نسل هفتم فورد ماستنگ معرفی شد

نسل هفت فورد ماستنگ را باید حالت گذار این پونی‌کار نمادین از سنت، به مدرنیته بدانیم با تغییراتی خوشایند در طراحی، و بازنگری‌های فنی گسترده.

پنجشنبه - ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
نسل جدید فورد ماستنگ

نزدیک به ۶۰ سال از اولین رونمایی رسمی فورد ماستنگ در نمایشگاه جهانی سال ۱۹۶۴ می‌گذرد، خودرویی که کلاس پرطرفدار پونی-کار را ابداع کرد و خیلی زود به محبوبیت و موفقیتی چشمگیر دست یافت. حال، پس از نزدیک به شش دهه و عرضه برداشت های متنوع از آن، فورد از نسل هفتم ماستنگ در قالب مدل سال ۲۰۲۴ رونمایی می‌کند، نسلی که شاید آخرین نسل ماستنگ های مبتنی بر پیشرانه های بنزینی باشد.

آنچه که در طراحی ماستنگ جدید شاهد هستیم، بیشتر تحول در طراحی است، تا انقلاب و دگرگونی. اما تمامی سطوح بدنه، از نو فرم گرفته اند و تناسبات و طراحی، روی هم رفته تهاجمی‌تر از قبل است. نسل ششم ماستنگ با نگاهی ویژه‌تر به بازارهای بین‌المللی طراحی شده بود و به همین دلیل، کمی از آن هیبت و ژست قدرتی‌تر نسل‌های قبل، فاصله گرفته بود. در نسل هفتم نیز کماکان بازارهای بین‌المللی در اولویت هستند اما می‌بینیم که طراحی، کمی عضلانی‌تر و قدرتی‌تر جلوه می‌کند و گذار از ماستنگ‌های سنتی به عصر تکنولوژی و ماستنگ‌های تمام-الکتریکی که احتمالا در نسل هشتم شاهد خواهیم بود را به خوبی رقم می‌زند.

این حس گذار از سنت به مدرنتیته، در فضای داخلی مشهود تر نیز هست، جایی که بیشتر از هرچیز، ترکیب دو نمایشگر ۱۲.۴ اینچ پشت فرمان و ۱۳.۲ اینچ سیستم اطلاعات و سرگرمی بر روی داشبورد جلب نظر می‌کند. بخش اعظمی از کاربری‌ها در نسل جدید ماستنگ با این ترکیب، کنترل می‌شوند و به شکلی جذاب، قابلیت تغییر محیط کاربری باتوجه سلایق مختلف را دارد. این نمایشگرها به نسل چهارم سیستم اطلاعات و سرگرمی فورد، موسوم به SYNC4 متصل هستند که همچون اکثر سیستم های به‌کار رفته توسط خودروسازان بزگ، امکان به‌روز رسانی آنی توسط اینترنت را دارد. همچنین قابلیتی جدید موسوم به Remote Rev به ماستنگ جدید اضافه شده که اجازه می‌دهد در کنار روشن و یا خاموش کردن موتور، از راه دور، راننده بتواند با کلید هوشمند خودرو و از راه دور، گاز و نیش‌گاز هم به خودرو بدهد.

در کنار مدرنیته‌ای که در فضای داخلی Ford Mustang جدید تزریق شده، از نظر کیفیت و تنوع متریال به کار رفته در ساخت این محیط نیز شاهد پیشرفت هایی هستیم. و از آنجایی که نسل ششم، در مورد کیفیت متریال به‌کار رفته در کابین، کم شکایت و نارضایتی ندیده بود، این پیشرفت می‌تواند جایگاه ماستنگ در بازارهای هدف را تقویت کند.

متناسب با این ترکیب نمایشگرهای ایستاده بر روی داشبورد، طراحی مجموع داشبورد و کنسول میانی نیز به شکل خوشایندی مورد بازنگری قرار گرفته و حال، بهتر و بیشتر از قبل حس حضور در خودرویی سریع و پرقدرت را به سرنشینان می‌دهد. بحث قدرت به میان آمد، باید بگوییم فورد ماستنگ ۲۰۲۴ هم با موتور ۲.۳ لیتری اکوبوست و هم با موتور ۵.۰ لیتری کایوتی V8 عرضه خواهد شد. هنوز اطلاعات فنی از این پیشرانه‌ها که در مقایسه با نسل فعلی، مورد بازنگری و بهینه‌سازی قرار گرفته‌اند، ارائه نشده اما در مورد موتور ۴سیلندر توربو، قدرت قطعا بالاتر از ۳۳۰ اسب‌بخار نسل فعلی خواهد بود و موتور V8 نیز در مقایسه با نسل فعلی که ۴۸۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند، قدرتمندتر خواهد بود.

در نسل جدید، موتور ۲.۳ لیتری اکوبوست تنها با گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک عرضه خواهد شد اما برای موتور V8، گیربکس استاندارد کماکان از نوع ۶سرعته دستی است و گیربکس ۱۰سرعته اتومات در لیست آپشن های قابل سفارش قرار گرفته است.

همانطور که اشاره شد، عرضه فورد ماستنگ ۲۰۲۴ به بازار برای تابستان سال آینده برنامه‌ریزی شده. حدود قیمت آن هم بعید است از نسل فعلی که در محدوده قیمت ۲۹ تا ۵۷ هزار دلار عرضه می‌شود، چندان متفاوت باشد. همچون گذشته، شاهد عرضه ماستنگ در اتاق های کوپه و کانورتیبل هستیم و دو پیشرانه ۲.۳ اکوبوست و ۵.۰ لیتری برای آن ارائه شده. اما در کنار اینها، یک ماستنگ منحصربفرد نیز برای اولین بار در خانواده نسل هفتم این پونی‌کار معرفی شده که یک نسخه آماده برای پیست از ماستنگ V8 می‌باشد.

در این نسخه که Ford Mustang Dark Horse نام دارد، نه تنها مجموعه محرکه که متشکل از موتور کایوتی V8 و گیربکس ۶ سرعته دستی ساخت ترمِک (یا ۱۰ سرعته اتومات فورد) است، با اجزای ساخته شده به روش ریخته‌گری و یک سری بازنگری دیگر، تقویت شده، بلکه در بدنه نیز بازنگری‌هایی در جهت ارتقاء آیرودینامیک صورت گرفته. در ضمن، Mustang Dark Horse را بصورت آپشنال می‌توان سوار بر رینگ‌های فیبرکربنی پوشش یافته با تایرهای پیرلی پی‌زیرو تروفی آراِس سفارش داد. در واقع، Mustang Dark Horse ترکیبی است از ماستنگ مک‌وان و نسخه های شلبی این ساخته فورد. به عبارت دیگر، در بین ماستنگ های جدیدی که نشان شلبی ندارند، Mustang Dark Horse توانمندترین و قدرتمندترین ماستنگ برای پیست به حساب می‌آید.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟