کامیون باری و کمپرسی شکموتو X5000-L و X5000-D توسط آرین دیزل رونمایی شد

آرین دیزل دو کامیون جفت‌محور که یکی باری است و دیگری، کمپرسی را به خانواده شکموتو اضافه کرد؛ آغاز عرضه احتمالا از آبان ماه امسال خواهد بود.

جمعه - ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
کامیون باری و کمپرسی شکموتو X5000-L و X5000-D توسط آرین دیزل رونمایی شد

آرین دیزل شب گذشته طی مراسمی، بصورت رسمی از دو عضو جدید خانواده Shacmoto رونمایی کرد. این سازنده شناخته شده خودرو های تجاری و کار کشورمان که سال گذشته، کامیون کشنده X5000 را به عنوان قدرتمندترین کامیون کشنده مونتاژی بازار ایران، روی خط تولید خود در کارخانه آرین پارس موتور، واقع در شهرستان خمین بُرد، حال جُفت باری X5000-L و جُفت کمپرسی X5000-D را تحت برند جدید شکموتو به بازار عرضه می‌کند؛ کامیون‌های پرقدرت و مجهزی که هر دو از موتور ۴۵۰ اسب‌بخاری کامینز متصل به گیربکس Fast نیرو می‌گیرند و مجهز به امکانات روز خودروهای تجاری و کار در بخش ایمنی و رفاهی هستند.

کامیون باری شکموتو X5000-L

شاید در نگاه اول به رُخ کامیون باری شکموتو X5000-L که در نوع موسوم به های‌روف یا همان سقف-بُلند به بازار خواهد آمد، یک حس آشناپندارانه داشته باشید. دلیل آن هم این است که طراحی اتاق این محصول جدید آرین دیزل، بسیار شبیه به کشنده Shacmoto X5000 است. این عضو جدید خانواده شکموتو در کنار بهره‌مندی از یک پیشرانه بسیار پرقدرت و سطح بالایی از امکانات ایمنی و رفاهی، دارای طول شاسی بلندی است که امکان استفاده حداکثری از طول بارگیر را به کاربر می‌دهد.

کامیون باری شکموتو X5000-L شرکت آرین دیزل

محرک این کامیون باری جدید ۴×۶، یک موتور کامینز ۶ سیلندر است که با ۱۰.۸ لیتر حجم، به توربوشارژر مجهز بوده، توان تولید ۴۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۸۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه را دارد. این موتور به گیربکس AMT شرکت FAST که ۱۶ دنده جلو و دو دنده عقب دارد، متصل شده و مجموعه ترمز کمکی شامل ریتاردر ۵ مرحله و ترمز موتور برای خودرو در نظر گرفته شده است. گفتنی است در کنار این موارد، سیستم ترمز قابل‌اتکای این خودرو شامل توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و کنترل پایداری الکترونیک نیز هست. ترمزها نیز در جلو از نوع دیسکی و در عقب، از نوع کاسه‌ای می‌باشند.

کامیون باری شکموتو X5000-L شرکت آرین دیزل

همانطور که اشاره شد، آرین‌دیزل قرار است کامیون باری شکموتو X5000-L را با سطح بالایی از امکانات ایمنی و رفاهی به بازار عرضه کند. از جمله این موارد می‌توان به بهره‌مندی کامیون باری شکموتو X5000-L از اتاق خواب‌دار دارای دو تخت خواب، به همراه تهویه اتوماتیک، سانروف، بخاری درجا، صندلی بادی دارای گرمکن و سردکن راننده، آینه‌های برقی دارای گرمکن، سیستم دید ۳۶۰درجه، TPMS، رادار خط‌خوان، چراغ‌های اتوماتیک جلو به همراه دیلایت LED و مولتی‌مدیای دارای نمایشگر لمسی اشاره کرد.

کامیون باری شکموتو X5000-L شرکت آرین دیزل

جُفت کمپرسی شکموتو

همچون کامیون باری X5000-L، آرین دیزل تُناژ کامیون کمپرسی جُفت شکموتو X5000-D را ۲۶ تن اعلام کرده، اما این محصول، شاسی مختص کاربری کمپرسی دارد و از نظر ظاهری نیز تفاوت‌های بارزی با نمونه باری دارد. برای مثال، برخلاف اتاق های‌روف نمونه باری، نمونه کمپرسی از اتاق فلت‌روف بهره می‌برد و طراحی نمای جلوی آن نیز متناسب با کاربری سنگین این محصول، متفاوت از نمونه باری است و زُمخت‌تر و قدرتی‌تر احساس می‌‎شود. در کنار این موارد، طول شاسی کامیون کمپرسی شکموتو X5000-D در مقایسه با نمونه باری، کوتاه‌تر است.

کامیون کمپرسی شکموتو X5000-D شرکت آرین دیزل

با وجود این تفاوت‌ها، پیشرانه به‌کار رفته در کامیون کمپرسی شکموتو X5000-D، همچون نمونه باری یعنی X5000-L، از نوع کامینز ۱۰.۸ لیتری ۴۵۰ اسب‌بحاری است که مجهز به توربو شارژر بوده، توان تولید ۲۰۸۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه را دارد. البته وظیفه انتقال قدرت به محورهای عقب در این نمونه، بر عهده یک گیربکس دستی ساخت FAST است که ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب دارد.

کامیون کمپرسی شکموتو X5000-D شرکت آرین دیزل

از جمله امکاناتی که آرین‌دیزل برای این کامیون کمپرسی پرقدرت در نظر گرفته، باید به کابین خواب‌دار (با یک تخت‌خواب)، صندلی بادی راننده به همراه گرمکن، آینه‌های جانبی دارای گرمکن، مولتی‌مدیا با نمایشگر لمسی، سیستم دید ۳۶۰ درجه، پایش فشار باد تایرها، رادار خط‌خوان، بخاری درجا، سنسور نور، دیلایت های LED و تعلیق بادی کابین اشاره کنیم.

کامیون کمپرسی شکموتو X5000-D شرکت آرین دیزل

مجموعه ترمز همچون نمونه باری، از ترمزهای کمکی (ترمز موتور و ریتاردر ۵ مرحله‌ای)، ترمزهای جلو دیسکی عقب کاسه‌ای، توزیع الکترونیک نیروی ترمز و کنترل پایداری الکترونیک تشکیل یافته است. و به سبک خودروهایی در این رده و با این کاربری سنگین، فنربندی هم در جلو و هم در عقب از نوع فنر شمش است. حداکثر ظرفیت مجاز محورهای جلو و عقب نیز به ترتیب ۹.۵ و ۱۶ تُن اعلام شده است.

کامیون کمپرسی شکموتو X5000-D شرکت آرین دیزل

برنامه های آتی آرین دیزل برای شکموتو

هنوز اطلاعات موثق از زمان عرضه و یا قیمت نهایی کامیون های باری و کمپرسی شکموتو X5000 در دست نیست اما آرین دیزل احتمالا از آبان ماه عرضه این دو محصول جدید خود را بصورت پیش‌فروش، آغاز خواهد کرد و اولین سری تولیدی آنها نیز احتمالا تا پایان سال جاری، تحویل مشتریان خواهد شد.

احتمالا در جریان هستید که آرین دیزل اواسط سال گذشته با رونمایی از کامیون کشنده شکموتو ایکس ۵۰۰۰ به عنوان قدرتمندترین کامیون کشنده مونتاژی بازار کشورمان، برند جدیدی را به تولیدات خود اضافه کرد. برند Shacmoto که مونتاژ و عرضه محصولات شاکمان تحت آن صورت می‌پذیرد، زمستان امسال با رونمایی از دو کامیون باری و کمپرسی تک، شلوغ‌تر نیز خواهد شد.

همچنین طبق زمانبندی اعلام شده توسط آرین دیزل، سال آینده نیز دو کامیون کشنده تحت نشان شکموتو به بازار خودروهای کشورمان عرضه خواهند شد که یکی X5000PRO است و دیگری X6000.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

دیگر نظرات

  • حسن تنها | 3 شهریور 1402 - 19:06

    سلام اولین یراد دیفرانسیل باید اندازه یه لاستیک عقب میلردی خوب بود برای باری