یکی از ضرورتهای کنونی صنعت خودرو کشور، همگام شدن با روند غالب تغییرات بازار جهانی خودرو در حرکت به سمت استفاده از خودروهایی با قوای محرکه الکتریکی به جای خودروهایی با قوای محرکه احتراق داخلی در جهت رفع چالشهای مربوط به استفاده از سوختهای فسیلی و آلایندگی حاصل از آن است. طی سال های گذشته حرکت هایی از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در جهت قرار گرفتن در این مسیر انجام شده که البته فعلا خروجی عملیاتی نداشته. تازه ترین این حرکت ها نیز پروژه طراحی و ساخت خودرو تارا برقی است. این پروژه حاصل همکاری ایران خودرو و شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو (جتکو) است که از شرکت های دانش بنیان زیرمجموعه گروه صنعتی ایران خودرو به حساب میآید. جتکو معتقد است در قالب پروژه تارا برقی، دانش فنی طراحی و ساخت قوای محرکه تمام الکتریکی بومی همراه با الزامات اجرایی در سطح خودرو و قابلیت تولید انبوه توسعه یافته و در بستر پلتفرم K132 شرکت ایرانخودرو پیادهسازی میگردد.
به گزارش خودرودیلی از ایکوپرس، داوود خسروی مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو ایران خودرو با بیان اینکه حدود ۱۵ پروژه مرتبط با فناوری های خودرو در دو بخش محصول و فرآیند برای امسال تعریف شده، گفت: طبق برنامهریزی های صورت گرفته، در بهمن ماه نمونه اولیه تارا برقی که منطبق با شاخصهای صنعتیسازی است، رونمایی خواهد شد. وی همچنین طراحی سخت افزار و نرم افزاری پلتفرم برق و الکترونیک خودرو را از پروژههای مهم جتکو دانست و گفت: این پلتفرم قابلیت استفاده در تمامی محصولات بنزینی ایران خودرو را دارد و اولین شبکه و برد ماژول کنترل بدنه (BCM) طراحی و ساخته داخل شده در پلتفرم برق و الکترونیک خودرو به شمار می رود. نمونه اولیه این محصول، پاییز امسال برای انجام تست های مربوطه بر روی یکی از محصولات پرتیراژ ایران خودرو قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: بخشی از پروژههای توسعهای جتکو از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار گرفته و در حال اجراست. خسروی با بیان اینکه پروژه ملی طراحی، ساخت، پیادهسازی و صحهگذاری واحد کنترل موتور خودرو (ECU)، از طرحهای فعلی جتکو به شمار می رود که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است، اظهار کرد: در پایان امسال نمونه این طرح که در بخشهای نرم افزار و سخت افزاری توسط مهندسان ایرانی طراحی و داخلی سازی شده، ارایه خواهد شد.
مدیرعامل جتکو با اشاره به همکاری این شرکت با مرکز تحقیقات ایران خودرو، خاطرنشان کرد: طراحی داخلی محصول جدید K125 که از پروژه های بزرگ ایران خودرو به شمار می رود، به جتکو واگذار شده است. همچنین بهبود و اصلاح طراحی داخلی تارا به منظور ارایه طرحی جدید از این محصول، از جمله پروژه های امسال این شرکت به شمار می رود. تحلیلهای رفتار دینامیکی بر روی خودروی تارا و محصول K125 نیز از دیگر پروژه های تعریف شده است.
وی توسعه ماژول نرم افزاری تحلیل تصادف عابر پیاده را از جمله پروژه های موفق شرکت جتکو خواند که در ابتدای امسال به پایان رسیده و تصریح کرد: با این توان محاسباتی می توان قابلیت هر محصول را قبل از انجام تست واقعی تصادف عابر پیاده در کشورهای خارجی، به صورت دیجیتالی در داخل کشور بررسی کرد که این موضوع نه تنها زمان طراحی محصولات را کاهش می دهد، بلکه اثر چشمگیری در کاهش ارزبری نیز دارد.
خسروی با اشاره به مشکلات تامین و قیمت بالای پولیش خارجی رنگ مورد استفاده در سالن های رنگ ایران خودرو به دلیل تحریمها، از اجرای پروژه داخلی سازی آن خبر داد و گفت: مجموعه دانشبنیان جتکو برای رفع این نیاز از یک سال گذشته فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی خود را بر روی این پروژه آغاز کرد که در حال حاضر تولید آزمایشی پولیش جتکو تحویل خطوط سالن رنگ ایران خودرو شده است. این محصول قابلیت رقابت با نمونه خارجی خود را دارد و اگر از آزمون ها و نتایج مختلف عملکردی در خط تولید با موفقیت عبور کند، دیگر نیازی به خرید خارجی آن نخواهد بود.
مدیرعامل جتکو با بیان اینکه موضوع بررسی و بهبود سکوت نسبی کابین محصولات خانواده P200 نظیر پژو 207هاچ بک از پروژه های جدید امسال است که محصول پروژه تا اوایل سال آینده تکمیل و تحویل خواهد شد، بیان کرد: در این پروژه به کمک شبیهسازی انتشار ارتعاش و صدا از موتور و دیگر اجزای داخل کابین، سعی بر کنترل و کاهش انتقال سر و صدا به داخل کابین خواهد شد که در راستای ارتقای رضایت مشتریان، از این دانش توسعه یافته در جتکو، برای سایر محصولات تولیدی ایرانخودرو نیز استفاده خواهد شد.
نظر شما چیست؟