هفته گذشته FMC T5 بهعنوان جدیدترین محصول فردا موتورز طی مراسمی با حضور خبرنگاران معرفی شد. این خودرو با طراحی ظاهری جذاب، امکانات رفاهی مناسب، توان فنی بالا، فضای داخلی جادار و مهمتر از همه اینها ایمنی بالا در کلاس و استانداردهای جهانی، یک رقیب جدی در بازار کراساوورهای بزرگ کشور خواهد بود. در این مقاله بهمرور بخشی از مهمترین ویژگیها و امکانات ایمنی FMC T5 خواهیم پرداخت، خصوصیاتی که توانسته FMC T5 را به یکی از خودروهای توانمند در بخش ایمنی در بازار خودرو ایران تبدیل کند.
سیستم ترمز
ترمز یکی از اصلیترین بخشهای ایمنی خودرو است و با پیشرفت فناوریهای ایمنی، نهتنها از نقش و اهمیت آن کاسته نشده، بلکه در سالهای اخیر سیستمهای کمکی متعددی از سوی خودروسازان برتر جهان برای کمک به توقف خودرو در کنار ترمزها نصب میشود تا به این ترتیب راننده بتواند توقفی ایمنتر و مطمئنتر داشته باشد. FMC T5 نیز در این زمینه به جدیدترین نسل از فناوریهای ایمنی در بخش ترمز مجهز است.
در کنار سیستم ترمز ضدقفل (ABS) برند بوش و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) بر روی هر یک از ترمزهای دیسکی چهار چرخ، این خودرو به سیستم کمکی ترمز اضطراری (BA) نیز مجهز است که به ایمنی توقف در زمان بروز حادثه کمک میکند.
بر اساس ارزیابیها، شمار زیادی از رانندگان در مواقع بحرانی بهاندازه کافی ترمز را فشار نمیدهند و در این شرایط است که BA میتواند کمک بزرگی به توقف سریعتر خودرو بکند. این سیستم با ارزیابی سرعت فشردن پدال ترمز، میزان فشار بر پدال ترمز و سرعت خودرو، با تشخیص موقعیت میتواند میزان فشار لازم برای توقف خودرو را برآورد کند و در صورتی که راننده در شرایط اضطراری پدال را بهاندازه کافی فشار نداده باشد، از طریق پمپ ABS نیروی ترمز را تقویت میکند تا طول مسیر توقف خودرو کوتاهتر شود.
سیستمهای کمکی الکترونیکی
هرچند سیستم ترمز در مواقع بحرانی میتواند کمک بزرگی برای ایمنی راننده و سرنشینان باشد، اما پیشگیری از بروز شرایط بحرانی با کمک سیستمهای کمکی یکی از برگهای برنده FMC T5 در بخش ایمنی است. این خودرو با مجموعه کاملی از سیستمهای الکترونیکی کمکی مشابه خودروهای روز بازارهای جهانی میتواند پیش از بروز شرایط خطرناک وارد عمل شده و شرایط را بدون نیاز به دخالت راننده به وضعیت عادی برگرداند.
یکی از اصلیترین بخشهای کمکی الکترونیکی در ایمنی FMC T5، مجموعه کامل سیستم پایداری شامل برنامه الکترونیک پایداری (ESP)، کنترل پایداری دینامیک (DSC) و کنترل پایداری خودرو (VSC) است. بدون توجه به نام این سیستمها، وظیفه مجموعه آنها کنترل وضعیت خودرو است به شکلی که پیش از بروز ناپایداری و عدم تعادل در خودرو وضعیت را تشخیص داده و مانع از بروز آن شوند. این سیستمها صدها بار در ثانیه وضعیت را بررسی میکنند و در صورت تشخیص تفاوت میان زاویه فرمان و جهت حرکت خودرو (که نشانه ناپایداری خودرو است) وارد مدار میشوند و با کاهش توان موتور و اعمال نیروی محدود ترمز، خودرو را به مسیر درست بازمیگردانند.
بهعلاوه FMC T5 به سیستم کنترل کشش (ASR) هم مجهز است که مانع از هرزگردی چرخها در زمینهای لغزنده میشود و به این ترتیب بهویژه در حرکت در زمینهای خیس یا روزهای بارانی، ریسک خروج خودرو از کنترل راننده به شکل زیادی کاهش پیدا میکند.
برای ایمنی بیشتر در شیبها، FMC T5 به سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سیستم کنترل سرعت در سراشیبی نیز مجهز شده است. سیستم اول در زمان آغاز حرکت در مسیرهای سربالایی، مانع از حرکت رو به عقب خودرو میشود و سیستم دوم میتواند در سرپایینیها، با کمک ترمز و بهطور خودکار، سرعت خودرو را کنترل کند.
ایربگها و کمربندهای ایمنی
در کنار فناوریهای مرتبط با ایمنی فعال در FMC T5، طیف گستردهای از امکانات ایمنی غیرفعال نیز در این خودرو وجود دارد تا در صورت بروز تصادف، مانع از آسیب به سرنشینان شوند. در صورت وقوع هرگونه تصادف احتمالی، اولین بخش کمکی، کمربندهای ایمنی هستند که مانع از پرتاب شدن راننده و سرنشینان به سمت جلو خواهند شد.
FMC T5 به کمربندهای ایمنی سه نقطهای با پیش کشنده و محدود کننده نیرو مجهز است تا به این ترتیب در صورت بروز تصادف، از یکسو مانع از پرتاب بدن سرنشینان به سمت جلو شوند و از سوی دیگر میزان فشار به بدن را کاهش دهند. با کمک این فناوریهای ایمنی، در صورت تشخیص بروز تصادف، از یکطرف کمربندهای ایمنی چند صدم ثانیه پیش از حرکت بدن به جلو سفت میشوند تا مانع از پرتاب بدن و فشار کمربند به قفسه سینه شوند و از طرف دیگر چند صدم ثانیه پس از تصادف و برطرف شدن خطر پرتاب بدن به جلو، اندکی فشار بر کمربند را کاهش میدهند تا از فشار اضافی بر قفسه سینه و شانهها کم کنند. با کمک این دو فناوری، بدن راننده و سرنشینان بدون دریافت شدت فشار تصادف، در جای خود ثابت باقی میماند و ریسک آسیب به سر و سینه بهشدت کم خواهد شد.
در کنار کمربندهای ایمنی، FMC T5 به طیف کامل ایربگها شامل ایربگهای جلو، ایربگهای جانبی (در حاشیه صندلیها و برای محافظت از بدن در تصادفات جانبی) و ایربگهای پردهای سراسری (برای محافظت از سر در تصادفات جانبی) مجهز است. به این ترتیب در صورت بروز تصادف از جلو یا پهلو، سر و بالاتنه راننده و سرنشینان از برخورد با فرمان، داشبورد، درها و شیشهها در امان خواهد بود و از این جهت ایمنی بالایی در زمان تصادف در T5 فراهم شده است.
طراحی ایمنِ بدنه و شاسی
در طراحی FMC T5 غیر از توجه به زیبایی و فضاسازی بزرگ در کابین، ویژگیهای ایمنی متعددی در شاسی لحاظ شده است که هرچند در ظاهر دیده نمیشوند اما در یک تصادف احتمالی کمک بسیار بزرگی به ایمنی سرنشینان و کاهش ریسک آسیب خواهند بود. در شاسی این خودرو به میزان زیادی از فولاد با مقاومت بالا استفاده شده است تا به این ترتیب بتواند در مقابل شدت تصادف مقاومت کند و مانع از تغییر شکل اتاق خودرو شود ضمن آنکه طراحی شاسی خودرو نیز بهگونهای است که میتواند بخش زیادی از ضربه ناشی از تصادف را جذب کرده و در طول شاسی مستهلک کند.
یک شاسی مقاوم بهتنهایی نمیتواند تضمین کننده ایمنی باشد چراکه در صورت مقاومت کنترل نشده شاسی، نیروی تصادف مستقیما به اتاق و سرنشینان منتقل میشود و این مسئله در یک تصادف شدید میتواند خطرناک باشد. به همین دلیل و برای جلوگیری از آسیب به سرنشینان در تصادفهای سنگین، در شاسی این خودرو نقاط شکستی در نظر گرفته شده است تا در صورت بالا بودن شدت تصادف، با جمع شدن این نقاط شکست، نیروی تصادف جذب شده و مانع از انتقال آن به اتاق شود تا در نهایت کابین سرنشینان بدون تغییر شکل باقی بماند.
با استفاده از فولاد مقاوم، طراحی مناسب شاسی و تعبیه نقاط شکست است که FMC T5 توانسته استانداردهای روز اروپا شامل تست تصادف روبرو و جانبی را با موفقیت پشت سر بگذارد.
سایر سیستمهای ایمنی FMC T5
در کنار مجموعه امکانات و تجهیزات ایمنی فعال و غیر فعال این خودرو که در بالا اشاره شد، این خودرو به سیستمهای ایمنی دیگری نیز مجهز است که برخی از آنها FMC T5 را در جایگاه بالایی در این کلاس قرار میدهند. بهعنوان نمونه FMC T5 به سیستم هشدار حرکت بین خطوط مجهز است که در صورت خروج ناخواسته خودرو بین خطوط بزرگراهی و یا در اتوبانها، به راننده اخطار میدهد. علاوه بر این، FMC T5 به سیستم هشدار تصادف از جلو مجهز است که در صورت کاهش فاصله با خودروی جلویی و برای جلوگیری از تصادف به راننده هشدار میدهد. به اینها باید سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، هشدار ایمنی کمربندها و صندلیهای مجهز به سیستم ایزوفیکس برای نصب ایمن صندلی کودک را افزود.
درنهایت با شاسی مستحکم، اتاق مقاوم سرنشینان و انبوهی از سیستمهای ایمنی و کمکی، FMC T5 توانسته استانداردهای ایمنی در کلاس جهانی را برای بازار ایران به ارمغان بیاورد و بالاتر از بسیاری از رقبای خود در این کلاس در بازار ایران قرار گیرد.
انتهای پیام
سلام این خودرو درسته که ۳ ستاره ایمنی داشته چطور شما انقدر از ایمنیش صحبت کردین ازین مساله نگفتین البته جایی شنیدم اون موقع ک ۳ ستاره گرفته با ۲ ایربگ تست شده نمیدونم درسته یا نه