لامبورگینی کونتاش، یک ابرخودرو جدید با پیشرانه هایبرید + ویدیو

جدیدترین ساخته لامبورگینی یک ابرخودرو هایبرید ۸۰۳ اسب بخاری است که برای آن، نام پرآوازه و نمادین کونتاش از بایگانی سنت‌آگاتا بیرون کشیده شده!

شنبه - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲

برای اولین بار در تاریخ پرافتخار لامبورگینی، شاهد احیاء یکی از نام های نمادین و پرآوازه این برند برای خودرویی جدید هستیم. و برای این اتفاق، چه نامی مناسب تر از کونتاش؛ نامی که به جرات می‌توان گفت رده ابرخودرو ها با آن آغاز شد. البته این بار قرار نیست کونتاش برای بیش از دو و نیم دهه در خط تولید لامبورگینی جا خوش کند. در عوض، لامبورگینی کونتاش جدید یک ابرخودرو هایبرید برپایه ساختار و معماری مشترک با Sian است که قرار است در تیراژ محدود به تنها ۱۱۲ دستگاه تولید و عرضه شود.

هرگز نمی‌شود یک کونتاش را بدون موتور V12 لامبورگینی تصور کرد. و کونتاش جدید نیز قرار نیست این سنت را کنار بگذارد. همانطور که اشاره شد، لامبورگینی کونتاش جدی را برپایه پلتفرم مشترک با Sian طراحی و مهندسی کرده. و این یعنی یک موتور ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی، در کنار یک موتور ۴۸ ولت برقی، قوای محرکه این لامبورگینی جدید را تامین می‌کنند. این پیکربندی روی هم رفته ۸۰۳ اسب‌بخار قدرت را از مسیر یک گیربکس ۷ سرعته در اختیار چهار چرخ کونتاش جدید قرار می‌دهد. همین کافی است تا Lamborghini Countach LPI 800-4 با اختلاف بسیار زیاد به سریع ترین کونتاش تاریخ تبدیل شود. لامبورگینی صفر تا صد کونتاش جدید را ۲.۸ ثانیه اعلام کرده و مدعی است ۰ تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت با آن تنها ۸.۶ ثانیه زمان می‌برد. حداکثر سرعت لامبورگینی کونتاش جدید نیز ۳۵۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

شباهت های کونتاش جدید به Sian تنها به پیشرانه مشترک به این دو، ختم نمی‌شود. حتی در طراحی ظاهری که سعی شده تا حد امکان، یادآور تناسبات گوه‌ای شکل و تند و تیز کونتاش دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ باشد نیز رد پای Sian کاملا مشهود است. برای مثال فرم سقف که با یک بخش شیشه ای به درب موتور الهام شده از کونتاش های قدیم اتصال یافته، کاملا با Sian مشترک است. همینطور چراغ های شش-ضلعی عقب و پیکربندی و چیدمان کُلی فضای داخلی. با این حساب باید بگوییم لامبورگینی از همان دو سال پیش که Sian را بصورت رسمی رونمایی کرد، برای ساخت و عرضه کونتاش جدید نیز برنامه‌ریزی داشته و جالب است که در این مدت، هیچ خبری از آن درز نکرده.

به نظر می‌آید تیم طراحان لامبورگینی در خلق کونتاش جدید مدل Countach LP400 را به عنوان الگو استفاده کرده اند. فرم تخت دماغه کاملا موید این موضوع است، هرچند دیگر خبری از چراغ های جلو مخفی شونده نیست. با این حال در طراحی چراغ های جلو نیز شاهد الهام از طرح لنز چراغ های کونتاش قدیم هستیم. در نمای عقب هم سادگی، حرف اول را می‌زند، البته در عین پایبندی به عناصر بصری گذشته‌گرا مثل استفاده از فرم گوه برعکس که باعث شده بخشش انتهایی بدنه تناسباتی داشته باشد که گویی سعی در دفع هرچه بهینه تر جریان هوا از روی سطوح بدنه را دارد. همچنین باید به هواکش های شبیه به سرنیزه بر روی درب ها اشاره کرد که کاملا برگرفته از هواکش های NACA کونتاش های قدیم است. و لازم به ذکر این موضوع هم نیست که درب ها، به سبک لامبورگینی، به شکل قیچی باز و بسته می‌شوند.

البته باید به این هم اشاره کرد که تمامی عناصر بصری گذشته‌گرای کونتاش جدید از LP400 الهام نشده اند. برای مثال هواکش های آبشُش مانند پشت شیشه های جانبی، برگرفته از نمونه پیش تولید اولین کونتاش است. هواکش بزرگتری که پشت هواکش‌های آبشُش‌مانند تعبیه شده یادآور نمونه بکار رفته در Countach LP500 S است که تا پایان تولید در سال ۱۹۹۰ نیز بر روی نمونه های تولیدی کونتاش باقی ماند. در نمای جلو نیز به خوبی می‌توان تاثیرپذیری از Countach LP5000 Quattrovalvole را مشاهده کرد. در واقع با وجود این که تناسبات کُلی، کاملا برگرفته از اونتادور است (Sian برپایه اونتادور توسعه یافته) اما لامبورگینی تا آنجا که توانسته از عناصر بصری مشخص کونتاش های قدیم در رسیدن به نسل جدید کونتاش بهره گرفته.

تحویل اولین سری کونتاش های تولیدی به مشتریان خاص لامبورگینی، از اوایل ۲۰۲۲ خواهد بود. و گفته می‌شود شروع قیمت برای هر یک از ۱۱۲ کونتاش جدید لامبورگینی نزدیک به ۳ میلیون دلار است!

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟