خداحافظی خاص آئودی با R8 های ۱۰سیلندر

آئودی برای خداحافظی با موتورهای ۱۰سیلندر خود، نمونه‌ تولید محدودی از R8 مجهز به موتور V10 معرفی کرده که دارای پیکربندی دیفرانسیل-عقب است.

سه شنبه - ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
2023 Audi R8 GT RWD

تا به امروز اگر مشتریان آئودی R8 خواهان نمونه‌های V10 آن بودند، مجبور بودند آن را با پیکربندی AWD خریداری کنند. اما برای مدل سال ۲۰۲۳، آئودی در قالب یک نسخه تولید محدود و خاص، R8 مجهز به موتور V10 را با پیکربندی دیفرانسیل عقب عرضه خواهد کرد. این مدل جدید که Audi R8 GT RWD نام گرفته، از موتور ۵.۲ لیتری V8 این خودروساز آلمانی، ۶۱۲ اسب‌بخار قدرت و ۵۶۵ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه می‌گیرد؛ مقادیری که برای دستیابی به بیشینه سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت و داشتن صفر تا صد ۳.۴ ثانیه، کفایت می‌کنند. در این مدل از R8، گیربکس هفت دنده اتوماتیک دو کلاچ آئودی با ضرایب دنده تجدیدنظر شده به‌کار رفته و این یعنی سرعت بیشتر در تعویض دنده.

همانطور که اشاره شد، R8 GT RWD یک R8 تولید محدود است. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، آئودی تنها ۳۳۳ دستگاه از آن تولید و عرضه خواهد کرد. وجه تمایز این ۳۳۳ دستگاه R8 دیفرانسیل-عقب از دیگر R8 های V10، نشان‌های سیاه رنگ R8 GT با طراحی جدید و همینطور طراحی تهاجمی‌تر و البته، آیرودینامیک‌تر اجزایی نظیر اسپلیتر زیر سپر جلو، جزئیات زیر رکاب‌های جانبی، دیفیوزر و بال عقب خوش‌فرم که همگی هم از جنس فیبرکربن هستند، می‌باشد. متناسب با رنگ سیاه عمیق این اجزا، محفظه فیبرکربنی موتور نیز محیطی است با اجزای کاملا تیره. حتی منیفولدهای روی موتور نیز به رنگ سیاه هستند.

در فضای داخلی، محیطی شبیه به نسل اول R8 GT را شاهد هستیم، با اجزایی به رنگ سیاه و جزئیات و خطوط دوخت مکمل به رنگ قرمز. یک کُد اختصاصی هم بر روی پانل فیبر کربنی کنسول میانی حک شده که نشان می‌دهد هر خودرو، چندمین نمونه تولیدی از مجموع ۳۳۳ دستگاهی است که قرار است از آن، به تولید برسد.

اما مهمتر از اینها، بهینه‌سازی هایی است که آئودی در جهت اراتقاء قابلیت‌های حرکتی و مانورپذیری R8 GT RWD در آن اعمال کرده. برای مثال محور عقب حال دارای Torque Rear Mode است که راننده را قادر می‌سازد درگیر شدن هرزگردی و کنترل پایداری الکترونیک را در هفت حالت متنوع (از کم به زیاد) تنظیم کند. اعمال تغییرات نیز با اهرم گردی که روی فرمان تعبیه شده، امکان‌پذیر است. از این قابلیت، هم می‌توان برای گرم شدن در پیست و افزایش اعتماد به نفس استفاده کرد، هم برای شرایط مختلف پیست.

گفتنی است R8 GT RWD در مقایسه با R8 Coupe Performance RWD حدودا ۲۰ کیلوگرم سبک‌تر شده. بخشی از این کاهش وزن به واسطه بهره‌مندی از رینگ‌های سبک‌وزن ۲۰ اینچ پوشش یافته با تایرهای میشلن اسپرت کاپ ۲ است. همچنین این مدل از R8 بصورت استاندارد مجهز به ترمزهای سرامیکی، صندلی‌های اسپرت و فنربندی عملکرد-محور با اجزای آلومینومی و یک میله ضد غلطش ساخته شده از پلاستیک استحکام یافته با فیبرکربن (به اختصار، CFRP) مجهز است که در کاهش وزن، بی‌تاثیر نبوده‌اند.

همه توضیحات لازم را دادیم، این را هم نباید از قلم بیاندازیم که 2023 Audi R8 GT RWD نسخه تولید محدودی است که با آن، آئودی بصورت رسمی از موتورهای V10 خود خداحافظی می‌کند. این نسخه در رنگ‌های بدنه طوسی سوزوکا، طوسی دیتونا و سرخ تانگو قابل سفارش خواهد بود. شروع قیمت آن نیز در آلمان از ۲۲۵هزار یورو اعلام شده است.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟