این یک مک‌لارن یک‌نفره است!

مک‌لارن سولوس یک سوپراسپرت تک‌سرنشین مختص پیست با موتور ۵.۲ لیتری تنفس طبیعی ۸۲۹ اسب‌‌بخاری است که تنها ۲۵ دستگاه از آن به تولید خواهد رسید.

شنبه - ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸
ابرخودرو مسابقه‌ای و مختص پیست مک‌لارن سولوس

هفته خودرویی مونتری امسال محل رونمایی از یک مک‌لارن منحصربفرد بود؛ ابرخودرویی جدید با پیکربندی تک‌سرنشین و نام سولوس که در طراحی آن، از خودروهای مسابقه‌ای موسوم به Open-Wheel الهام گرفته شده. از این ابرخودرو مختص پیست، تنها ۲۵ دستگاه تولید خواهد شد که البته تمامی این ۲۵ دستگاه، پیش از رونمایی، به فروش رفته‌اند. آغاز تحویل اولین نمونه های تولیدی به مشتریان خاص آن نیز از ۲۰۲۳ خواهد بود.

محرک مک‌لارن سولوس یک نیروگاه V10 تنفس طبیعی ساخت Judd است که از ۵.۲ لیتر حجم آن، ۸۲۹ اسب‌بخار قدرت و بیشینه گشتاوری معادل ۶۵۰ نیوتن‌متر در اختیار ابرخودرو تک‌نفره مک‌لارن قرار می‌گیرد. این موتور توان دور گرفتن تا ۱۰ هزار دور در دقیقه را داشته، یک عضو ساختاری از شاسی به حساب می‌آید. گیربکس متصل به این موتور نیز از نوع هفت سرعته ترتیبی با محفظه ای است که از ترکیب پانل‌های آلومینیوم و منیزیم ساخته شده. هدف‌گذاری های اولیه، برای دستیابی به صفر تا صد ۲.۵ ثانیه با McLaren Solus بوده و گفته می‌شود توان دستیابی به بیشینه سرعتی معادل ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را دارد.

مک‌لارن سولوس وزن ۱.۰۰۰ کیلوگرمی دارد اما بدنه آن می‌تواند از پس داونفورسی بالغ بر ۱.۲۰۰ کیلوگرم، برآید. برای رسیدن به این مهم، اجرای آیرودینامیک متعددی دور تا دور بدنه تعبیه شده. در ضمن، بادشکن جلو وظیفه هدایت هوا به تونل‌های هوایی زیر بدنه که به چسبندگی هرچه بیشتر خودرو به مسیر کمک می‌کنند را ایفا می‌کند. رادیاتورهای موتور نیز در کنار چرخ های عقب قرار گرفته اند تا از هواکشی که به واسطه فرم بیرون‌زده و تیغه‌ای محفظه چرخ‌های عقب ایجاد شده، هوای مورد نیاز خود را بگیرد.

همانطور که در ابتدای نوشتار نیز اشاره شد، مک‌لارن سولوس یک ابرخودرو تک‌سرنشین است. راننده برای رسیدن به کابین، می‌بایست بخش فوقانی اتاق را بصورت ریلی به سمت جلو باز کند؛ فضایی که در هر یک از ۲۵ نمونه تولیدی، به واسطه ثابت بودن صندلی، بصورت سفارشی و باتوجه به قالب بدن خریدار طراحی شده است. در این محیط، تمامی عملگرها با چند دکمه و سوئیچ، و یک نمایشگر که همگی بر روی فرمان تعبیه شده‌اند، کنترل می‌شود. بد نیست بدانید پُشته ای که محافظت از اتاق در برابر واژگونی را عهده‌دار است، و همچنین ساختار محافظ اتاق، همگی از تیتانیوم و بصورت پرینت 3-بعدی ساخته شده‌اند.

25 خریدار خاص مک‌لارن سولوس قرار است آموزش‌های اختصاصی رانندگی در پیست را تجربه کنند. لباس و کلاه محافظ مسابقه‌ای FIA به همراه محافظ سر و گردن سفارشی HANS نیز اقلامی هستند که همراه با خودرو به خریداران آن عرضه خواهند شد. مک‌لارن سولوس در حال حاضر در فاز تست پیست قرار دارد و خریداران آن می‌توانند با شرکت در فرآیند رانندگی با پروتوتایپ آن، در جهت توسعه بهتر، نظرات خود را به تیم مهندسی ارائه دهند.

با تکمیل پروژه، خریداران به رویدادهای پیست اختصاصی دسترسی خواهند داشت. یک کیت پرواز نیز همراه با خودرو نهایی‌شده در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت تا در صورت شرکت در رویدادهای مختلف، بتوانند خودرو را با هواپیما جابجا کنند. در نظر داشته باشید که McLaren Solus یک ابرخودرو مختص پیست است و اجازه تردد در شهر و یا جاده را ندارد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟