نسل جدید فورد موندئو بالاخره در چین بصورت رسمی رونمایی شد. اولین نمایش عمومی پنجمین برداشت فورد از سدان محبوبی که در آمریکا و تا پایان تولیدش در ۲۰۲۰، با نام فیوژن شناخته میشود، همچنین بهانه ای شد برای این خودروساز آمریکایی تا مرکز طراحی جدید خود در چین که واقع در شانگهای است را نیز رونمایی کند. البته هنوز مشخص نیست که Ford برای عرضه نسل جدید Mondeo در بازارهایی غیر بازار بزرگ جمهوری خلق چین نیز برنامه دارد یا خیر.
فورد نسل جدید موندئو را با زبان طراحی جدید خود که “انرژی تصادی در قدرت” نام دارد، طراحی کرده. این سبک طراحی که پیشتر در Evos و Equator نیز دیده بودیم، همسو با سلیقه خریداران چینی شکل گرفته و سه اصل اساسی در خود دارد که عبارتند از حس قرار داشتن در موضع قدرت، چالاکی و پاسخگو بودن. اینها خصوصیاتی است که در طراحی نسل جدید موندئو نیز به وضوح شاهد هستیم. و بد نیست بدانید Ford ارتفاءگرفته همین تناسبات و سبک طراحی را با اندک تفاوتی، در Evos نیز بهکار برده است.
شاید در نگاه اول، اینطور به نظر بیاید که Ford در طراحی Mondeo جدید از استایل سدان های کوپه بهره گرفته اما این حس بیشتر به خاطر شکل ادامهدار شیشههای جانبی و قاب کرومی آن ایجاد شده و رنگ متفاوت بالاتنه از رنگ اصلی بدنه نیز در این بین بیتاثیر نبوده. در واقع پیکربندی کاملا مشابه سدان های مرسوم است و گواه آن، جدا بودن درب صندوق بار از شیشه عقب برخلاف خودروهایی نظیر نسل جدید پژو ۵۰۸ است.
حال که بحث درب قسمت بار مطرح است، بد نیست اشاره به چراغهای عقب نیز داشته باشیم که با یک باریکه LED به یکدیگر متصل هستند. مشابه این را در طراحی چراغهای جلو نیز شاهد هستیم. با این سبک طراحی مجموعه نورپردازی، طراحان Ford به خوبی توانسته اند حس عریضتر و کمارتفاع تری به ظاهر موندئو بدهند. این حس در ترکیب با محفظه چرخ های بیرون زده از بدنه و خطوط مشخصی که در بالای آنها نقش بسته، یک ظاهر اسپرتی و مهیج به نسل جدید موندئو بخشیده.
فورد هنوز اطلاعات فنی از فورد موندئو جدید منتشر نکرده اما میدانیم این سدان جدید برپایه پلتفرم C2 فورد که در نسل جدید لینکلن زفیر نیز بهکار رفته، توسعه یافته است. نشان ۲۴۵ هم که بر روی آن دیده میشود، احتمالا اشاره به موتور ۲.۰ لیتری توربویی دارد که با ۲۴۵ اسببخار قدرت پشت این چهره خشمگین و جسور Ford Mondeo جدید قرار گرفته است. این موتور پرقدرت اما کمحجم احتمالا از مسیر یک گیربکس هشت سرعته اتومات محرک چرخ های جلو است.
نسل جدید فورد موندئو توسط جوینتونچر چانگان-فورد در چین تولید خواهد شد و طبق گزارش های دریافتی، برنامهای برای عرضه آن در خارج از مرز های جمهوری خلق چین ندارد. پیشتر نیز شنیده بودیم که با پایان یافتن تولید نسل فعلی موندئو در سایت والنسیای اسپانیا، فورد به حضور ۳۰ ساله این نام در بازارهای اروپایی پایان خواهد داد. و این مشابه کاری است که سال ۱۹۹۲ با سیهرا کرد. جایگزین فورد موندئو برای بازارهای ارپایی، یک کراساوور جدید خواهد بود که احتمالا اشتراکاتی با Ford Evos که مختص بازار چین است، خواهد داشت. تولید نسل چهارم Ford Mondeo در اروپا اوایل سال آینده پایان خواهد یافت.
در ادامه میتوانید گالری کاملی از تصاویر نسل جدید Ford Mondeo را مشاهده فرمایید. همچنین پیشنهاد میکنیم جهت آگاهی از تازههای جهان خودرو، حتما اینستاگرام فارسیکار را دنبال کنید.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟