بیوایدی این هفته تولید ۱۵ میلیونُمین خودرو موسوم به NEV خود را جشن گرفت. این خودروساز بزرگ چینی که سال ۱۹۹۵ تاسیس شده و از ۲۰۰۳ به تولید خودرو روی آورده، در حالی به عدد ۱۵ میلیون دستگاه در تولید NEV (شامل خودرو های تماما-برقی، پلاگین-هایبرید و برقی بُردافزا) رسیده که اواخر ۲۰۲۴ توانسته بود از مرز تولید ۱۰ میلیون خودرو متکی بر انرژی های نو و تجدید پذیر (NEV) عبور کند.
فقط برای این که بتوانید درک درستی از سرعت تولید خودرو در BYD داشته باشید، باید بگوییم این خودروساز بزرگ چینی تنها ۸ ماه پس از عبور از مرز تولید ۱۰ میلیون خودرو NEV توانسته بود تولید ۱۳ میلیونُمین NEV خود را جشن بگیرد و حال، کمی بیشتر از یک سال از جشن تولید ۱۰ میلیون NEV، توانسته ۵ میلیون دستگاه دیگر نیز به آمار تولید خودرو های تماما-برقی، پلاگین-هایبرید و برقی بُردافزا یا همان EREV خود نیز اضافه کند.
با دستیابی به این رکورد خیرهکننده تولید خودرو های متکی بر انرژی های نو و تجدید پذیر (NEV)، بیوایدی توانسته در این مهم از تسلا و گروه فولکس واگن، پیشی یگیرد. بد نیست بدانید تسلا از آغاز فعالیت های خود، ۸.۱ میلیون خودرو تماما-برقی به تولید رسانده و مجموع تولید خودرو های تماما-برقی و همینطور پلاگین-هایبرید در گروه فولکس واگن نیز کمتر از ۳ میلیون دستگاه بوده. در واقع BYD را با اختلاف باید بزرگترین سازنده خودروهای موسوم به NEV در دنیا معرفی کنیم.
بخشی از این موفقیت به محبوبیت بالای هاچبک های کوچک و تماما-برقی دلفین و سیگال محقق شده؛ محصولاتی که هر یک، بیش از ۱ میلیون دستگاه تا به امروز فروش داشتهاند. کراساوور هایی نظیر سانگپلاس و سیلایِن ۰۶ نیز در کنار سری چین و تانگ، از تولیدات محبوب BYD در سال های اخیر بودهاند.
بیوایدی طی سال های گذشته بر ادغام فناوریهایی از جمله سیستمهای باتری، پیشرانههای الکتریکی و سیستمهای رانندگی هوشمند در سبد تولیدات خود، تمرکز کرده. این خودروساز بزرگ چینی سال ۲۰۲۲ تولید خودروهایی که تنها موتور احتراق داخلی داشتند را متوقف کرد تا کاملا بر پیشرانه های به اصطلاح برقی شده و خودرو های موسوم به NEV تمرکز کند.
با توجه به عبور از مرز تولید ۱۵ میلیون خودروی NEV، مشخص است که BYD سهم قابلتوجهی از تولید جهانی خودروهای الکتریکی را در اختیار دارد. و این که تولید تجمیعی BYD، بیشتر از خودروسازان بزرگ بینالمللی است، نشان دهنده مقیاس فعالیتهای متمرکز به NEV ها در این شرکت خودروسازی است.
بد نیست بدانید تنها در سال ۲۰۲۵، چین سهم بزرگی از تولید جهانی NEV ها را به خود اختصاص داده و بخش قابلتوجهی از آن را مدیون BYD بوده.
نظر شما چیست؟