هاوال H9، یک پرچمدار سالخورده اما پُرتوان

هاوال با وچود گذشت یک دهه از معرفی، کماکان H9 سالخورده اما پرهیبت را به عنوان پرچمدار در صف پرتعداد خودروهای شاسی‌بلند خود حفظ کرده است.

سه شنبه - ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مدل ۲۰۲۲ شاسی‌بلند چینی هاوال H9

۱۰سال است که هاوال یک شاسی‌بلند با اتاق جدا از شاسی به تولیدات خود اضافه کرده که H9 نام دارد و تناسباتی بسیار نزدیک به تویوتا پرادو. این خودرو را همواره به عنوان پرچمدار هاوال و خودروهای سواری گریت‌وال می‌شناختیم اما از زمانی که برند تانک با تولیداتی نظیر Tank 300 و Tank 500 در راس هرم قدرت زیرمجموعه‌های گریت‌‎وال موتورز قرار گرفته، کمتر از H9 می‌شنویم. و این در حالی است که از تقریبا یک سال پیش Haval H9 بازنگری هایی به خود دیده که باعث می‌شود با وجود استخوان‌بندی قدیمی، جلوه امروزی‌تری داشته باشد.

تغییرات در ظاهر خودرو محدود شده به بزرگتر شدن جلوپنجره با طرح نوار‌‌‌های آبشار-مانند و متناسب با آن، تغییر طرح سپر جلو. این تغییرات، کمی‌به طول خودرو اضافه کرده اما عرض و ارتفاع، تغییری نکرده. شاید بتوان گفت هاوال صرفا دنبال بهانه ای بوده تا چهره H9 را تا زمان معرفی جایگزین آن، کمی‌تازه تر نگه دارد.

در فضای داخلی، شاید در نگاه اول تغییری در مقایسه با مدل ۲۰۲۱ هاوال H9 احساس نکنید. اما با نگاهی دقیق تر متوجه استفاده از یک نمایشگر جدید و بزرگتر در مرکز داشبورد خواهید شد. با جانمایی این نمایشگر ۱۲.۳ اینچ لمسی، هواکش‌‌‌های مرکزی سیستم تهویه نیز به جای طرفین نمایشگر، به زیر آن انتقال یافته اند و دیگر خبری از کنترلگر‌‌‌های فیزیکی سیستم صوتی که پیش‌تر، زیر نمایشگر قرار داشتند، نیست. با همین تغییر جزئی می‌توان گفت که فضای داخلی حس و حال مدرن تری را القاء می‌کند.

این محیط با چرم دو رنگ در ترکیب‌‌‌های خاکستری-سیاه، شکلاتی–سیاه و مارون-سیاه قابل سفارش است. امکانات قابل توجهی نیز در قالب آن عرضه می‌شود مثل وای‌فای داخل خودرو، کنترل کاربری‌‌‌های خودرو از راه دور، پارک اتوماتیک، سیستم نیمه‌خودران L2، چراغ‌‌‌های ماتریکس LED، پادری‌‌‌های برقی، ایربگ‌‌‌های جلو، جانبی جلو و پرده‌ای، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان به جای نشانگرهای مرسوم، ABS+EBD، کنترل هرزگردی، ESP، هشدار انحراف از مسیر، دوربین دنده عقب، دید ۳۶۰ درجه، کروزکنترل، اتوهُلد، همیار حرکت در سرازیری و سربالایی، ورود و استارت بدون کلید، سانروف پانورامیک و … . به اینها سیستم ثبت وقایع، سنسور نور و باران، چراغ‌‌‌های خوشامدگویی و مشایعت، گرمکن غربیلک فرمان و آینه‌‌‌های برقی تاشو مجهز به گرمکن را نیز اضافه کنید.

محرک Haval H9 جدید، موتور ۲.۰ لیتری توربو ۲۲۱ اسب‌بخاری است که با ۳۸۵ نیوتن‌متر گشتاور، به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک متصل است و صدی ۹.۸ لیتر بنزین می‌سوزاند. شروع قیمت هاوال H9 جدید از ۲۰۹ هزار و ۸۰۰ یوان است یعنی نزدیک به ۳۱ هزار و ۳۰۰ دلار. قیمت مجهزترین نمونه این شاسی‌بلند چینی نیز نزدیک به ۲۷۵ هزار یوان است که معادل ۴۱ هزار دلار می‌شود.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟