معرفی پیکاپ فورد رنجر ۲۰۲۲؛ رقیب آمریکایی هایلوکس نسل عوض کرد

پیکاپ میدسایز فورد در بازارهای بین‌المللی یعنی رنجر که رقیب امثال هایلوکس است، با ماهیتی مدرن و استایلی برگرفته از Ford Maverick، نسل عوض کرده.

پنجشنبه - ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۱
نسل جدید پیکاپ فورد رنجر

فورد بالاخره نسل جدید پیکاپ میدسایز Ranger را معرفی کرد. بیش از ۱۱ سال از آغاز عرضه نسل موسوم به T6 فورد رنجر در استرالیا و دیگر بازار های بین المللی فورد می‌گذرد و حال، زمان جایگزینی آن با نسل تازه ای فرا رسیده که چهره ای کاملا متفاوت با الگوی چهره پیکاپ کامپکت فورد موریک دارد. زیر این چهره تازه نیز تغییرات قابل توجهی اعمال شده، مثل افزایش ۵۰ میلیمتری فاصله دو محور برای ایجاد فضای پای بیشتر در قسمت عقب کابین، ۵۰ میلیمتر عرض بیشتر محور عقب برای رسیدن به یک فضای بار کاربردی تر و افزایش زاویه صعود که به لطف جلوتر قرار گرفتن محور جلو در مقایسه با نسل قبل میسر شده. اما اینها تازه شروع کار بوده است.

همانطور که اشاره شد، افزایش فاصله بین دو محور به واسطه جلوتر رفتن محور جلو میسر شده. و همین مورد، به مهندسی فورد کمک کرده تا در کنار استفاده از یک ساختار جدید برای محفظه موتور، فضای بیشتری برای جا کردن یک موتور V6 توربودیزل بزرگتر از قبل زیر کاپوت فراهم شود. با نگاهی دقیق‌تر به نمای عقب، و پشت چرخ های عقب، پله ای را می‌بینیم که بین گلگیر و سپر عقب، در دو طرف کار شده تا دسترسی به فضای بار را سهولت ببخشد؛ فضایی که به گفته مدیر بخش مهندسی خودرو Ranger، آنقدر بزرگ هست که یک پالت فول‌سایز و یا ورق تخته سه‌لایی ساختمانی را در آن حمل کرد.

فورد مدعی است کفی پلاستیکی فضای بار به قدری مستحکم ساخته شده که می‌تواند سال ها دوام بیاورد. در ضمن، نقاط گره متعددی بر روی ریل فولادی کفی بار در نظر گرفته شده که مهار بار های مختلف را سهولت می‌بخشد. و درست مثل برادر کوچکتر یعنی موریک، و همچنین بردار بزرگتر یعنی F-150، فورد جزئیات مختلفی برای تبدیل فضای بار به همیار کارهای مختلف در نظر گرفته مثل نورپردازی 360 درجه اطراف خودرو و طراحی هوشمند درب قسمت بار که به لطف قاب پلاستیکی دارای خط‌کش، می‌تواند به عنوان میز کار نیز استفاده شود.

برخلاف نسل فعلی، فورد فضای داخلی نسل جدید را به شکلی مدرن و بسیار مجهز، دگرگون کرده. کابین رنجر در نسل جدید نیز تناسباتی قدرتی و مناسب برای یک خودرو کار دارد اما با یک سری جزئیات، از جمله نسل چهارم سیستم اطلاعات و سرگرم SYNC که با در مجهزترین تیپ های تجهیزاتی، با نمایشگر ۱۵.۵ اینچ قابل سفارش است، به نسل قصد ورود به عصر تکنولوژی را دارد. حتی پشت‌آمپر های مرسوم جای خود را به یک نمایشگر دیجیتال داده اند تا این حس، بیشتر تقویت شود.

در کابین رنجر جدید دیگر خبری از اهرم تعویض دنده بزرگ نسل قبل نیست و به جای آن، از یک اهرم کوچک و بسیار خوش‌فرم استفاده که به متناسب با طراحی مدرن فضای داخلی است. و کمی عقب تر از آن، یک کنترلگر گرد بسیار شیک برای تنظیم حالت سواری تعبیه شده که سوئچ ترمز پارک برقی نیز در کنار آن قرار دارد؛ درست مثل یک خودرو سواری. حتی فورد هم معتقد است حسی که راننده و سرنشینان از حضور در کابین نسل جدید رنجر دریافت می‌کنند، بیشتر شبیه به حس حضور در یک خودرو سواری است تا خودرویی برای کار.

استفاده از پلاستیک نرم برای سطوح داخلی، پوشش باکیفیت و بهره‌مندی از گستره تقریبا کاملی از امکانات ایمنی و رفاهی نیز در تقویت این حس کمک بسیاری می‌کنند. نسل جدید پیکاپ فورد رنجر دارای امکاناتی نظیر چراغ های جلو ماتریکس LED، دید ۳۶۰ درجه از اطراف به همراه دوربین دنده عقب، امکانات دریافت اینترنتی آپدیت سیستم‌ها، اپلیکیشن کنترل کاربری های خودرو از راه دور با گوشی هوشمند، صندلی های برقی دارای سیستم گرمایش و سرمایش، ورود و استارت بدون کلید، کروزکنترل هوشمند، نویگیشن، تهویه اتوماتیک و … در مجهزترین تیپ تجهیزاتی است. در ضمن، فورد برای ارائه یک سواری نرم تر به سرنشینان، دمپر های سیستم تعلیق در سمت بیرونی ریل های شاسی تعبیه شده اند. ذکر این نکته نیز ضروری است که مشتریان امکان انتخاب از بین سیستم های AWD و یا 4WD را خواهند داشت.

در بخش پیشرانه، فورد موتور ۵ سیلندر خطی دیزل نسل قبل را کنار گذاشته و به جای آن، رنجر ۲۰۲۲ را با موتور V6 توربودیزل جدیدی عرضه می‌کند که ۳.۰ لیتر حجم دارد و احتمال می‌رود با ۲۵۰ اسب‌بخار قدرت و حدود ۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور محرک این پیکاپ میدسایز آمریکایی باشد. البته فورد هنوز اعداد دقیق قدرت و گشتاور آن را اعلام نکرده. برای پیکاپ فورد رنجر جدید موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری دیزل با یک یا دو توربوشارژر نیز در نظر گرفته شده که اطلاعات چندانی از آنها منتشر نشده اما می‌دانیم اولی در دو سطح قدرت قابل سفارش خواهد بود و دومی، مرتبط با موتور توئین‌توربو دیزل نسل قبل رنجر رپتور نیست. در کنار اینها، یک موتور ۲.۳ لیتری توربو بنزینی نیز برای نسل جدید Ford Ranger قابل سفارش خواهد بود.

این که کدامیک از این پیشرانه ها بر روی Ford Ranger جدید سوار باشد، بستگی به بازار هدف دارد. بد نیست بدانید این پیکاپ میدسایز در بیش از ۱۸۰ کشور دنیا عرضه خواهد شد. گفتنی است بسته به موتوری که زیر کاپوت قرار می‌گیرد، نسل جدید Ranger با گیربکس ۶ سرعته دستی، ۶ سرعته اتومات و یا ۱۰ سرعته اتومات قابل سفارش خواهد بود. فورد تا پایان امسال تولید نسل جدید رنجر را در تایلند و آفریقای جنوبی آغاز خواهد کرد و گفته می‌شود در اتاق های دو کابین کوتاه و بلند عرضه خواهد شد. البته بازار هایی همچون اروپا برای Ford Ranger جدید باید تا اوایل ۲۰۲۳ منتظر بمانند و هنوز مشخص نشده که فورد این پیکاپ جدید را در آمریکا عرضه خواهد کرد یا خیر.

در پایان ذکر این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که نسل جدید پیکاپ فورد رنجر به عنوان مبنایی برای طراحی و توسعه فولکس‌واگن آماروک ۲۰۲۳ استفاده شده که احتمالا تابستان سال آینده معرفی خواهد شد. تولید آن نیز قرار است در سایت آفریقای جنوبی فورد انجام شود. در ضمن، فورد برپایه نسل جدید رنجر نیز شاسی بلند اورست را تولید و عرضه خواهد کرد. اما هنوز جزئیاتی از زمان معرفی آن در دست نیست. در ادامه می‌توانید گالری تصاویر 2022 Ford Ranger را مشاهده فرمایید.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

دیگر نظرات