به تازگی متروبوس ۲۵ متری جدیدی برای تردد در شهرهای ترکیه معرفی شده که سازندهای سابقا ایرانی دارد. داستان از این قرار است که اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی کارخانهای با نام آکیا و با سرمایهگذاری مشترک طرف های ایرانی و چینی در شهرک سرمایهگذاری خارجی تبریز تاسیس شد، آن هم با بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل و هدفگذاری تولید سالانه ۲.۵۰۰ دستگاه اتوبوس. اما با کنار رفتن چتر حمایتی دولت از بالای سر اتوبوسسازی کشور و تعطیلی کارخانجات اتوبوسسازی، یکی پس از دیگری، آکیا بقا را در ترک ایران و تاسیس کارخانه تولیدی در شهر بورسا ترکیه دید؛ اتفاقی که سال ۲۰۱۳ افتاد.
حال محصول مدرن و مجهز این شرکت به جای این که در جادههای کشورمان حضور داشته باشد، قرار است در خاک ترکیه و در شهرهای این کشور که اقتصاد به مراتب پایدارتری دارد، به جابجایی مسافرین خواهد پرداخت. طبق قراردادی که به تازگی بین شهرداری استانبول و آکیا به امضا رسیده، این شرکت برای تامین ۶۰ دستگاه از متروبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر با محصول ۲۵ متری جدید خود انتخاب شده است.
متروبوس جدید آکیا با ظرفیت ۲۸۱ سرنشین از سه کابین که به کمک دو بازوی آکاردئونی به یکدیگر متصل شدهاند، تشکیل یافته. طول این محصول ۲۵ متر بوده، دارای طراحی مدرن و آیرودینامیکی است که بطور مشخص به بیشتر و بهتر دیده شدن آن در خیابان ها و جاده های ترکیه کمک خواهد کرد.
متناسب با این طراحی مدرن که اولین بار در پروتوتایپ رونمایی شده درسال ۲۰۱۶ دیدیم، امکانات خوبی نیز در قالب Akia Ultra LF25 ارائه میشود مثل اتاقک مجزای راننده، دوربین به جای آینههای جانبی مرسوم، چرخهای فرمانپذیر محور پنجم (آخر) برای مانورپذیری سادهتر که شعاع گردش را به ۲۵ متر رسانده، رمپ مخصوص ورود و خروج مسافرین در کنار مکانیزم کاهش ارتفاع در هنگام توقف جهت سهولت ورود و خروج سرنشینان، دسترسی اینترنت از طریق وایفای، نمایشگرهای سقفی برای هر یک از کابیین ها، چهار درب کشویی دو لنگه، درگاههای شارژ USB برای مسافرین، تهویه مجزای کابین ها با نشانگر دمای محیط برای راننده، دوربین مداربسته برای فضای داخلی و امکاناتی از این دست.
موتور ۵۱۰ اسببخاری یورو۶ از نوع شش سیلندر توربودیزل که توان تولید ۲.۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور بیشینه را دارد، محرک Akia Ultra LF25 است. این پیشرانه متصل به گیربکس اتوماتیک دارای ریتاردر برای متروبوسی در نظر گرفته شده که وزن خشک ۲۶.۵۰۰ کیلوگرمی دارد و وزن آن با ظرفیت تکمیل سرنشینان، ۴۵ تُن برآورد شده است. مخزن سوخت ۵۲۵ لیتری نیز برای آن در نظر گرفته شده که کاملا متناسب با کاربری متروبوس هاست.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟