براساس مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۹۷ به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، امکان واردات کامیون های حداکثر سه سال کارکرده فراهم شد. در ادامه نیز شرایط واردات کامیون کارکرده در سال گذشته تعیین و از سوی وزارت صمت به گمرک ایران ابلاغ شد. با این وجود، اخیرا بارها مسایلی در رابطه با ترخیص کامیون های وارداتی مطرح و وزیر راه و شهرسازی نیز از دپوی آنها در گمرک انتقاد کرده بود. ولی در سوی دیگر، مسئولان گمرک تاکید داشتند که در گمرک مشکلی برای ترخیص کامیون ها نیست. گمرک معتقد است موضوع اسقاط کامیون و صدور مجوز مربوطه و سایر بروکراسی های مراجع ذیربط، مانع از ترخیص کالا شده است. این در حالی است که باید مجوزهای مربوطه از جمله محیط زیست و سازمان ملی استاندار نیز صادر می شد.
پیشنهادات گمرک برای ترخیص کامیون های کارکرده وارداتی
به دنبال این جریان در ۱۱ تیرماه بود که ارونقی، معاون فنی گمرک ایران طی نامه ای به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ضمن اشاره به موانع پیش روی ترخیص، چهار پیشنهاد را جهت تسریع در واردات این کامیون ها مطرح کرد. معاون فنی گمرک در پیشنهادات خود مطرح کرده بود که شماره شاسی کامیون های اسقاطی پس از ترخیص و قبل از شماره گذاری به ناجا اعلام شود. همچنین در صورت بروز هرگونه مغایرت در مشخصات، در صورت صدور مجوزهای قانونی با رعایت سال ساخت و بخشنامه های ابلاغی، با درج مشخصات صحیح در سوابق گمرک، بدون استعلام مجدد نسبت به ترخیص کالا اقدام شود تا مراتب در زمان شماره گذاری مورد بررسی قرار بگیرد.
یکی از مواردی که باعث عدم ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک بود تاخیر در صدور و ارسال کد رهگیری بانک بود. در این خصوص نیز پیشنهاد شد در صورت تایید و پذیرش موضوع توسط وزارت راه نسبت به ترخیص فوری کامیون ها اقدام و ارائه کد رهگیری به زمان شماره گذاری موکل شود.
راهداری پاسخ داد و شرایط اعلام شد
این در حالی است که به فاصله ای کوتاه سازمان راهداری در رابطه با پیشنهادات گمرک نظر خود را اعلام و بایکدیگر به توافق رسیدند که در اَهَم آن، ارائه گواهی اسقاط به بعد از ترخیص کامیونها موکل شد.
بر اساس اعلام قائم مقام سازمان راهداری به معاون فنی گمرک ایران، مقرر شد که اعلام اسقاط به گمرک پس از ترخیص و قبل از شماره گذاری انجام شود و عوارض گمرکی توسط گمرک به صورت ۱۰۰ درصد دریافت شود. پس از ترخیص و با اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مبنی بر اسقاط کامیون فرسوده نیز تخفیفات مربوطه، برگشت داده شود.
همچنین برای ترخیص کامیونهای وارداتی واردکننده باید تاییدیه استاندارد ایمنی و کیفیت از سازمان ملی استاندارد، استاندارد آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست و خدمات پس از فروش از شرکت ارائه دهنده اخذ و به سازمان راهداری ارائه دهد.
در رابطه با کد رهگیری بانک جهت تامین و تائید منشا ارز نیز تاکید شده که کد ساتا به صورت سیستمی از بانک مرکزی به گمرک اعلام و ارسال شود. این فرآیند به صورت سامانه ای بوده و صرفا به گمرک اعلام می شود. سازمان راهداری و ناجا از این کد اطلاعی ندارند از این رو اخذ کد ساتا همچنان توسط گمرک صورت خواهد گرفت.
نظر شما چیست؟