به واسطه مشکلات مالی و کلان، نیسان | Nissan طی ماه های گذشته درگیر حواشی متعددی بوده که بیشترین آنها، حول محور اتحاد این خودروساز ژاپنی با رقیب دیرینه، یعنی هوندا، برای فرار از مشکلات در جریان بود. حتی گام های مهمی در مسیر این اتحاد بزرگ از سوی نیسان و هوندا برداشته شد اما به یک باره نیسان اعلام کرد که تصمیم به ادغام با هوندا | Honda ندارد. همین باعث شده تا نیسان بخواهد تصمیمات دیگری را بصورت مستقل برای حل مشکلات بزرگ خود، اتخاذ کند.
در این راستا، نیسان ابتدا یک تعدیل نیروی ۶.۵۰۰ نفری را در کارخانه های تولید خودرو و پیشرانه خودرو خواهد داشت. از این تعدیل نیرو، ۵.۳۰۰ نفر برای سال مالی ۲۰۲۵ (۱آوریل ۲۰۲۵ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۶) برنامهریزی شده و ۱.۲۰۰ نفر دیگر نیز در سال مالی ۲۰۲۶ تعدیل خواهند شد.
البته شنیده ها حاکی از آن است که تعدیل نیرو در نیسان، به همین تعداد ختم نخواهد شد. حتی نیسان نوامبر ۲۰۲۴ طبق اطلاعیه ای اعلام کرده بود برای تعدیل نیروی ۹ هزار نفری برنامهریزی کرده. احتمالا ۲.۵۰۰ نفر باقیمانده از طریق برنامههایی نظیر استعفای اختیاری و حذف موقعیت های شغلی غیرضروری تعدیل خواهند شد.
در کنار اینها، نیسان اعلام کرده که تولید جهانی خود را ۲۰ درصد کاهش خواهد داد که این یعنی جمع تولید سال مالی ۲۰۲۶ از ۵ به ۴ میلیون دستگاه میرسد. برای تعطیلی سه کارخانه نیز برنامهریزی شده که اولی، سایت تولیدی نیسان در تایلند است. کاهش شیفت های کاری در دو کارخانه ایالت های تنسی و میسیسیپی آمریکا نیز از دیگر برنامه های نیسان برای کاهش هزینه های عملیاتی اعلام شده است.
البته استراتژی نیسان تنها به تعدیل نیرو، تعطیلی کارخانه ها و کاهش شفت های کاری محدود نشده و قرار است در راستای کاهش هزینه های عملیاتی، مدت زمان طراحی، مهندسی و توسعه محصولات کاملا جدید را از ۵۲ به ۳۷ ماه کاهش دهد. ارتقاء محصولات فعلی (تغییر نسل) در این استراتژی جدید، ۲۰ ماه کمتر از قبل، یعنی تنها ۳۰ ماه زمان خواهد بُرد. همچنین برنامهریزی شده تا از یک زبان طراحی سادهسازی شده برای کاهش هزینه ها، استفاده شود و پیچیدگی پروژه ها، تا ۷۰ درصد کاهش یابد.
این را هم اشاره کنیم که با وجود تمامی این راهکار های اتخاذ شده برای کاهش هزینه های عملیاتی و برون رفت از مشکلات متعددی که نیسان با آنها دست به گریبان است، برنامه های توسعه محصولات جدید، متوقف نشده. برای مثال عرضه یک نمونه پلاگین-هایبرید برپایه روگ (یا همان ایکستریل) در سال مالی ۲۰۲۵ در دستور کار قرار گرفته و در سال مالی ۲۰۲۶، نیسان نمونه مجهز به پیشرانه e-Power این کراساوور میدسایز را عرضه خواهد کرد.
نسل آتی لیف، یک خودرو برقی کامپکت و یک KeiCar جدید نیز در سال مالی ۲۰۲۵ توسط نیسان عرضه خواهند شد و در سال مالی ۲۰۲۶، شاهد عرضه یک مینیون بزرگ در ژاپن خواهیم بود که از نسل سوم پیشرانه های موسوم به e-Power نیسان بهره میبرد. همین پیشرانه که تا ۲۰ درصد کارآیی بیشتر و مصرف سوخت کمتر نسبت به نسل فعلی دارد، در قشقایی بازار اروپا و روگ بازار آمریکا نیز ارائه خواهد شد.
نیسان عرضه یک سدان میدسایز الکتریکی بنام N7 را نیز در دستور کار دارد که این یکی، با همکاری دانگفنگ و مختص بازار چین طراحی و مهندسی شده.
در پایان بد نیست به این هم اشاره کنیم که با وجود کنار کشیدن از اتحاد با هوندا، نیسان قرار نیست از فکر اتحاد با یک خودروساز دیگر برای برون رفت از مشکلات، منصرف شود. برعکس، چند روزی میشود که بحث احتمال اتحاد نیسان با یک خودروساز دیگر، بنام FOXCONN که شرکتی تایوانی است، مطرح شده است.
نظر شما چیست؟