بلای عجیبی که کرملین بر سر میلیاردر روس مخالف پوتین آورد!

کرملین در اقدامی که کاملا تلافی‌جویانه به نظر می‌آید، بزرگترین مجموعه فروش خودرو در روسیه را از چنگ سیاستمدار و میلیاردر مخالف پوتین، درآورد!

شنبه - ۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳
پوتین در برابر پتروف - بلای عجیبی که کرملین بر سر میلیاردر روس مخالف پوتین آورد!

نام ولادمیر پوتین باز هم بر سر یک موضوع خودرویی، به سر خط خبر ها آمد. این بار، ماجرا از این قرار است که رئیس جمهور روسیه دستور به توقیف و تصاحب بزرگترین مجموعه فروش خودرو در روسیه، یعنی ROLF را صادر کرده. این هلدینگ پیش از این که توسط کرملین مصادره شود، تحت تملک یک شرکت واقع در قبرس بود و بنیانگذار آن نیز یک بیزینس‌من و سیاستمدار شناخته روس، بنام سرگی پتروف می‌باشد. این تصمیم، موقت بوده و بر مبنای آنچه که “مصلحت اقتصادی” خوانده شد، اتخاذ شده اما پتروف با ادعای این که انتقال مالکیت ROLF به دولت روسیه، دائمی خواهد بود، آن را لکه‌ای سیاه بر تصویر روسیه به عنوان مقصدی امن برای سرمایه‌گذاران عنوان کرد.

به گزارش خودرودیلی، مصادره اموال شخصی به نفع دولت کرملین، اتفاق تازه‌ای در روسیه نیست اما جایگاه ROLF و مقیاس بزرگی که این بیزینس دارد، باعث شده بسیار مورد توجه قرار بگیرد. پیش از این، هدف مصادره ها بیشتر شرکت هایی با مالکین خارجی بود، مخصوصا آن دسته از شرکت هایی که از تحریم های وضع شده علیه روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین، تبعیت کرده بودند. اما این بار، مجموعه بزرگی از مراکز فروش خودرو که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ظهور کرد، هدف مصادره ها قرار گرفته. این مجموعه، در حال حاضر شامل ۵۹ مرکز فروش خودرو می‌شود که نمایندگی بیش از ۳۰ برند خودرویی در اختیار دارند. برای درک بزرگی این مجموعه، بد نیست بدانید تنها در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۰۰ هزار خودرو از طریق این نمایندگی های ROLF در روسیه به فروش رفته‌!

سخنگوی کرملین با اشاره به این که تغییر مدیریتی موقت، تاثیری در فعالیت های ROLF نخواهد داشت، در مورد مصادره آن، گفت: این اقدام تنها به دلیل مصلحت اقتصادی، در راستای قوانین جاری فدراسیون روسیه و در نظر داشتن شرایط فعلی اقتصاد بین‌المللی پیرامون ما، صورت گرفته.

با این حال اما همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، پتروف می‌گوید این اقدام کرملین باعث تضعیف جایگاه روسیه نزد سرمایه‌گذاران خارجی خواهد شد. وی با تاکید بر این نکته، این سوال را نیز مطرح می‌کند که با توجه به شرایط فعلی و تداوم اقدامات اینچنین کرملین، آیا شرکت ها و تجار آسیایی ریسک خرید سهام شرکت های دولتی روسیه و یا سرمایه‌گذاری در این کشور را خواهند پذیرفت؟ پتروف در ادامه تاکید کرد: مالکیت موقت دولتی به معنای دائمی بودن این تصمیم است و ما این را خوب می‌دانیم چراکه بانک‌داران پیش‌تر به ما گفته‌اند که تحت مدیریت عناصر خارج از مجموعه خواهیم بود.

پتروف همچنین دولت روسیه را به اقدام در جهت بازتوزیع سرمایه در کشور متهم کرده. لازم به ذکر این بیزینس‌من از جمله افرادی است که دولت روسیه با آنها زاویه دارد. پتروف که در حال حاضر مقیم اتریش می‌باشد، یکی از تجار روس است که نامه محکومیت پوتین در ماجرای الحاق شبه جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴، امضا کرد.

سال ۲۰۱۹، ROLF متهم به خرید سهام با قیمت غرواقعی و خروج سرمایه از روسیه شده بود؛ اتهامی که پتروف آن را رد می‌کند اما باعث شد حکم دستگیری وی صادر شود و یکی از مدیران ارشد این گروه فروش خودرو به هشت سال و نیم حبس محکوم شود.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟