سال ۱۹۹۵ در یکی از شهر های فرانسه به نام Tours اتحاد خودرویی بزرگ این کشور یعنی Peugeot-Citroen با خودرو مفهومی Tulip شکل جدیدی از حمل و نقل شهری را بصورت آزمایشی آغاز کرد، سبک جدیدی که نه تنها دوستدار محیط زیست بود بلکه یک آلترناتیو قابل اتکا برای خودرو های مجهز به پیشرانه درون سوز به حساب میآمد، خودروهایی که شهرها را شلوغ میکردند و هوای شهر ها را، آلوده.
ثمره این برنامه آزمایشی پژو-سیتروئن، خودرو تحقیقاتی Tulip بود که البته با هدف فروش به عموم طراحی و ساخته نشده بود. در عوض، این پژو-سیتروئن تخممرغی قرار بود بصورت اشتراکی و اجارهای عرضه شود به این ترتیب که هر وقت نیاز به خودرو داشتید، میتوانستید با تماس تلفنی و یا مراجعه به نزدیک ترین ایستگاه اشتراک Tulip، یک خودرو تحویل بگیرید و به کار خود برسید. سرویس اشتراک خودرو امروز مقوله عجیبی و بدیعی نیست اما برای آخرین روزهای هزاره دوم، ایده نو و جالبی به نظر میآمد.
Peugeot-Citroen Tulip یک خودرو برقی بود که از یک موتور ۱۳ اسببخاری نیرو میگرفت و شتاب صفر تا صد اصلا برای آن معنی نداشت چراکه بیشتر از ۷۵ کیلومتر در ساعت نمیتوانست سرعت بگیرد. بُرد پیمایش این خودرو ۲.۱ متری با هر بار شارژ کامل باتری، ۷۲ کیلومتر بود. یک ریموت کنترل همراه با تولیپ عرضه میشد که هم به عنوان تلفن همراه قابل استفاده بود و هم به وسیله آن، کاربر میتوانست با مرکز اشتراک تولیپ ارتباط برقرار کند. یک لامپ هم بر روی سقف تعبیه شده بود تا نشان دهد خودرو آزاد است، تحت اشتراک است و یا در حال شارژ.
حال که بحث شارژ شد، بد نیست بدانید پژو-سیتروئن این کوچولوی برقی را با مکانیزم شارژ بیسیم (بصورت القائی) طراحی کرده بود که برای آن روزها ایده جذاب و بدیعی بود. نمونه هایی از تولیپ، هم با نشان پژو و هم با نشان سیتروئن ساخته شد و قرار بود یک آلترناتیو شخصی برای حمل و نقل عمومی باشد. طرح Peugeot-Citroen Tulip به نتیجه ای که انتظار میرفت، نرسید اما ایده آن، مبنایی برای پیشرفت های امروز در عرصه خودرو های پاک شهری در تولیدات پژو-سیتروئن بوده.
در ادامه میتوانید گالری تصاویر پژو-سیتروئن تولیپ را تماشا کنید. در پایان پیشنهاد میکنیم برای آگاهی از تازه های دنیای خودرو و اخبار خودرویی کشور، اینستاگرام فارسیکار را دنبال کنید.
نظر شما چیست؟