طبق آمار ارائه شده برای تولید انواع خودرو در کشور از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه، در بخش وانت و پیکاپ تعداد ۵۲ هزار و ۹۱۵ دستگاه تولید در چهار ماه نخست ۱۴۰۳ به ثبت رسیده که از این میزان، بیشترین تیراژ به وانت سایپا ۱۵۱ با ۲۳.۵۴۷ دستگاه، وانت زامیاد دوگانهسوز با ۹.۷۱۹ دستگاه و وانت آریسان ۲ دوگانهسوز با ۸.۹۸۹ دستگاه اختصاص دارد.
رتبه تولید | خودروساز | تیراژ ۴ ماهه |
---|---|---|
۱ | سایپا | ۴۲.۰۸۶ |
۲ | ایران خودرو | ۹.۴۲۱ |
۳ | کرمان موتور | ۹۷۵ |
۴ | بهمن موتور | ۲۳۹ |
۵ | مکث موتور | ۱۲۴ |
۶ | ارس خودرو دیزل | ۷۰ |
جمع تولید وانت و پیکاپ | ۵۲.۹۱۵ |
این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که تولید در بخش نیمه-دولتی، یعنی ایران خودرو و سایپا، با رُشد چشمگیر مواجه بوده. اما خصوصی ها یک عقبگرد محسوس داشتهاند به شکلی که مجموع تولید ۴ ماه نخست وانت و پیکاپ در بخش خصوصی، تنها ۱۴۰۸ دستگاه بوده که حدود ۲.۷ درصد مجموع وانت و پیکاپ تولید شده در کشور در ۴ ماه نخست ۱۴۰۳ است.
رتبه تولید | مدل وانت / پیکاپ | تیراژ ۴ ماهه |
---|---|---|
۱ | سایپا ۱۵۱ | ۲۳.۵۴۷ |
۲ | زامیاد دوگانهسوز | ۹.۷۱۹ |
۳ | آریسان ۲ دوگانهسوز | ۸.۹۸۹ |
۴ | زامیاد تکسوز | ۸.۸۱۰ |
۵ | کیامسی T8 | ۷۸۸ |
۶ | فوتون بنزینی اتوماتیک | ۲۸۸ |
۷ | کیامسی T9 | ۱۸۷ |
۸ | کاپرا | ۱۸۴ |
۹ | فوتون دیزلی | ۱۴۴ |
۱۰ | کلوت اتوماتیک | ۱۲۰ |
۱۱ | آمیکو آسنا | ۷۰ |
۱۲ | بهمن G9 | ۵۵ |
۱۳ | کلوت دندهای | ۴ |
۱۴ | چانگان هانتر | ۲ |
تداوم حکمرانی سایپا بر تولید وانت
همانطور که از آمار نیز پیداست، سایپا کماکان حکمران بلامنازع تولید در بخش وانت است. در چهار ماه نخست ۱۴۰۳، این گروه خودروسازی و زیرمجموعه هایش (بنرو و سایپا) موفق به تولید ۴۲ هزار و ۸۶ دستگاه انواع وانت و پیکاپ شده؛ آماری که کاملا به دو محصول، یعنی وانت پراید (سایپا ۱۵۱) و وانت نیسان (زامیاد) متکی است اما با این حال، ۸.۶۱۰ دستگاه بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است و نمیتوان به سادگی از کنار این رُشد چشمگیر در تولید، گذشت.
البته نکته ای که در آمار تولید گروه سایپا جلب نظر میکند، نام پیکاپ دو کابین چانگان هانتر در لیست تولیدات شرکت است. تیر ماه دو دستگاه از این محصول در زامیاد مونتاژ شده است. در ضمن، تولید وانت های کاپرا، کارون، صحرا و زاگرس در چهار ماه نخست ۱۴۰۳، روی عدد صفر میباشد.
ایران خودرو اوج گرفت
در ایران خودرو نیز طبق آمار، ۹ هزار و ۴۲۱ دستگاه از انواع وانت و پیکاپ به تولید رسیده که بخش عمده آن، متعلق به آریسان ۲ دوگانه سوز است با ۸.۹۸۹ دستگاه. جهت مقایسه هم که شده، بد نیست بدانید مجموع تولید وانت و پیکاپ ایران خودرو در مدت مشابه سال گذشته، پنج هزار دستگاه اعلام شده بود. گفتنی است از مجموع تولید امسال ایران خودرو در بخش وانت و پیکاپ، ۴۳۲ دستگاه نیز سهم فوتون های بنزینی (G7 اتوماتیک) و دیزل میباشد.
آمار تولید خصوصی ها در سراشیبی سقوط
برای مقایسه هم که شده، بد نیست بدانید تولید وانت و پیکاپ در گروه بهمن در حالی برای چهار ماه امسال به تنها ۲۳۹ دستگاه رسیده که در مدت مشابه سال گذشته، این خودروساز بخش خصوصی ۵.۶۸۹ دستگاه تولید داشته. البته باید یادآور شویم که امسال تولیدی برای وانت کارا به ثبت نرسیده؛ محصولی که در چهار ماه نخست سال گذشته، روی هم رفته نزدیک به ۵.۴۰۰ دستگاه از تولید وانت و پیکاپ در گروه بهمن را به خود اختصاص داده بود. در آمار امسال، پیکاپ دو کابین بهمن G9 در کنار کاپرا در لیست تولیدات وانت و پیکاپ بهمن موتور قرار دارد.
در طرف مقابل، کرمان موتور که نه تنها حذف مدل نداشته، بلکه حال KMC T9 را نیز در کنار T8 به عنوان پیکاپ جدید خود در آمار تولید انواع وانت و پیکاپ دارد، در چهار ماه نخست امسال در حالی تنها ۹۷۵ دستگاه تیراژ تولید را در این بخش به ثبت رسانده که در چهار ماه نخست ۱۴۰۲ موفق به تولید ۳.۸۲۷ دستگاه KMC T8 شده بود.
مکث موتور هم به همین ترتیب، از تولید ۸۸۲ دستگاه پیکاپ کلوت در چهار ماه نخست ۱۴۰۲ به تنها ۱۲۴ دستگاه تولید در چهار ماه نخست امسال رسیده. دیگر خودروساز خصوصی که در آمار چهار ماهه تولید انواع وانت و پیکاپ حضور دارد، ارس خودرو دیزل است. طبق آمار، از ابتدای فروردین ۱۴۰۳ تا پایان تیر ۱۴۰۳ تعداد ۷۰ دستگاه آمیکو آسنا توسط این شرکت به تولید رسیده که کمی بیشتر از نصف تولید مدت مشابه سال گذشته این پیکاپ است.
نظر شما چیست؟