به بهانه حضور دوباره MG در ایران با فردا موتورز؛

تاریخچه حضور ام‌جی | MG در ایران

پس از یک حضور پر فراز و نشیب در بازار ایران، بار دیگر قرار است شاهد حضور خودروهای ام‌جی در کشورمان باشیم، البته این بار با فردا موتورز.

سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
تاریخچه حضور ام‌جی | MG در ایران

فردا موتورز قصد دارد علاوه بر جیلی، ساخته‌های یکی دیگر از خودوسازان بزرگ و معتبر چینی (در سطح جهانی) را نیز در سبد محصولات خود داشته باشد. این خودروساز بخش خصوصی در پنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی خودرو (اتو اکسپو تهران) که دهم تا پانزدهم بهمن ماه در شهر آفتاب برگزار شد، با نمایش دو دستگاه از محصولات ام‌جی در غرفه خود، توجهات زیادی را به خود جلب کرد و قرار است به‌زودی واردات خودروهای ام‌جی | MG به کشور را استارت بزند. به همین بهانه تصمیم گرفتیم نگاهی گذرا به ام‌جی و فراز و فرودهای آن در بازار کشورمان داشته باشیم.

خودرو وارداتی ام‌جی MG5 فردا موتورز

هویت و روح انگلیسی، مالکیت و مدیریت چینی

تاریخ صد ساله برند ام‌جی آنقدر فراز و نشیب دارد که بهتر است در مطلبی جداگانه مفصل بدان پرداخته شود! اما نباید از این نکته به آسانی گذر کرد که این خودروساز انگلیسی، طراحی و تولید محصولات اسپرت ماندگار و محبوبی را در کارنامه خود دارد که در تاریخ صنعت خودرو بریتانیا و اروپا برای خود جایگاه خاصی دارند و به عنوان نمونه، می‌توان به رودسترهای سبک و سریعی همچون میجت (Midget)، MGA و MGB اشاره نمود.

 در یک قرن اخیر، مالکیت این برند چندین بار دست به دست شده تا اینکه در اولین دهه از قرن بیست و یکم، این خودروساز انگلیسی توجه چینی‌ها را به خود جلب می‌کند و درست همین بازه زمانی است نقطه تمرکز اصلی بحث ما خواهد بود؛ هنگامی که در سال ۲۰۰۷، کمپانی سایک موتورز که به عنوان اصلی‌ترین شریک جنرال‌موتورز در چین به فعالیت می‌پرداخت (و همچنین به عنوان یکی از شرکای گروه فولکس‌واگن)، کنترل گروه خودروسازی نانجینگ را در دست می‌گیرد.

MG Rover Group

نانجینگ در سال ۲۰۰۵ و طی معامله‌ای ۵۳ میلیون پاوندی ( معادل ۱۰۵ میلیون دلار در آن بازه زمانی) توانسته بود پس از فروپاشی گروه ام‌جی- روور (MG-Rover Group)، برند ام‌جی را تحت تملک خود قرار دهد. از آن زمان تا به امروز و به لطف مدیریت و منابع مالی چینی، ام‌جی روی مدار پیشرفت و ترقی قرار می‌گیرد و ستاره بخت و اقبال آن دوباره تابناک می‌شود؛ به ویژه در سه سال اخیر که حضور این برند در بازار خودرو اروپا (و خصوصا موطن اصلی و اولیه آن یعنی انگلستان) پر رنگ تر شده و در بحث آمار فروش، رکوردهای مثبت و جدیدی را به ثبت رسانده است.

حضور ام‌جی در ایران با مدیاموتور

سابقه حضور ام‌جی در کشورمان به یکی دو دهه اخیر محدود نمی‌شود و به عنوان نمونه، کوپه/رودسترهای سبک و چابک این خودروساز انگلیسی در دهه ۱۳۴۰ شمسی توانسته بودند نظر تعداد قابل‌توجهی از مشتریان ایرانی را به خود جلب نموده و حتی حضور پر رنگی در مسابقات داشته باشند.

MG 550 - ام‌جی ۵۵۰

اما در اواخر دهه ۱۳۸۰ ام‌جی (که حالا تحت چتر تملک چینی‎ها قرار گرفته) با سدان کامپکتی  به نام «۵۵۰ شوالیه» که در سال ۲۰۰۸ معرفی شده بود، به طور رسمی (و با عاملیت شرکت مدیاموتور) وارد بازار خودرو ایران می‌شود. ۵۵۰ شوالیه از همان ابتدا ماموریت سختی را پیش روی خود داشت؛ چرا که باید به مصاف رقبای قَدَری همچون رنو مگان، مزدا ۳ و کیا سراتو می‌رفت که جملگی برای اکثر مشتریان ایرانی محصولاتی از برندهایی به مراتب شناخته‌شده‌تر محسوب می‌شدند.

پس از مدتی، فیس‌لیفت این خودرو با نام ام‌جی ۶ (در دو نسخه مگنت و جی‌تی) پای به عرصه رقابت گذاشت که به لطف بهره‌مندی از طراحی جذابتر، با استقبال بهتری نیز مواجه شد. تا اواسط دهه ۱۳۹۰ شمسی، سه مدل دیگر نیز به سبد محصولات ام‌جی در ایران اضافه شدند؛ هاچ بک ساب-کامپکت ام‌جی ۳، کراس اوور کامپکت ام‌جی GS و سدان کامپکت ام‌جی GT. هر چند از لحاظ حجم فروش و استقبال مشتریان، هیچ یک از این خودروها نتوانستند به دستاورد قابل‌اعتنایی برسند.

ام‌جی ۶ - MG 6

ام‌جی پارس‌موتور: رویایی بزرگ، پایانی تلخ

در روزهای خوش دوران پسابرجام و سال ۱۳۹۶ بود که ام‌جی یک قرارداد همکاری مشترک با شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) امضا کرد تا سدان کامپکت ام جی ۳۶۰ روانه خطوط مونتاژ این خودروساز در استان آذربایجان شرقی شود. اما خروج ایالات‌متحده از برجام و شروع مجدد تحریم‌ها، تمام رویاها و برنامه‌های ام جی و آذویکو را نقش بر آب کرد و در نهایت با خروج ام‌جی از ایران، آذویکو با حجم زیادی از تعهدات معوقه‌اش تنها و بی‌پناه ماند؛ تعهداتی که حواشی و کشمکش‌های مرتبط با آن (مابین آذویکو و خریداران) تا چندین سال ادامه داشت و صورت نامطلوبی پیدا کرد.

 در صورت عدم بازگشت تحریم‌ها و ادامه شرایط به همان منوال سابق، گفته می‎شد که ایران پتانسیل تبدیل شدن به هاب صادراتی ام جی در منطقه را نیز دارا بود اما متاسفانه شرایط نا امن سرمایه‌گذاری در کشورمان، سبب شد تا مدیران سایک‌موتورز عطای حضور در ایران را به لقایش ببخشند و نگاهشان را به کشورهای دیگری همچون پاکستان معطوف کنند!

ام‌جی ۳۶۰ - MG 360

TF21: ام‌جی ۳ ایرانیزه؟!

در اواخر مهرماه سال ۱۴۰۱ و در ادامه رونمایی های شتابزده و فرمایشی، ایران‌خودرو از خودرویی  تحت نام پروژه TF21 رونمایی کرد و گفته شد که این خودروی هاچ‌بک/ کراس‌اوور و ساب-کامپکت قرار است جانشین بومی پژو ۲۰۶ باشد.

یکی از اصلی‌ترین مواردی که درباره TF21 جلب توجه می‌کرد، این بود که بر خلاف تارا و ری‌را، این خودرو به وضوح از پلتفرم مشترک و مشابه با محصولات پژو بهره نمی‌برد، بلکه فریم درب‌ها و کات‌لاین‌های بدنه در نمای جانبی آن به وضوح از وجود اشتراکات مابین این خودرو و ام‌جی ۳ حکایت داشتند. به هر حال سرنوشت این پروژه و مبدا و ماهیت آن کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و طبق ادعای منابع آگاه، فعلا قرار نیست خبری از آن باشد!

پروژه TF21 ایران خودرو برپایه MG3

آغاز دوباره ام‌جی با «فردا»

نکته جالب اینجاست که مونتاژ و عرضه محصولات ام‌جی، از همان آغازین ماه‌ها و سالهای حیات، در برنامه خودروسازی فردا قرار داشته و با جدیت هم پیگیری می‌شده و حتی در اواسط سال ۱۳۹۷، مونتاژ کراس‌اوور ام جی RX5 به طور رسمی در خطوط تولیدی این خودروساز در سمنان آغاز می‌شود اما بازگشت تحریم‌ها و خروج ام‌جی از ایران، برنامه‌های خودروسازی فردا را نیز دستخوش تغییرات اجباری و ناخواسته می‌کند.

حالا اما باید دید برنامه عرضه وارداتی محصولات ام‌جی در نهایت چه سرانجامی پیدا خواهد کرد و آیا این خودروساز چینی-انگیسی ( که در قیاس با مقطع قبلی حضورش در ایران، محصولاتش با پیشرفت‌های قابل ملاحظه‎ای مواجه شده‌اند) بالاخره در ایران عاقبت به خیر خواهد شد؟ در نمایشگاه خودروی تهران دو سدان کامپکت ام جی ۵ و ام جی GT به نمایش در آمدند اما اگر عرضه آنها موفقیت‌آمیز و بی‌مشکل باشد، بعید نیست که فردا موتور به سراغ کراس‌اوورهای جدید ام‌جی نیز برود.

خودرو وارداتی MG GT فردا موتورز
5 از 2 رای

نظر شما چیست؟