چری شش سال پیش با هدف جذب خریداران جوان و به نسبت کمتوان چینی (از نظر مالی)، برند اقتصادی Cowin را تاسیس کرد. اما به فاصله چهار سال، عمده سهام این برند تحت مالکیت گروه Wuliangye در آمد. این گروه که عمده فعالیتهایش به تولید و عرضه مشروبات الکلی معطوف است، نزدیک به دو دهه تلاش کرده تا به عرصه خودروسازی ورود کند! فعالیتهای Cowin تحت مالکیت گروه Wuliangye نیز مشابه گذشته است یعنی تکنولوژی سالخورده، با لباسی نو، برای خریداران جوان و به نسبت کمتوان (از نظر مالی) چینی. با همین رویکرد، Cowin دو تقریبا دو سال پیش از کراساوور کوچک Xuanjie (با نام انگلیسی ShowJet) برپایه پلتفرم و ساختار مشترک با MVM X55 رونمایی کرد. حال برداشتی مدرنتر و مجهزتر از ShowJet با پسوند Pro آماده ورود به بازار چین است.
یک ماهیت مدرن تر برای همزاد MVM X55
همانطور که اشاره شد، Cowin محصولات خود را برپایه تولیدات چری عرضه میکند. خودرو جدید Cowin ShowJet Pro نیز همانطور که از تناسبات و استایلش پیداست، دارای پلتفرم مشترک با چری تیگو ۴ یا همان Tiggo 5x است که در کشورمان نیز با نام MVM X55 تولید و عرضه میشود. طراحی ShowJet Pro در مقایسه با مدل عادی ShowJet در نمای جلو و عقب مورد بازنگری قرار گرفته. اما تغییر خوشایندتر را در طراحی داخلی شاهد هستیم جایی که طراحی داشبورد و کنسول میانی برای دادن یک ماهیت مدرن و بهروز به تازهترین ساخته کووین، کاملا از نو طراحی شده.
در این بازطراحی، از طرح نمایشگر به ظاهر ایستاده بر روی داشبورد استفاده شده. به همین دلیل ارتفاع داشبورد کمی کاهش یافته. در ضمن، شاهد بهرهگیری از سطوح تزئینی سیاه براق یا همان سیاه پیانو هستیم که در ترکیب با دکمه های بازنگری شده با الهام از طرح دکمه های پیانو در زیر هواکش های مرکزی سیستم تهویه، سعی در بالارده نشان دادن فضای داخلی با وجود ماهیت ارزان قیمت و اقتصادی خودرو دارد. این در حالی است که در مدل عادی کووین شوجِت، تفکر ارزانسازی و صرفهجویی در هزینههای تولید در فضای داخلی کاملا جلب نظر میکرد.
تقریبا یک سوم قیمت MVM X55
البته این تفکر باعث نشده بود Cowin در تجهیز شوجِت خصاصت به خرج دهد. مدل عادی کووین شوجت به واسطه بهرهمندی از امکاناتی نظیر نمایشگر دیجیتال پشت فرمان، مولتیمدیا با نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچ، شارژر وایرلس، دوربین دنده عقب، کروزکنترل، صندلی های برقی جلو، GPS، ورود و استارت بدون کلید، اتوهُلد و سیستم دید ۳۶۰ درجه از اطراف، خودرو مجهزی به حساب میآید. حال با تغییرات ظاهری و بازنگری در متریال مصرفی در قالب شوجت پرو، کووین به نوعی تناسب و توازن با این ماهیت مجهز ایجاد کرده است. مجموعه این تغییرات باعث شده تا شوجت پرو قیمت بالاتری در مقایسه با کووین شوجت عادی داشته باشد.
شروع قیمت کووین شوجت پرو خودرو در چین، از ۷۷.۹۰۰ یوان (تقریبا معادل ۱۲ هزار دلار) خواهد بود و قیمت گرانترین تیپ تجهیزاتی نیز ۹۵.۹۰۰ یوان (۱۴.۸۰۰ دلار) علام شده است. برای مقایسه هم که شده بد نیست بدانید امروز بسته به تیپ تجهیزاتی، قیمت شرکتی MVM X55 در ایران بین ۸۴۰ تا ۸۵۶ میلیون تومان است. یعنی با دلار ۲۵ هزار تومانی هم بخواهیم حساب کنیم، قیمت MVM X55 در ایران بین ۳۳.۶۰۰ تا ۳۴.۲۴۰ دلار است!
گزینه های پیشرانه
برای پیشرانه شوجت پرو، کووین سه گزینه مختلف در نظر گرفته است. گزینه اول ترکیب موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۱۴ اسببخاری با گیربکس ۵ سرعته دستی است. گزینه دوم این موتور ۴ سیلندر که توان تولید ۱۴۳ نیوتنمتر گشتاور را دارد، با گیربکس CVT ترکیب میکند. اما بیشک جذابترین گزینه، ترکیب موتور ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس CVT با شبیه ساز ۹ سرعته است که به ادعای کووین، صدی ۶.۷ لیتر در سیکل ترکیبی بنزین میسوزاند. این در حالی است که مصرف سوخت موتور تنفس طبیعی با گیربکس دستی صدی ۶.۵ و با گیربکس CVT صدی ۶.۷ لیتر اعلام شده.
نظر شما چیست؟