بهمن ماه ۱۴۰۱ بود که ایران خودرو خبر از آغاز تولید انبوه دنا جوانان به عنوان نمونه ارتقاء یافته دنا پلاس اتوماتیک با پیشرانه قدرتمندتر و البته، بهینهتر، و همچنین سطح بالاتری از امکانات ایمنی و رفاهی خبر داد. البته تا به امروز، خبری از عرضه این خودرو به بازار نبود تا این که ایران خودرو با انتشار گفتگویی با مدیر پروژه دنا جوانان، از تولید انبوه و عرضه به بازار این خودرو از مرداد ماه امسال خبر داد.
به گفته مدیر پروژه دنا جوانان، محصول جدید دارای موتور ۱.۷ لیتری EF7PTC با ۱۶۱ اسب بخار توان است و حداکثر گشتاور موتور مذکور، رقم قابل توجه ۲۴۰ نیوتنمتر است که شتاب بسیار بالایی فراهم میسازد. گفتنی است حداکثر گشتاور این موتور از ۱۷۵۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار میگیرد و باعث میشود که خودرو بهویژه در شتابگیری ثانویه، عملکرد چشمگیری را در مقایسه با دنا پلاس اتومات به ثبت برساند. ضمنا با کاهش دور آرام موتور از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه نسبت به موتور پایه، مصرف سوخت، استهلاک و آلایندگی کاهش مییابد.
سیروس دهقانزاده با ارائه این توضیح که این محصول مجهز به گیربکس اتوماتیک AT6 نسل هفتم است که در آن، نسبت دندهها بهبود یافته و همچنین از امکان خلاصی خودکار (Auto Neutral) برخوردار است، افزود: در این حالت، مدت معینی پس از توقف خودرو در وضعیت D و در صورت فراموشی راننده جهت تغییر وضعیت به حالت خلاص، گیربکس از حالت رانندگی (D) خارج و به حالت خلاص (N) تغییر وضعیت پیدا میکند و به محض رها کردن ترمز، جعبهدنده به طور خودکار به حالت رانندگی منتقل میشود.
به گفته دهقان زاده، این عملکرد در محصول جدید دنا جوانان با هدف کاهش استهلاک گیربکس و همچنین کمک به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی پیشبینی شده است.
مدیر پروژه دنا جوانان ایران خودرو با اشاره به اینکه یکی دیگر از عمده تغییراتی که در این محصول پیشبینی و اجرا شده، تغییر شبکه برق و الکترونیک آن به شبکه ایران خودرو (IKBCM) است، اظهار کرد: این پلتفرم با دانش فنی روز دنیا طراحی و تکوین یافته و بر این اساس، اضافه کردن هرگونه امکانات و حالتهای جدید الکترونیکی به خودرو ممکن شده است.
این شبکه، طبق توضیحات دهقان زاده، نه تنها کاهش تعداد نودها را به همراه دارد، بلکه با پروتکلهای روز خودروسازان مطرح دنیا رقابت میکند.
به گفته وی، از مشخصات ایمنی دنا جوانان میتوان به سیستم ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیرو، ترمزهای تمامدیسکی، سامانه کمکی ترمز، کمک حرکت در سربالایی، سامانه کنترل الکترونیکی پایداری و سامانه کنترل هرزگردی چرخها یا کنترل کشش (TCS) اشاره کرد.
دهقانزاده با بیان اینکه دنا جوانان از چهار کیسه هوا، دوربین عقب، کمکپارک عقب، سامانه پایش فشار باد و دمای تایرها (TPMS) برخوردار است، خاطرنشان کرد: ایموبیلایزر یکپارچه با سیستم PEPS از سایر امکانات ایمنی این محصول به شمار میرود.
وی با اشاره به سایر تجهیزات بهکاررفته در دنا جوانان، عنوان کرد آینه الکتروکرومیک از دیگر تجهیزات این خودرو است که در صورت زیاد بودن نور تابیده شده از پشت خودرو، به طور خودکار تیره شده و از ایجاد خیرگی چشم راننده جلوگیری میکند. این حالت در وضعیت دنده عقب به طور خودکار غیرفعال میشود تا راننده پشت خودرو را به طور شفاف مشاهده کند.
مدیر پروژه دنا جوانان گفت: در کنار تمام مشخصات و امکانات مذکور، دنا جوانان با استاندارد حفاظت از عابر پیاده مطابقت دارد.
وی با اشاره به اینکه محصول جدید ایرانخودرو از رینگهای آلومینیومی ۱۶ اینچی و امکانات ایمنی و رفاهی نظیر کروزکنترل، ورود و استارت دکمهای، چراغها و برفپاککن اتوماتیک و سانروف برقی برخوردار است، یادآور شد: سیستم تهویه اتوماتیک و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم چندرسانهای با قابلیت نمایش محتوای گوشی (میرورلینک) و راهنمای تعویض دنده (GSI) برای حالت دستی در این محصول بهطور استاندارد نصب میشود.
وی افزود: چراغ جلو و عقب جدید (چراغ جلو LED و نئون)، چراغ خوشامدگویی، چراغ نقشهخوانی و چراغ بدرقه در کنار تزییناتی مانند تودوزی مشکی جدید با طرح چوب، قطعات تزیینی داشبورد و رودریها، دستگیرههای کرومی درها، نوار کرومی دور شیشه درها، کفپوش موکتی با نوار قرمز رنگ و نشان توربو، دستهدنده جدید با گردگیر و دوخت قرمز و همچنین صندلی مخملی با دوخت قرمز و چرم، از امکانات بهکاررفته در این محصول جدید است.
مدیر پروژه دنا جوانان با اشاره به این که فرمان طرح D برای تسهیل سوار و پیاده شدن راننده و نیز ایجاد زیبایی بصری برای این محصول نصب میشود، گفت: تغییر چراغ های جلو با طرح جدید و جوانپسند که موجب تمایز با سایر محصولات همخانواده خود میشود و هم چنین تغییر سپر جلو با زه قرمزرنگ خاص، از تغییرات صورتگرفته در این خودرو است.
ولی ۱۶۱ اسب بخار واقعی نیست به نظرم. این خیلی عدد بالاییه