لنت ترمز یکی از اصلیترین بخشهای سیستم ترمز خودرو است و به دلیل ساختارش، بهمرور و در اصطکاک با دیسک ترمز ساییده شده و اصطلاحا به اتمام میرسد. این مسئله با باز کردن چرخ خودرو قابل مشاهده است اما راههایی نیز وجود دارد که بدون باز کردن چرخ بتوان به تمام شدن لنت و لزوم تعویض آن پی برد. در این مطلب ابتدا ساختار لنت ترمز و ویژگیهای یک لنت مرغوب را مرور میکنیم و در ادامه به نشانههای تمام شدن لنت میپردازیم.
یکی از قطعات فوق ایمنی در خودرو لنت ترمز (Brake Pad) است که نقش بسیار مهمی در سیستم ترمز خودرو ایفا میکند. برای اینکه یک سیستم ترمزی بهخوبی عمل کند، لازم است که لنت ترمز خوبی داشته باشد. زمانی که پای خود را روی پدال ترمز قرار میدهید، فشار وارده از طریق پا بهوسیله بوستر ترمز تقویت شده و در قالب نیروی هیدرولیکی توسط روغن ترمز به پشت لنت ترمز دیسکی اعمال میشود. لنت ترمزها به سطح دیسک فشرده شده و با ایجاد اصطکاک باعث کاهش سرعت چرخش چرخ و درنهایت توقف آن میشود.
ویژگیهای لنت ترمز خوب
با توجه به این مساله که لنت ترمز با نقش اصطکاکی که در کاهش سرعت خودرو و ترمز دارد، اصلیترین ویژگیای که لنت ترمز باید داشته باشد، ضریب اصطکاک خوب و متناسب با نوع خودرو است؛ بهنحویکه در تمامی شرایط ثابت بماند و دستخوش تغییرات در مواجهه با حرارت نشود. ضریب اصطکاک در یک لنت خوب تعیین کننده طول خط ترمز است.
این ثبات ضریب اصطکاک در درجه حرارت بالا به این دلیل است که لنت ترمزها در ترافیکهای شهری، بهراحتی در دمایی بین 100 تا 200 درجه سانتیگراد قرار دارند، و در ترافیک مسیرهای شیبداری همچون جاده چالوس و جاده لواسان این دما تا 350 الی 400 درجه سانتیگراد نیز میرسد. لذا نهتنها ضریب اصطکاک در دمای معمولی مهم است، بلکه ثبات آن در دماهای بالا نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
زمانی که لنت ترمز داغ میشود، اگر ثبات رفتاری مانند حالت سرد را نداشته باشد، علاوه بر اینکه طول خط ترمز آن افزایش مییابد راننده نیز با فشار پدال همچنان انتظار همان رفتار اصطکاکی سابق را دارد، که بهاینترتیب عدم کیفیت در یک فاکتور باعث تصادف با مانعی که در سر راه راننده قرار گرفته است میشود و متاسفانه راننده شانس اینکه دوباره لنت باکیفیتتری را انتخاب کند، بهاحتمال زیاد نخواهد داشت.
از دیگر ویژگیهای کیفی بسیار مهم و فوق ایمنی لنت ترمز مقاومت چسبندگی مواد اصطکاکی لنت به کفشک لنت است. اگر چسب کیفیت لازم را نداشته باشد، ترکیب لنت ترکیب پایدار و مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی را نخواهد داشت. و یا اینکه اگر سطح کفشک چرب و آلوده باشد، بهمرور زمان لنت از کفشک جدا شده و یا فاصله میگیرد و علاوه بر خطر احتمالی جدا شدن لنت از کفشک، موجب ارتعاش و نویز نیز میگردد.
تفاوت لنت خوب با لنت کم کیفیت در همین نکاتی است که در نگاه اولیه به لنت نمیتوان به آن پی برد.
تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسهای
در خودروهای سواری بیشترین نوع مصرفی، چه در محور جلو و چه در محور عقب، لنت ترمزهای دیسکی است و نوع کاسهای لنت ترمزها همچنان در محور عقب برخی از انواع خودروها استفاده میشود. علت جایگزینی لنت ترمزهای دیسکی بهجای کاسهای در اغلب خودروها مزیتهای فنی آن در ترمز گیری است، ولی لنت ترمزهای کفشکی به دلیل اقتصادی بودن در طراحی خودرو، همچنان در خودروهای اقتصادی و به دلیل کارکرد در خودروهای قدرتی در محور عقب وانتها و ماشینهای آفرود کاربرد دارند. این قطعه هم مثل بقیه بخشهای خودرو نیاز به نگهداری و همچنین دقت بسیار در انتخاب صحیح دارد.
تا اینجا به اهمیت این قطعه در خودرو پرداختیم و اکنون نیاز است که بدانیم چه هنگام باید لنت ترمز را تعویض کرد.
نشانههای تمام شدن لنت ترمز
از آنجایی که هر بار از پدال ترمز استفاده میکنید، لنت ترمز درگیر میشود، بعد از مدت زمانی این قطعه دچار سایش شده و به اصطلاح تمام میشود. اما این مساله که یک لنت ترمز چه زمانی تمام میشود، بستگی به موارد مختلفی همچون مواد مورد استفاده در تولید لنت ترمز، نوع خودرو و نوع رانندگی دارد.
هشدارهای تمام شدن لنت ترمز
با توجه به فوق ایمنی بودن این قطعه راننده باید از هشدارهای مربوط به تمام شدن لنت آگاه باشد. این هشدارها به دو صورت انجام میشود:
- هشدار توسط فنر مکانیکی: در سیستمهای هشداردهنده مکانیکی، تکهای فنر فلزی با طول مشخص بر روی لنت نصب میشود. در هنگام اتمام لنت از تماس این قطعه با سطح دیسک صدای شبیه سوت ایجاد میشود که نشاندهنده تمام شدن لنت ترمز است. سایش این فنر در حدی نیست که روی دیسک (که سطح سختی دارد) خط بیاندازد و تنها جنبه هشدار دهنده دارد.
- هشدار توسط سنسورهای الکتریکی: در سیستمهای هشداردهنده الکتریکی با سائیده شدن قسمت عایق سنسور، اتصال منفی سیم سایش با بدنه برقرار شده و چراغ پشت آمپر روشن خواهد شد. کشیده شدن خودرو به یک سمت در هنگام ترمز گیری هم میتواند نشانه خرابی سیستم ترمز و یا لنت ترمز باشد. از طرف دیگر در خودروهایی که مجهز به سیستم ABS هستند، لرزش پدال ترمز میتواند یک راه تشخیص برای خرابی لنت ترمز باشد.
خرید لنت ترمز باکیفیت
با توجه به موارد گفته شده، انتخاب یک لنت ترمز خوب و استاندارد و باکیفیت کار سادهای نیست، چون موارد زیادی در ویژگیهای لنت تاثیر دارند که با چشم قابل دیدن نیست. پس توصیه میشود که جهت خرید لنت ترمز باکیفیت حتما به برندهای معتبر قطعات یدکی مراجعه کنید. یک لنت ترمز خوب علاوه بر نداشتن نویز و ترمز گیری خوب، کمترین سیاهی و گردوغبار آلاینده را بر روی رینگ چرخ تولید میکند و از طرف دیگر سازگار با محیط زیست است.
گروه GISP عرضه کننده قطعات یدکی اصلی خودرو، باکیفیت و استاندارد است که تمام انواع قطعه یدکی خود را از تولیدکنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه میکند؛ بهراحتی میتوانید قطعات یدکی انواع خودروها را در بستهبندیهای گروه جی آی اس پی تهیه کنید. در اینجا خاطر نشان شویم که یکی از اصلیترین الزامات اروپا برای اخذ مجوز تولید و یا صادرات لنت ترمز، و همچنین اخذ تائیدیه خودروسازان داخلی بهمنظور کسب مجوز تامین لنت برای خط تولید خودروساز، برآورده کردن الزامات تستهای جادهای طول خط ترمز است، که قطعات جی آی اس پی تمامی این تستها را پشت سر گذاشته و مورد تائید خودروسازان است.
گروه GISP، نماینده انحصاری لنت ترمز رایکام در ایران
گروه GISP علاوه بر عرضه انواع لنت ترمز مرغوب از خطوط تولید قطعه سازان برتر، نمایندگی لنت ترمز Raicam ایتالیا در ایران را نیز در اختیار دارد. رایکام یکی از برترین و بزرگترین تولیدکنندگان لنت ترمز در جهان است.
- لنت ترمز رایکام تولید شده با تکنولوژی تمام اتوماتیک به روش positive molding و طبق الزامات اتحادیه اروپا
- بدون نویز، مستحکم و با ترمزگیری عالی در تمام شرایط آب و هوایی و بدون غبارهای آلاینده رینگ چرخ، سازگار با محیط زیست و بدون آلایندههای آزبست، سرب و مس
- رایکام تامین کننده خطوط تولید خودروسازان مطرح جهان همچون فیات-کرایسلر و ب ام و
- رایکام تامین کننده شرکتهای محورساز مطرح جهان همچونBrembo و Continental و Mando
جهت خرید اینترنتی لنت ترمز رایکام مناسب انواع خودروهای داخلی و وارداتی میتوانید به فروشگاه آنلاین گروه جی آی اس پی به آدرس shop.gisp.ir مراجعه نمایید.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟