فورد برانکو رپتور ۲۰۲۲؛ یک هیولای واقعی برای بیابانگردی

فورد با معرفی برانکو رپتور ۲۰۲۲، یک شاسی‌بلند پرهیبت و قدرتمند را با قیمت نسبتا پایین‌تر به نبرد رقبای آفرودی نظیر جیپ رنگلر روبیکان می‌فرستد.

سه شنبه - ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
2023 Ford Bronco Raptor SUV

فورد برانکو کم خواهان و منتظر در صف تحویل داشت، مدل آفرودی‌تر و قدرتمندتر آن با پسوند رپتور نیز به تازگی معرفی شده تا این عطش بازار برای SUV جدید فورد کماکان ادامه یابد. فورد برانکو رپتور ۲۰۲۲ در کنار ارتفاع سواری بیشتر، محورهای پهن‌تر و یک ظاهر پرقدرت تر از نمونه‌های عادی، یک قلب تپنده ۴۰۰ اسب‌بخاری در خود دارد. این یعنی از هر نظر انتظار حضور قدرتمندتر آن در جاده و مسیرهای خارج از جاده وجود دارد. و این حضور قدرتمندتر، قطعا در مراکز فروش محصولات فورد نیز نمود خواهد یافت.

جیم فِیرلی، مدیرعامل فورد در مورد برانکو رپتور ۲۰۲۲ می‌گوید: “ما تمامی ذوق و علاقه خود و همچنین دانش خود از برانکو و رپتور هایمان را برای خلق این هیولای بی‌رقیب بیابان ها به‌کار برده‌ایم. 2022 Ford Bronco Raptor یک خودرو واقعی است یعنی نه صرفا برای نمایش است و نه به درد هر کسی می‌خورد، اما برای آن دسته از افرادی که عاض ماجراجویی در طبیعت هستند، نهایت آن چیزی است که باید داشته باشند. و تنها فورد می‌تواند یک برانکو رپتور خلق کند.”

رپتور، قدرتمندتر از فورد برانکو های عادی

به نظر می‌آید فورد هنوز آمادگی لازم برای ارائه اطلاعات فنی کامل در مورد برانکو رپتور ۲۰۲۲ را ندارد. اما می‌دانیم به جای یک موتور ۲.۷ لیتری V6 تقویت‌شده که انتظار می‌رفت، یک موتور EcoBoost V6 توئین‌توربو ۳.۰ لیتری در این SUV آفرود به‌کار رفته که حداقل ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت دارد. هنوز نه در مورد قدرت و نه در مورد گشتاور این موتور اطلاعاتی منتشر نشده. اما همین موتور در اکسپلورر ST با ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت، توان تولید بیشینه گشتاوری معادل ۵۶۳ نیوتن‌متر را دارد. فورد می‌گوید این موتور با تنظیمات اختصاصی بر روی Bronco Raptor قرار گرفته و از طریق یک سیستم مکش ارتقاء یافته با اینترکولر بهینه‌تر و یک سیستم اگروز با خروجی واقعا دوتایی که دارای حالت‌های عملکردی مختلف است، تنفس می‌کند.

تنها گیربکس قابل عرضه برای 2022 Ford Bronco Raptor یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک است که اهرم‌های تعویض پشت فرمان نیز به آن متصل است. و این یعنی راننده در هنگام رانندگی تهاجمی، حس درگیری بیشتری در فرآیند رانندگی خواهد داشت. قدرت از طریق میل‌لنگ های جلو و عقب بزرگتری که به اکسل های ارتقاء یافته Dana متصل هستند (مشابه نمونه به‌کار رفته در مدل مسابقه‌ای Bronco DR)، به چهار چرخ انتقال می‌یابد. این مجموعه چهارچرخ محرک دارای یک جعبه دنده کمکی تقویت شده، کلاچ با ظرفیت بالاتر و حالت رانندگی باها (Baja) نیز هست. در ضمن باید به بهره‌مندی فورد برانکو رپتور ۲۰۲۲ از حالت یدک‌کشی نیز اشاره کرد که ظرفیت یدک‌کشی با آن به ۳.۴ تُن رسیده است.

فنربندی الگو گرفته از مسابقات آفرود

قدرت بیشتر همیشه خوب است، اما خبر مهمتر، تقویت و به‌روز رسانی های چشمگیری است که در سیستم تعلیق فورد برانکو رپتور با الهام از سری مسابقات Ultra4 Racing در آن اعمال شده. محورهای Dana که پیش‌تر به آن اشاره شد، بخشی از این به‌روز رسانی ها هستند اما در کنار آن، باید به سیستم تعلیق HOSS که دمپرهای نیمه‌فعال FOX (مشابه نمونه بکار رفته در F-150 Raptor) را به مجموعه اضافه می‌کند نیز اشاره کنیم. در این سیستم، سنسورها بصورت مداوم ارتفاع فنربندی و شرایط مسیر را بررسی کرده، تنظیمات دمپرها بصورت آنی طبق این اطلاعات به دست آمده، اصلاح می‌شود. این مجموعه به یک فریم استحکام‌یافته با میل تعادل های فوقانی قطور تر و بازوی کنترل جلو و عقب تحتانی که توسط فورد برفورمنس توسعه یافته، متصل است.

در نتیجه، 2022 Ford Bronco Raptor کورس فنربندی ۳۳۰ میلیمتری در جلو و ۳۵۶ میلیمتری در عقب دارد یعنی در جلو به میزان ۶۰ درصد و در عقب به میزان ۴۰ درصدی به نسبت نمونمه های عادی برانکو شاهد افزایش کورس فنربندی هستیم. در مدل رپتور، ۲۱۸ میلیمتر به عرض خودرو افزوده شده و به لطف ستون های B و C استحکام‌یافته، شاهد ارتقاء ۵۰ درصدی استحکام پیچشی به نسبت برانکو های عادی هستیم. در ضمن، باید به افزایش ارتفاع سواری به ۳۳۲ میلیمتر اشاره کنیم که در کنار صفحه های محافظ زیر بدنه، از آسیب دیدن بخشهای تحتانی خودرو در مسیرهای سنگلاخی و ناهموار جلوگیری می‌کند.

یک فورد برانکو با پیکره پهن شرکتی

دو نوع رینگ ۱۷ اینچ با تایر ۳۷ اینچ بی‌اف‌گودریچ K02 برای Bronco Raptor قابل سفارش خواهد بود. بد نیست بدانید این تایرها بزرگترین تایرهایی هستند که بصورت شرکتی بر روی یک SUV فورد در آمریکا عرضه شده. یک سیستم فرمان برقی ارتقاء یافته به مانورپذیری هرچه بهتر با این تایرهای عظیم‌الجثه کمک می‌کند. و با گلگیرهای بسیار پهنی که این تایرها را پوشش داده، برانکو رپتور تقریبا ۲۵ سانتیمتر پهن‌تر از برانکو استاندارد است. در کنار این گلگیرهای پهن، باید به اجزای بدنه اختصاصی Raptor مثل کاپوت، جلوپنجره و خروجی هوای آبشش-مانند روی گلگیرهای جلو نیز به عنوان عناصری که یک ظاهر متمایز به برانکو رپتور ۲۰۲۲ داده اند، اشاره کنیم.

فورد همچنین دیلایت‌هایی با طراحی منحصربفرد برای برانکو رپتور در نظر گرفته و سپر جلو مدولار با بکسل‌بند Ford Performance روی آن سوار کرده. پکیج گرافیک بدنه با الگوی گل پخش شده از جمله پکیج های ظاهری است که برای برانکو رپتور قابل سفارش است. در ضمن، امکان سفارش با رنگ بدنه مهیج و خاص Code Orange را نباید از قلم انداخت. همین رنگ برای تریم داخلی هم قابل سفارش است. در کنار آن، باید به نمایشگر دیجیتال ۱۲ اینچ پشت فرمان با تنظیمات اختصاصی Raptor، غربیلک فرمان قطور تر، صندلی های اسپرتی‌تر Ford Performance و ارائه High Package بصورت استاندارد بر روی فورد برانکو رپتور ۲۰۲۲ نیز اشاره کنیم.

قیمت و زمان عرضه فورد برانکو رپتور ۲۰۲۲

شروع قیمت فورد برانکو رپتور ۲۰۲۲ از ۶۹.۹۹۵ دلار است و این عدد، شامل ۱.۴۹۵ دلار هزینه حمل خودرو از درب کارخانه به مقصد نیز می‌شود. با این قیمت‌گذاری، فورد عملا آلترناتیوی ارزان‌تر برای جیپ رنگلر روبیکان ۳۹۲ که از موتور ۴۷۰ اسبی V8 نیرو می‌گیرد، به بازار می‌فرستد. محض اطلاع هم که شده بد نیست بدانید این ساخته پرقدرت جیپ برای آفرود و بیابانگردی قیمت پایه ۷۵ هزار دلاری دارد. ثبت سفارش فورد برانکو رپتور ۲۰۲۲ از اوایل سال آینده آغاز می‌شود. اما فورد هنوز زمان دقیق آن را اعلام نکرده. البته از آنجایی که فورد این محصول را تحت مدل سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد کرد، احتمالا به زودی شاهد ورود آن به مراکز فروش این خودروساز آمریکایی خواهیم بود.

در ادامه می‌توانید گالری تصاویر فورد برانکو رپتور ۲۰۲۲ را مشاهده کنید. در ضمن، پیشنهاد می‌کنیم جهت آگاهی از تازه‌های جهان خودرو، حتما اینستاگرام فارسی‌کار را دنبال کنید.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟