بهمن موتور به تازگی اولین مرحله فروش اینترنتی ماشین فیدلیتی را هرچند در تعداد محدود، به انجام رساند. این خودرو هنوز به تعداد محسوس به بازار نیامده و احتمالا عرضه گسترده تر آن با تحویل اولین سری به مشتری ها همزمان خواهد بود. اما از همین حالا بسیاری از افرادی که در مرحله اول فروش موفق به ثبت نام نشدند، منتظر عرضه آن به بازار هستند. و همین باعث شده تا رفته رفته مقایسه فیدلیتی بهمن موتور با رقبای موجود در بازار آغاز شود. یکی از این رقبا، خودرو چری تیگو ۵ مدیران خودرو است.
شاید قیمت شرکتی ۷۵۲ میلیون و ۳۵۳ هزار تومانی آن، به ظاهر این کراس اوور خانوادگی را دور از محدوده قیمتی فیدلیتی نشان دهد. اما با توجه به اینکه تیگو ۵ در بازار قیمت به مراتب پایینتر (بسته به مدل سال، در محدوده ۶۵۰ تا ۶۸۰ میلیون تومان) دارد و فیدلیتی با ورود به بازار در اواخر مرداد ماه، احتمالا در بازار کف قیمت ۷۰۰ میلیون تومانی خواهد داشت، مقایسه این دو چندان هم غیرمنطقی به نظر نمیآید.
فیدلیتی در نگاه اول برنده است!
بحث پیرامون طراحی ظاهری خودرو ها، کاملا سلیقه ای است. اما در این مقایسه، در بحث طراحی رقابت کاملا یک طرفه خواهد بود آن هم به نفع محصول جدید گروه بهمن. اینکه طراحی چری تیگو ۵ کاملا قدیمی است، به کنار، ابعاد به نسبت کوچک تری نیز به نسبت فیدلیتی دارد. همین باعث شده تا ماشین فیدلیتی در عین اینکه استخوانبندی نزدیک به تیگو ۵ دارد، تنومند تر از ساخته چری به چشم بیاید. حال که بحث نزدیکی استخوانبندی این دو شد، بد نیست بدانید فیدلیتی در اصل همان Jetour X70S است و به عنوان محصولی از زیرمجموعه نوپای چری، برپایه پلتفرمی و ساختاری توسعه یافته که نسخه بهینهسازی شده و ارتقاء یافته پلتفرم و ساختار چری تیگو ۵ است.
همانطور که اشاره شد، فیدلیتی کمی عریضتر و کمی کشیده تر از تیگو ۵ است و فاصله بین دو محور آن نیز ۱۱ سانتیمتر بیشتر است. این باعث میشود تا در ترکیب با فضاسازی بهتر و بهروزتر کابین، جادارتر و کاربردی تر از محصول مدیران خودرو باشد. در ضمن، فیدلیتی در دو مدل ۵ و ۷ سرنشین عرضه میشود. و این بدان معناست که میتواند پاسخگوی نیاز های گسترده تری باشد. اما آنچه که در مقایسه فضای داخلی، فیدلیتی را به انتخاب اول مشتری تبدیل میکند، طراحی مدرن و مجهز تر آن است. برخلاف تیگو ۵ که حتی در فضای داخلی هم نمیتواند سن و سال خود را پنهان کند.
چری تیگو ۵ دست و پا بسته نیست
چری تیگو ۵ با وجود طراحی و استخوانبندی سالخورده و قدیمی، در بخش امکانات حریف دست و پا بسته ای برای فیدلیتی نیست. این خودرو با ایربگ های جلو و جانبی جلو، دیلایت LED ، کنترل پایداری الکترونیک، کنترل هرزگردی، توزیع الکترونیک نیروی ترمز، کنترل آغاز حرکت در سربالایی، دوربین دنده عقب با خطوط راهنمای پویا، کنترل فشار باد تایر ها، کامپیوتر سفری، سنسور باران و سنسور پارک جلو و عقب عرضه شده.
در بخش امکانات رفاهی هم تیگو ۵ دارای سانروف برقی، مولتی مدیا با نمایشگر ۱۰ اینچ، تریم چرم، صندلی های مجهز به گرمکن جلو با تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، مکانیاب، سیستم صوتی با شش بلندگو، قابلیت اشتراکگذاری محتویات موبایل و تبلت بر روی نمایشگر مولتیمدیا، اتصال بلوتوث، کنترلگر های چند منظوره روی فرمان، کروزکنترل، تهویه مطبوع با کنترل الکترونیک، ورود و استارت بدون کلید و آینه های جانبی برقی با گرمکن است.
فیدلیتی ماشین مجهزتری است
فیدلیتی در کنار تمامی اینها، موارد دیگری را نیز در لیست امکانات ایمنی و رفاهی خود دارد. برای مثال سانروف فیدلیتی بزرگتر است، مولتی مدیای مدرن تر با نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچ لمسی پاسخگوتری نیز دارد که در ارتفاع بالاتری مقابل چشمان راننده قرار گرفته. در ضمن، یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچ TFT به جای نشانگر های مرسوم پشت فرمان فیدلیتی قرار دارد. ترمز پارک فیدلیتی نیز برخلاف تیگو ۵، از نوع برقی است.
در کنار اینها، وضوح و کیفیت صدای سیستم صوتی به واسطه بهرهمندی از ۸ بلندگو، بیشتر است و بهرهمندی از دو درگاه USB اضافی برای سرنشینان عقب به همراه دریچه های مجزای تهویه برای سرنشینان عقب، کیفیت سواری را برای سرنشینان عقب ماشین فیدلیتی ارتقاء میدهد. در نهایت باید به بهرهمندی فیدلیتی از چراغهای تمام-LED جلو با حسگر نور، چراغ خوشامدگویی و مشایعت، هشدار انحراف از مسیر، بازشو برقی درب قسمت بار با تشخیص تکان دادن پا زیر سپر عقب، هشدار نقاط کور راننده و سیستم دید ۳۶۰ درجه نیز اشاره کرد.
در واقع در بخش امکانات نیز تیگو ۵ حرفی برای گفتن در برابر فیدلیتی ندارد. اما اوضاع وقتی برای محصول مدیران خودرو بیشتر رو به وخامت میگذارد که به مقایسه پیشرانه و قوای حرکتی تیگو ۵ و فیدلیتی بپردازیم!
نفس چاقتر ماشین فیدلیتی در مقایسه با تیگو ۵
ماهیت سالخورده چری تیگو ۵ در مقایسه با فیدلیتی در قوای مرحکه نیز کاملا مشهود است. برخلاف فیدلیتی که از موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۵۵ اسببخاری با ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور بهره میبرد، یک موتور ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی با ۱۳۹ اسببخار قدرت و ۱۸۲ نیوتنمتر گشتاور محرک تیگو ۵ است. اینها به کنار، گیربکس بکار رفته در چری تیگو ۵ نیز قدیمی است و از نوع CVT هفت سرعته است. این در حالی است که انتقال قدرت به چرخ های جلو در فیدلیتی از طریق گیربکس ۶ سرعته اتومات دوکلاچ با پاسخگویی سریعتر و راندمان به مراتب بهینهتر صورت میپذیرد. همین باعث شده تا ماشین فیدلیتی مصرف سوخت کمتری نیز در مقایسه با تیگو ۵ داشته باشد (۸.۱ لیتر در صد کیلومتر در برابر صدی ۸.۹ لیتر تیگو ۵).
البته مدیران خودرو به تازگی موتور ۱.۵ لیتری توربو با گیربکس بهینهتر CVT (از نوع ۹ سرعته) را در قالب تیگو ۵ توربو برای این محصول ارائه کرده. اما به واسطه قیمت به مراتب بیشتر مدل توربو (۷۹۰ میلیون تومان شرکتی)، مقایسه یکطرفهتر از آنچه که هست، خواهد شد.
جمعبندی نهایی
بهمن موتور پیش تر با دیگینیتی و حال با فیدلیتی دارد مسیری را اصلاح میکند که مدیران خودرو طی سال های اخیر در قیمتگذاری و عرضه محصول پیش گرفته. از این رویکرد بهمن موتور با عنوان شکستن قیمت ها در بازار یاد میشود و این اتفاق بسیار مبارکی است. البته به شرط اینکه عرضه محصول به بازار، قطرهچکانی نباشد چراکه در این صورت، باز هم حباب بزرگی بین قیمت شرکتی و قیمت بازار پدید خواهد آمد که نه برای مصرف کننده سودی دارد، و نه برای خودروساز.
روی هم رفته اما مقایسه فیدلیتی و تیگو ۵ یک حقیقت را به مدیران خودرو دیکته میکند. آن هم این است که دیگر زمان کشیدن ترمز قیمتگذاری به اصطلاح رو هوا فرا رسیده و وقت تعدیل قیمتهاست. عدم استقبال از اولین فروش تیگو ۵ توربو نیز گواه همین ادعاست. امیدواریم با رقابتی تر شدن بازار، شاهد رسیدن به شرایطی شویم که هم مشتری راضی باشد و هم خودروساز.
نظر شما چیست؟