امسال بخش M بامو پنجاه سالگی خود را جشن میگیرد و این، رویدادی نیست که بتوان به سادگی از کنارش رد شد. بامو برای یادبود ۵۰ سالگی بازوی پرقدرت خود در ساخت سریع ترین و به یادماندنی ترین بیمر های تاریخ، چیزی میخواست فراتر از انتظار. و چه چیزی بهتر از یک محصول مستقل با نشان M میتواند ۵۰ سالگی بخش M بامو را جشن بگیرد؟ و اینگونه بود که پروژه ساخت XM آغاز شد؛ یک SUV مدرن با پیشرانه پلاگین هایبرید ۷۵۰ اسببخاری که طراحی مخوف و متفاوتش برگرفته از عناصر طراحی اولین M مستقل BMW M یعنی ابرخودرو M1 است. و برای این که هیجان انتظار برای آمدن دومین M مستقل تاریخ BMW، بیشتر شود، کانسپت جدیدی با نام BMW XM Concept به نمایش درآمده که گفته میشود ظاهر مرموز و مخوف آن، بسیار نزدیک به آن چیزی است که در نمونه تولیدی XM خواهیم دید.
ناگفته پیداست که ایده عرضه یک M مستقل در رده SUV ها، یک هدف بیشتر ندارد و آن هم رقابت با سوپر SUV هایی نظیر لامبورگینی اوروس و فراری پورسانگ است که البته دومی هنوز معرفی نشده ولی به نظر میآید زمان زیادی تا آمدنش باقی نمانده. هدف بامو هم همین بوده. پیش تر گفته میشد BMW قرار است X8 و X8 M را یک رده بالاتر از X7 رو در روی لوکس ترین SUV های اسپرت بازار قرار بگیرد، اما حال به نظر میآید XM جای آن را گرفته.
این محصول ژست و تناسبات مشخص SUV های BMW را با قدرت M، تجمل یک بامو لوکس و سطح بالای تکنولوژی ترکیب کرده اما شاید آنچه که بیشتر از هر چیز، حداقل در نمونه نمایشی و به اصطلاح، مفهومی آن جلب نظر میکند، ظاهری است که از هر نما سعی دارد حس قدرت و سرعت را به بیننده القا کند. و این حس، به جرات میتوان گفت در نمای جلو که برداشتی تازه و بسیار بزرگ از جلوپنجره بامو را با چراغ های بسیار باریک دوتایی ترکیب کرده، بیشتر از هر بخش دیگر نمود مییابد. سرطراح بخش M بامو میگوید هدف از این طراحی جلوپنجره، تقویت حس حضور BMW XM Concept بوده. البته با این همه خطوط و فرم های تهاجمی، تناسبات پُفکرده و حجیم، این ابعاد بزرگ (که نزدیک به X7 است)، و همچنین رینگ های قطور ۲۳ اینچی، باید هم چهره ای اینچنین نفسگیر برای XM طراحی میشد.
همانطور که اشاره شد، XM Concept با الهام از M1 اواخر دهه ۱۹۷۸ طراحی شده و این را در نوار سیاه رنگ نمای جانبی که تا برآمدگی روی گلگیر های حجیم عقب امتداد یافته و به یک باره در قاب شیشه های جانبی، یکی شده، میتوان دید. همین برآمدگی گلگیر های عقب که فرم باریک شونده شیشه های جانبی و ستون های بسیار پهن عقب را به همراه داشته نیز تا حدودی یادآور فرم قسمت عقب M1 در نمای جانبی آن است. حتی طراحی قسمت انتهایی سقف که باعث شده شیشه عقب فرم عجیب U شکل داشته باشد، از طراحی درب موتور M1 الهام شده.
البته طبیعی است که برخلاف M1، پیکربندی محرک XM از نوع موتور جلو است. در این پیکربندی، یک موتور ۴.۴ لیتری توئینتوربو V8 در ترکیب با یک موتور الکتریکی، روی هم رفته ۴۵۰ اسببخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتنمتر گشتاور در اختیار XM Concept قرار میدهند؛ و این یعنی BMW XM Concept قدرتمند ترین M تاریخ بامو لقب میگیرد. برای مقایسه هم که شده، لامبورگینی اوروس ۶۴۱ اسببخار، پورشه کاین توربو S پلاگین-هایبرید ۶۷۰ اسببخار و داج دورنگو SRT هلکت ۷۱۰ اسببخار قدرت دارند. بامو هنوز اطلاعات عملکردی از XM منتشر نکرده اما گفته که به اتکا به بخش الکتریکی این پیشرانه، میتواند تا ۴۸ کیلومتر را بدون آلایندگی و بصورت تمامالکتریکی بپیماید. صفر تا صد آن را نیز قطعا باید در محدوده ۳.۵ ثانیه در نظر بگیریم.
نزدیک بود یک نکته را از قلم بیاندازیم و آن هم محیطی است که راننده و سرنشینان BMW XM در آن قرار میگیرد. از زمان معرفی XM Concept، طراحی ظاهری آن در عین اینکه بسیار مخوف و مرموز طراحی شده، کم از نظر زیباییشناسی، مورد انتقاد قرار نگرفته. اما هیچ یک از انتقادات مطرح شده را نمیتوان به طراحی داخلی آن وارد دانست چراکه در عین ارائه یک تناسب خوب از مدرنیته و هیجان بصری، به زیبایی با متریال مختلف از جمله چرم، مخمل، آلومینیوم و فیبرکربنی با بافت خیرهکننده، پوشش یافته. و جالب تر اینکه پوشش فضای سرنشینان جلو، رنگی متفاوت از پوشش فضای سرنشینان عقب دارد که هم اشاره به پیشرانه پلاگین هایبرید آن دارد، و هم اشاره به ماهیت اسپرتی در عین لوکس بودن.
پترن جذابی نیز برای پوشش داخلی سقف در نظر گرفته که در هنگام روشن بودن نورپردازی قابل تنظیم کابین، جلوهای منحصر بفرد به فضای بالای سر سرنشینان میدهد و گویی در دنیای متفاوت به سر میبرند.
بامو از اواخر ۲۰۲۲ تولید XM را در سایت تولید آمریکای شمالی خود، واقع اسپارتنبرگ کالیفرنیا آغاز خواهد کرد و انتظار میرود عرضه آن به بازار، با قیمت پایه حداقل ۱۵۰ هزار دلاری باشد که البته بسته به سطح تجهیزات و آپشنها، قیمت تمامشده برخی BMW XM ها قطعا میتواند به فراتر از ۲۰۰ هزار دلار نیز برسد.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟