این آبارث ۶۹۵ یادبود خودرویی افسانه ای است

جدیدترین محصول فیات، نسخه تولید محدودی از آبارث ۶۹۵ است که به عنوان یادبود اسطوره بی‌تکرار رالی دهه ۱۹۷۰ یعنی آبارث ۱۳۱ رالی ارائه شده.

جمعه - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
2023 Fiat Abarth 695 Tributo 131 Rally

فیات برپایه مدل تقویت شده ۵۰۰ توسط آبارث، یعنی مدل ۶۹۵، یک نسخه خاص ارائه کرده که یادبودی است برای آبارث ۱۳۱ رالی افسانه‌ای اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی. این نسخه که Abarth 695 Tributo 131 Rally نام دارد، در تیراژی محدود به تنها ۶۹۵ دستگاه تولید و عرضه خواهد شد.

محرک این کوچولوی تند و تیز یک موتور ۱.۴ لیتری ۱۶ سوپاپ T-Jet است که با ۱۸۰ اسب‌بخار قدرت، توان تولید ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه را دارد. به لطف این قالب کوچک اما پُرتَپش، Abarth 695 Tributo 131 Rally در ۶.۷ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد. حداکثر سرعت آن نیز ۲۲۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. اما این تمام ماجرا نیست. آبارث فنربندی را با کمک های Koni FSD در جلو و عقب، تقویت کرده. کلیپر های ترمز قرار گرفته در رینگ های آلیاژی سیاه ۱۷ اینچ از نوع برمبو چهار پیستون هستند. کیت اگزوز Record Monza Sovrapposto هم که نمونه ارتقاء یافته کیت به‌کار رفته در ۶۹۵ استاندارد است، صدای خوشی از پیشرانه طنین‌انداز می‌کند.

در کنار اینها، باید به بهره‌مندی آبارث ۶۹۵ تریبیوتو ۱۳۱ رالی از بال عقب تطبیق‌پذیر اشاره کرد که به لطف قابلیت تغییر زاویه در ۱۲ موقعیت ۰ تا ۶۰ درجه، نقش بسزایی در پایداری خودرو در سر پیچ ها ایفا می‌کند. این بال عقب تطبیق‌پذیر در موقعیت ۶۰ درجه و هنگامی که خودرو ۲۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد، تا ۴۲ کیلوگرم دانفورس روی محور عقب اعمال می‌کند.

آبارث ۶۹۵ تریبیوتو ۱۳۱ رالی با رنگ بدنه سه لایه موسوم به آبی رالی عرضه شده که در ترکیب با رنگ سیاه سقف و ستون ها و جزئیات بدنه، هیجانی خاص به ظاهر خودرو بخشیده. در کنار این ترکیب، امکان سفارش خودرو با ترکیب رنگ آبی رالی و خاکستری رکورد نیز وجود دارد. در کابین این نسخه خاص از آبارث ۶۹۵ آنچه که بیشتر جلب نظر می‌کند، صندلی های ریسی هستند که با چرم و پارچه و جزئیاتی به رنگ آبی پوشش یافته اند. جزئیات جالبی نیز در جای جای بدنه کار شده مثل طرح گرافیکی نمای جانبی آبارث ۱۳۱ رالی بر روی داشبورد، پشت‌سری ها و بخش تحتانی رودری ها.

همانطور که در ابتدای نوشتار نیز اشاره شد، آبارث ۶۹۵ تریبیوتو ۱۳۱ رالی به عنوان یادبودی برای آبارث ۱۳۱ رالی که سال ۱۹۷۶ رونمایی شد، عرضه شده. این خودرو در تنها شش سالی که در مسابقات رالی قهرمانی دنیا حضور داشت، ۱۸ قهرمانی در رالی های بین‌المللی، ۳ قهرمانی در سری مسابقات سازندگان، دو عنوان قهرمانی رانندگان در FIA Cup و یک عنوان قهرمان جهان رانندگان را در کارنامه دارد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟