حتما ببینید: AMC Javelin AMX بی‌نظیر سر طراح جیپ

خودرو شخصی مارک آلن، سر طراح جیپ، از نمونه های پیش تولید AMC Javelin AMX نسل ۲ است که کاملا متفاوت از نمونه های تولید انبوه این ماسل‌کار است.

یکشنبه - ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
AMC Javelin AMX بی‌نظیر سرطراح جیپ

این که بدانیم طراحان مطرح خودرو در زندگی روزمره چه خودرویی سواری می‌شوند، همواره سوژه جذابی برای دوستداران خودرو بوده. دلیل آن هم این است که اکثر طراحان معروف خودرو به واسطه سلیقه و مهارتی که در طراحی دارند، همیشه خاص ترین ها را برای گاراژ شخصی خود انتخاب می‌کنند. برای مثال رئیس دپارتمان طراحی اتحاد بزرگ استلانتیس، رالف ژیل یک آلفارومئو کوپه، یک پژو 205 GTI و یک لانچیا دلتا اینتگراله دارد که تصاویر آنها را به دفعات در اینستاگرام شخصی وی دیده ایم. اما آنچه که به تازگی در اینستاگرام ژیل منتشر شده و بیشتر از خودرو های شخصی وی مورد توجه قرار گرفته، یک دستگاه AMC Javelin AMX نسل دو است که متعلق به سرطراح جیپ یعنی مارک آلِن است.

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که AMC Javelin AMX نمی‌شناسند. البته تعجبی هم ندارد چراکه این ساخته امریکن موتور کارز مدت هاست که به فراموشی سپرده شده. اما بد نیست بدانید این ماسل‌کار آمریکایی زمانی رقیب مستقیم خودرو هایی نظیر فورد ماستنگ، شورولت کامارو و داج چلنجر بود. آنچه که مارک آلن، سرطراح جیپ به عنوان خودرو شخصی انتخاب کرده نیز هماطنور که اشاره شد، از نسل دوم Javelin است که در فاصله سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۴ به تولید رسید.

رالف ژیل در توضیح عکس های فوق که در اینستاگرام شخصی وی منتشر شده بود، این را نوشته: “خودرویی که این آخر هفته مدیر دپارتمان طراحی جیپ سوار می‌شود! فکر می‌کنم زمانی AMC تحت مالکیت جیپ بوده… AMX او (مارک آلِن) یک طراحی منحصربفرد است که به واقعیت تبدیل شده!”

ژیل در این مورد اغراق نمی‌کند. با این طراحی متفاوتی که خودرو مارک آلِن در مقایسه با نمونه های موجود AMC Javelin AMX دارد، بدون شک یکی از پروتوتایپ هایی است که پیش از رسیدن به نمونه تولید انبوه Javelin AMX طراحی و ساخته شده. به همین دلیل هم هست که در مقایسه با نمونه های تولید انبوه این ماسل‌کار کلاسیک، ژستی عضلانی تر و جاه‌طلبانه تر دارد. طرح هواکش روی کاپوت این Javelin AMX منحصربفرد به نظر از نسل اول این خودرو الهام گرفته شده. و به نظر می‌آید این هواکش، دم لازم برای یک موتور هشت سیلندر را تامین می‌کند. نه رالف ژیل در این مورد چیزی گفته و نه مارک آلن، اما با توجه به نشان ۴۰۱ بر روی گلگیر، احتمالا یک موتور ۴۰۱ اینچ-مکعب (۶.۶ لیتری) که حجیم ترین موتور قابل سفارش برای Javelin نسل دو به حساب می‌آمد، زیر کاپوت قرار دارد.

این موتور V8 با ۲۵۵ اسب‌بخار قدرت، شتاب ۴۰۰ متر کمتر از ۱۶ ثانیه به Javelin AMX نسل دو میداد. اما با توجه به اینکه مارک آلن زمان زیادی را صرف رسیدگی به جزئیات بدنه و کابین AMC Javelin AMX خود کرده، بعید نیست دستی هم به سر و گوش پیشرانه کشیده باشد و آن را تقویت کرده باشد. با این حساب، AMC Javelin AMX سرطراح جیپ به مراتب سریع تر از آنچه که فکرش را می‌کنید، خواهد بود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟