ملاقات اول با پرچمدار کشنده های Shacman در چین؛

کشنده شاکمان X6000 با لاماری تراکس به ایران می‌آید

آرین پارس موتور قرار است کامیون کشنده مجهز و پرقدرت شاکمان X6000 را به عنوان پرچمدار برند لاماری تراکس در ایران تولید و عرضه کند.

پنجشنبه - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۲
کامیون کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ برند لاماری تراکس | شرکت آرین پارس موتور | Shacman X6000 | Lamari Trucks

شاکمان | Shacman که یکی از سه برند بزرگ سازنده خودرو های تجاری و کار در کشور چین در بخش کامیونت، کامیون و کشنده به حساب می‌آید، طی سال های گذشته حضور خوبی در بازار خودرو های تجاری و کار کشورمان داشته و توانسته با شرکای ایرانی، به جایگاه خوبی دست یابد، به‌ویژه با آرین پارس موتور و برند شکموتو | Shacmoto که در حال حاضر، کامیون کشنده X5000 و همچنین کامیون های جفت باری X5000L و کمپرسی X5000D را در کارخانه خمین خود، روی خط تولید دارد.

کامیون کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ برند لاماری تراکس | شرکت آرین پارس موتور | Shacman X6000 | Lamari Trucks

با پوست‌اندازی و تغییر ماهیتی که آرین پارس موتور و تغییر برند شکموتو به لاماری تراکس خواهد داشت، به احتمال زیاد اوضاع برای این شریک شاکمان در کشورمان، بهتر نیز خواهد شد چراکه قرار است در کنار آلترناتیو های اقتصادی تر نسبت به سری X5000، یک پرچمدار مجهز، مدرن و پرقدرت، یعنی شاکمان X6000 را نیز در لایناپ خود داشته باشد.

در سفری که برای بازدید از کارخانه شاکمان و خطوط تولید متعدد این تجاری‌ساز بزرگ چین در شهر شیان (Xi’an) به همراه تعدادی از نمایندگان برتر شکموتو از نظر فروش و مدیران این برند داشتیم، فرصتی دست داد تا از نزدیک با کامیون کشنده شاکمان X6000 و پرچمدار لاماری تراکس، آشنا شویم.

کامیون کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ برند لاماری تراکس | شرکت آرین پارس موتور | Shacman X6000 | Lamari Trucks

طراحی آیرودینامیک کشنده پرچمدار شاکمان

شاکمان X6000 سری جدیدی از تولیدات شاکمان است که از آن، به عنوان تازه‌ترین و پیشرفته‌ترین سری کامیون های کشنده این تجاری‌ساز بزرگ چین با تمرکز بر راندمان بالا، راحتی رانندگی و تکنولوژی های مرتبط یاد می‌شود.

این محصول جدید Shacman در مقایسه با آنچه که آرین پارس موتور با عنوان Shacmoto X5000 در کشورمان عرضه می‌کند، دارای یک طراحی کاملا متفاوت است و خطوط و فرم های شکسته در نمای بیرونی اتاق، جای خود را به عناصر نرم‌تری داده‌اند تا روی هم رفته، تداعی‌کننده ژست مدرن‌تر و زنده‌تری باشند.

کامیون کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ برند لاماری تراکس | شرکت آرین پارس موتور | Shacman X6000 | Lamari Trucks

البته تغییرات ظاهری، تنها با هدف جذاب‌تر کردن چهره شکموتو X6000 صورت نگرفته بلکه این رویکرد جدید در طراحی، کاهش ضریب پسا یا همان مقاومت بدنه در برابر جریان هوای مقابل را نیز به همراه داشته که می‌تواند به کاهش مصرف سوخت و ارتقاء راندمان سواری، کمک کند.

در ضمن، با این طراحی جدید، و مقاومت کمتری که قسمت جلوی اتاق در برابر جریان هوا دارد، صدای نفوذی به کابین نیز در مقایسه با سری پنج هزار، کمتر شده است.

در واقع نقش اصلی خطوط بُرشی، و همچنین دریچه های جانبی هوا در دو طرف نشان SHACMAN این است که جریان هوا را بصورت بهینه از قسمت جلو، به طرفین خودرو هدایت کنند و حتی خطوطی که پیرامون طرح تهاجمی چراغ‌های جلو شکل گرفته، یا فرم دو تکه آینه‌های جانبی نیز همین هدف را دنبال می‌کنند.

کامیون کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ برند لاماری تراکس | شرکت آرین پارس موتور | Shacman X6000 | Lamari Trucks

با اعداد و ارقام اگر بخواهیم تاثیر این طراحی به‌روز را در آیرودینامیک بدنه بیان کنیم، باید بگوییم طبق ادعای سازنده، ضریب پسای بدنه که نشان دهنده میزان مقاومت بدنه در برابر جریان هوای مقابل است، تنها ۰.۴۵۴ است که همین، می‌تواند به کاهش ۲.۷ تا ۵.۳ لیتری مصرف سوخت کمک کند.

کابین مدرن و مجهز X6000 لاماری تراکس

فضای داخلی نیز با هدف ارتقاء راحتی رانندگی، هم از نظر طراحی و ارگونومی در مقایسه با سری پنج هزار، مورد بازنگری قرار گرفته و هم از نظر امکانات در سطح بالاتر و کامل‌تری قرار دارد. در این محیط، آنچه که مخصوصا در مقایسه با شکموتو X5000 جلب نظر خواهد کرد، کفت تخت یا به اصطلاح، بدون پالانی اتاق است که می‌تواند به سهولت حرکت در فضای داخلی کمک کند.

کامیون کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ برند لاماری تراکس | شرکت آرین پارس موتور | Shacman X6000 | Lamari Trucks
طراحی سال ۲۰۲۰ کابین شاکمان X6000

سه سال پیش که برای اولین بار شاکمان از ایکس ۶۰۰۰ رونمایی کرد، شاهد طراحی ساده‌تری در اتاق (به نسبت طراحی ظاهری آن) بودیم که اصلی‌ترین مشخصه‌اش، تفکیک بخش راننده از کمک‌راننده با طرح داشبورد دو رنگ بود. اما در ادامه، کامیون کشنده Shacman X6000 با طرح داشبورد مدرن‌تری به بازار آمد که ترند روز طراحی کابین خودروهای تجاری و کار در آن رعایت شده.

این طراحی جدید، شامل داشبوردی است که دو نمایشگر به ظاهر جدا از داشبورد و ایستاده را روی خود دارد به این ترتیب که راننده یک نمایشگر تمام LCD را بجای پشت‌آمپرهای مرسوم پیش روی خود می‌بیند و یک نمایشگر لمسی نیز بصورت شناور، در مرکز داشبورد بصورت ایستاده، جانمایی شده.

کامیون کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ برند لاماری تراکس | شرکت آرین پارس موتور | Shacman X6000 | Lamari Trucks
طراحی جدید کابین شاکمان X6000

از دیگر مشخصه‌های بارز در طراحی جدید فضای داخلی Shacman X6000 لاماری تراکس نیز باید به طرح به‌ظاهر یکپارچه دریچه‌های سیستم تهویه اشاره کنیم که بصورت یک خط عرضی، داشبورد را به دو بخش فوقانی و تحتانی تقسیم کرده.

این شکل طراحی برای دریچه های سیستم تهویه، بیشتر در خودروهای سواری امروزی می‌بینیم و روی هم رفته تاکید بیشتر دارد روی ماهیت مدرن و راحتی-محور فضای داخلی.

کامیون کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ برند لاماری تراکس | شرکت آرین پارس موتور | Shacman X6000 | Lamari Trucks

راحتی راننده در Shacman X6000

بحث راحتی-محور بودن فضای داخلی شد، بد نیست بدانید شکموتو ایکس ۶۰۰۰ با صندلی های جدیدی ارائه می‌شود که ساخت ISRI است یعنی همان برندی که برای خودروهای تجاری و کار اروپایی از برندهای مرسدس-بنز، ولوو و اسکانیا نیز صندلی تولید می‌کند. این صندلی های جدید، بسته به سطح تجهیزات، می‌توانند بصورت بادی با تنظیم برقی و سیستم سرمایش و گرمایش برای راننده باشند.

برای راحتی هرچه بیشتر راننده و کمک‌راننده در فواصل طولانی، اتاق جادار شاکمان ایکس ۶۰۰۰ به دو تخت‌خواب، سانروف برقی، تهویه اتوماتیک و بخاری درجا و کولر درجا مجهز شده و دارای یخچال است.

کامیون کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ برند لاماری تراکس | شرکت آرین پارس موتور | Shacman X6000 | Lamari Trucks

ورود و استارت بدون کلید، کروزکنترل تطبیق‌پذیر، آینه‌های جانبی برقی دارای گرمکن، ایربگ کانتیننتال، سیستم دید ۳۶۰ درجه، هشدار احتمال تصادف از روبرو به همراه ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار خط خوان، تشخیص خواب‌آلودگی راننده، خروجی برق ۱۲۰۰ وات، پرده آفتاب‌گیر شیشه سمت راننده و TPMS نیز از دیگر امکاناتی هستند که Shacman در مجهزترین نمونه های سری ایکس ۶ هزار کامیون های کشنده خود ارائه می‌دهد.

در کنار تمامی این موارد، باید به تمهیداتی اشاره کنیم که شانکسی اتومبیل در نسل جدید کامیون های کشنده خود برای کاهش حداکثری نفوذ صدا، لرزش و تکان های مسیر به کابین اندیشیده.

کامیون کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ برند لاماری تراکس | شرکت آرین پارس موتور | Shacman X6000 | Lamari Trucks

برای مثال، به لطف تکنولوژی عایق‌کاری صوتی Shaanxi Automobile و همچنین استفاده از عایق صوتی روی موتور و عایق‌کاری دو لایه در درب‌ها، در حالت ایستاده و زمانی که موتور، روشن باشد، صدای نفوذی به کابین تنها ۵۰ دسی‌بل است. این عدد در میان کامیون های کشنده هم‌رده، عدد بسیار پایینی است و نشان از نفوذ بسیار کم صدا به کابین دارد. سیستم مدیریت هوشمند هوای کابین نیز همواره هوای تازه و پاک در اختیار راننده و کمک‌راننده قرار می‌دهد.

پیشرانه و قوای محرکه شاکمان X6000

با رده تعریف شده برای Shacman X6000 و سطح امکانات ایمنی و رفاهی که این محصول ارائه می‌دهد، تعجبی ندارد که در بخش پیشرانه و قوای محرکه نیز Shacman X6000 با بهترین و پرکشش ترین پیشرانه ها عرضه می‌شود. این کامیون کشنده را در چین، می‌توان با موتور های قدرتمند ویچای که بسته به حجم، تا ۸۰۰ اسب‌بخار قدرت و تا ۳.۷۵۰ نیوتن‌متر گشتاور نیز تولید می‌کنند، خریداری کرد.

کامیون کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ برند لاماری تراکس | شرکت آرین پارس موتور | Shacman X6000 | Lamari Trucks

در کنار این موتورهای پرقدرت ویچای، موتورهای کامینز نیز پای ثابت گزینه‌های پیشرانه برای کامیون کشنده شاکمان X6000 هستند که البته تعجبی هم ندارد زیرا شاکمان یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با کامینز تاسیس کرده، با عنوان Shacman-Cummins که به تولید پیشرانه های این غول آمریکایی در چین برای محصولات شاکمان می‌پردازد.

نمونه ای که قرار است توسط لاماری تراکس آرین پارس موتور در کشورمان عرضه شود نیز دارای پیشرانه کامینز ساخت همین شرکت است، از نوع M13ES با ۵۶۰ اسب‌بخار قدرت. در این موتور ساخت شاکمان-کامینز که از نوع ۶ سیلندر توربودیزل با حجم ۱۲.۵ لیتر و استاندارد آلایندگی Euro V EEV است، بیشینه گشتاور، ۲۶۰۰ نیوتن‌متر اعلام شده که از دور های پایین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

کامیون کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ برند لاماری تراکس | شرکت آرین پارس موتور | Shacman X6000 | Lamari Trucks

ترکیب این این موتور قدرتمند و پرکشش با گیربکس اتوماتیک ۴+۱۲ سرعته ساخت ZF، راحتی و دقت بسیار خوبی به رانندگی با شاکمان X6000 لاماری تراکس می‌دهد، مخصوصا از این نظر که ریتاردر ۵ مرحله ای و ترمز موتور نیز در این ترکیب، لحاظ شده.

گفتنی است در بحث گیربکس، شاکمان باتوجه به تملک شرکت سازنده گیربکس FAST، محصول X6000 را با گیربک ۱۶ دنده AMT ساخت FAST نیز عرضه می‌کند اما همانطور که اشاره شد، لاماری تراکس قرار است ایکس ۶۰۰۰ خود را با گیربکس اتوماتیک ساخت ZF در کشورمان مونتاژ و عرضه کند.

کامیون کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ برند لاماری تراکس | شرکت آرین پارس موتور | Shacman X6000 | Lamari Trucks

برای Shacman X6000 لاماری تراکس، در کنار ترمزهای کمکی ذکر شده یعنی ترمز موتور و ریتاردر هیدرولیک پنج مرحله‌ای، ترمزهای چهارچرخ دیسکی و کنترل پایداری الکترونیک در نظر گرفته شده و فنربندی چهار بالونی عقب، به همراه باک آلومینیومی دو تایی (۴۰۰+۹۸۰ لیتری)، محورهای ساخت هانده و تعلیق بالونی اتاق از دیگر متعلقات آن خواهند بود.

نبرد چینی های پرچمدار در ایران داغ‌تر می‌شود؟

ورود شاکمان X6000 به بازار خودروهای تجاری و کار کشورمان به عنوان پرچمدار لاماری تراکس شرکت آرین پارس موتور، همزمان شده با ورود پرچمداران دیگری از چین به بازار کشنده های بالارده در کشورمان، یعنی پیلسان C9H و ویرا E1st. چند ماهی هم می‌شود که بهمن دیزل با بایک X9 در این بخش از بازار ورود کرده.

کامیون کشنده سیتراک C9H مجتمع صنعتی پیلسان | Sitrak C9H | Pilsan
کشنده سیتراک C9H پیلسان

در کنار اینها، Shacman X6000 لاماری تراکس رقبای دیگری نظیر کامیون کشنده کامل P9 را نیز در بین رقبای پرچمدار چینی پیش روی خود می‌بیند.

و این یعنی حضور بی‌دردسری در بازار کشورمان نخواهد داشت، به‌ویژه در شرایطی که انتظار می‌رود به واسطه نرخ ارز و افزایشی که در تعرفه واردات قطعات و همچنین نرخ ارز تخصیصی به خودروسازان داشتیم، احتمالا قیمت تمام شده کشنده شاکمان ایکس ۶۰۰۰ لاماری تراکس در بازار کشورمان در محدوده ۸ تا ۹ میلیارد تومان خواهد بود.

کامیون کشنده Vira E1st شرکت ویرا دیزل | SAGMOTO E1st Truck
کشنده Vira E1st شرکت ویرا دیزل

در واقع در کنار چینی هایی که اشاره شد، کشنده های وارداتی کارکرده از مبدا اروپا نیز در لیست رقبای Shacman X6000 لاماری تراکس قرار می‌گیرند. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم که در نهایت، این محصول با چه قیمتی به بازار خودرو های تجاری و کار کشورمان، پاگُشا خواهد شد.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟