مازراتی با معرفی خودرو اسپرت موتور-وسط MC20 در اواخر تابستان ۱۳۹۹ بود که نشان داد مسیری تازه و متفاوت از قبل را پیش گرفته اما خودرویی که قرار است درآمدزایی لازم برای هموار ساختن این مسیر را انجام دهد، MC20 نیست؛ در عوض، این وظیفه به کراساوور کامپکت اسپرتی محول شده که بالاخره پس از ماهها انتظار، بصورت رسمی رونمایی شد. این مازراتی جدید که یک رده ابعادی پایینتر از لوانته قرار میگیرد تا به رقابت با خودروهایی نظیر پورشه ماکان و جگوار E-Pace بپردازد، گریکاله (Grecale – یک تُند باد سرد مدیترانهای) نام گرفته و قرار است در تیپ های جیتی، مودنا و تروفئو در لاتزیو ایتالیا به تولید برسد.
اگرچه گریکاله در خانوادهای قرار میگیرد که لوانته به عنوان اولین مازراتی شاسیبلند، بزرگ آن به حساب میآید اما از نظر ظاهری، به هیچعنوان یک لوانته کوچکشده به نظر نمیآید و طراحان مازراتی خوب توانستهاند آن را با کاراکتری متمایز طراحی کنند. و این کار را به قدری خوب انجام دادهاند که بعید است در نگاه اول متوجه شوید مازراتی گریکاله برپایه پلتفرم و ساختاری مشترک با آلفارومئو استلویو طراحی و مهندسی شده است. البته در این بین، یک سری عناصر بصری نیز وجود دارد که طراحی Grecale با Levante را به هم پیوند میدهد مثل تناسبات کلی نمای جانبی، مخصوصا در قسمت عقب، یا خروجی های سهتایی پشت گلگیرهای جلو. در کل میتوان گفت Maserati خوب توانسته حس ارتفاع داشتن را با تناسبات یک خودرو اسپرت جمعوجور ترکیب کند. و این حس مخصوصا با جلوه اسپرتیتر تیپ تروفئو، بیشتر تقویت میشود.
محرک این تیپ بالارده تروفئو، همان موتور ۳.۰ لیتری V6 توئینتوربویی است که در MC20 نیز بهکار رفته. این موتور قدرتمند توان تولید ۵۲۳ اسببخار قدرت در دور ۶.۵۰۰ را داشته، بیشینه گشتاورش ۶۲۰ نیوتنمتر اعلام شده که از دور ۳۰۰۰ در دسترس قرار میگیرد. با این موتور که از مسیر گیربکس ۸ سرعته اتومات ساخت ZF و سیستم AWD دارای دیفرانسیل لغزش محدود عقب محرک هر چهار چرخ است، Maserati Grecale در ۳.۸ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر در ساعت سرعت میگیرد. حداکثر سرعت آن نیز ۲۸۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
در تیپهای GT و Modena اما محرک مازراتی گریکاله یک موتور ۲.۰ لیتری توربو چهار سیلندر است که با سیستم نیمههایبرید جفتوجور شده. این موتور در تیپ GT کمی ضعیفتر بوده، با ۲۹۶ اسببخار قدرت که در دور ۵.۷۵۰ تولید میکند، حداکثر گشتاور ۴۵۰ نیوتنمتری از دور ۲.۰۰۰ در اختیار راننده قرار میدهد. در تیپ Modena گشتاور تولیدی به همین مقدار است اما قدرت به ۳۲۵ اسببخار میرسد و همین کافی است تا بتواند ۰.۳ ثانیه سریعتر از Grecale GT، یعنی در ۵.۳ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. حداکثر سرعت اما هم در تیپ جیتی و هم در تیپ مودنا، ۲۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
در کنار اینها، مازراتی قرار است گریکاله را در مدل تمامالکتریکی فولگوره نیز عرضه کند. این مدل از پیشرانهای با توان تولید حداکثر ۸۰۰ نیوتنمتر گشتاور نیرو میگیرد که منبع تغذیهاش، پکیج ۱۰۵ کیلوواتساعت باتریهای لیتیم-یون با تکنولوژی ۴۰۰ ولت اعلام شده است. در مورد قدرت و یا بُرد پیمایش این مدل هنوز اطلاعاتی ارائه نشده.
برخلاف کابین مازراتی لوانته که کمکم کهنگی را فریاد میزند، فضای داخلی گریکاله کاملا همسو با معیارهای روز طراحی شده، به شکلی که استفاده از دکمههای فیزیکی مرسوم در آن، به حداقل ممکن کاهش یافته. در عوض، کنترل عملگرها از طریق دو نمایشگر بزرگ تعبیه شده در نقطه اتصال کنسول میانی با داشبود صورت میپذیرد که یکی ۱۲.۳ و دیگری ۸.۸ اینچی است. به جای نشانگرهای مرسوم پشت فرمان از یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچ دیجیتال بهره گرفته شده. و حتی ساعت آنالوگ نمادین روی داشبورد جای خود را به یک ساعت دیجیتال داده است. مازراتی این ماهیت مدرن فضای داخلی را با استفاده از ترکیب چرم و چوب و فلز (یا در صورت تمایل مشتری، فیبرکربن)، به حس و حال لوکس و در عین حال، اسپرت خودروهای همرده نزدیک کرده است.
قابلیت افزایش ۳۰ میلیمتری یا کاهش ۳۵ میلیمتری ارتفاع، هدزآپ دیسپلی، صندلیهای برقی مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش، آینههای برقی دارای گرمکن، کروزکنترل تطبیقپذیر، هشدار نقاط کور، همیار حفظ خودرو در بین خطوط، دید ۳۶۰ درجه به همراه دوربین دنده عقب، سانروف پانورامیک، تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک دو نقطهای، سیستم صوتی ۱۰۰۰ وات با ۲۱ بلندگو و مواردی از این دست نیز لیست امکانات مازراتی گریکاله در مجهز ترین حالت را تشکیل میدهند.
مازراتی قرار است تا تابستان امسال گریکاله را در بازارهای هدف اروپایی عرضه کند. آغاز عرضه این محصول در آمریکای شمالی و جنوبی نیز برای پاییز امسال برنامهریزی شده است. در مورد قیمتگذاری میدانیم مدل پایه یعنی جیتی قیمت یه ۶۳.۵۰۰ دلاری دارد، عددی که برای تیپ میانرده مودنا به ۷۷.۴۰۰ دلار میرسد.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟