 باشد که امکان رانندگی خودران را به آن می‌دهد. بخشی از مجموعه را می‌توانید بالای شیشه جلو، بر روی سقف ببینید. در این بیرون‌زدگی، لیدار به همراه دو دوربین با وضوح بالا تعبیه شده که سیستم NAD (رانندگی خودران نیو) را پشتیبانی و تغذیه می‌کنند. در کنار این لیدار و دو دوربین که اشاره شد، پنج دوربین ۸ مگاپیکسل، چهار دوربین حساس به نور ۳ مگاپیکسل برای سیستم دید ۳۶۰درجه، سیستم پیشرفته پایش رفتار راننده، پنج رادار امواج میلیمتری و ۱۲ حسگر فراصوت نیز بطور مداوم و پیوسته مشغول جمع‌آوری اطلاعات و قرار دادن این اطلاعات در اختیار ابرکامپیوتر جمع‌وجور NIO Adam هستند تا ET5 بتواند تجربه‌ای بی‌نقص از رانندگی خودران را ارائه دهد. این ابرکامپیوتر می‌تواند تا ۸ گیگابایت دیتای تصویری را در ثانیه پردازش کند.

با چنین ویژگی‌هایی، طبیعی است که نمی‌توان انتظار قیمت پایینی برای این خودرو چینی پیشرو داشت، و همینطور نیز هست. شروع قیمت نیو ET5 در چین از ۳۲۸هزار یوان (۴۶هزار دلار) است و قیمت مجهزترین نمونه با بیشترین ظرفیت باتری‌ها نیز به ۳۸۶هزار یوان می‌رسد یعنی معادل ۵۴هزار و ۲۰۰ دلار. این قیمت‌گذاری برای کوچکترین سدان NIO در حالی است که قیمت تسلا مدل ۳ در چین در محدوده ۲۳۵هزار و ۹۰۰ تا ۳۳۹هزار و ۹۰۰ یوان است یعنی بین ۳۳هزار و ۱۵۰ تا ۴۷هزار و ۷۶۵ دلار.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟