هوآوی در کمتر از دو سالی که از ورودش به عرصه خودروسازی میگذرد، به یک دستاورد بزرگ رسیده. این غول صنعت الکترونیک و فناوری ارتباطات چین روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود از فروش بیش از ۵۰۰ هزار خودرو در ۳۲ ماه فعالیت های خود در عرصه خودروسازی خبر داد. این دستاورد بزرگ، به ادعای هوآوی، سریعترین رُشد برای یک برند تولید کننده خودروهای متکی بر انررژی های نو و تجدیدپذیر است. و بد نیست بدانید بخش اعظمی از این دستاورد بزرگ، در سال ۲۰۲۴ محقق شده.
هوآوی در حالی از عبور از مرز فروش نیم میلیون خودرو میگوید که ۱۰ ماه پیش، یعنی فوریه ۲۰۲۴ توانسته بود به فروش بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو دست یابد. به فاصله ۳ ماه، یعنی در ماه می، هوآوی اعلام کرد که از مرز فروش ۳۰۰ هزار خودرو عبور کرده و در نهایت، دو ماه بعد از آن یعنی در ماه جولای اعلام شد هوآوی توانسته به فروش بیش از ۴۰۰ هزار خودرو دست یابد.
ذکر این نکته ضروری است که خودروسازی هوآوی نه تحت این برند، بلکه تحت نشان HIMA (مخفف Harmony Intelligent Mobility Alliance) صورت میپذیرد. HIMA نیز خود متشکل از چندین برند سرمایهگذاری مشترک با خودروسازان بزرگ چینی است، از جمله آیتو یا همان سرس، لوکسید با همکاری چری، استلاتو با همکاری بایک و ماکسترو با همکاری JAC که آخری، روز گذشته اولین محصول خود را با نام Maextro S800 رونمایی کرد.
در قالب جوینتونچر هایی که به آنها اشاره شد، HIMA نهتنها راهکارهای هوشمند برای کابین و همچنین رانندگی ارائه میکند، بلکه در برخی فازهای تولید خودرو نظیر طراحی، تولید، فروش و خدمات پس از فروش نیز درگیر است. البته فعلا توان تولید کامل و بدون وابستگی به خودروسازان بزرگ چین را ندارد.
طبق صحبت های ریچارد یو، ریاست بخش خودروسازی هوآوی، تقریبا نیمی از مجموع فروش خودروهای هوآوی متعلق به آیتو M7 بوده؛ خودرویی که جولای ۲۰۲۲ به بازار آمد و تنها در ۱۰ ماه ۲۰۲۴، فروشی بالغ بر ۱۷۰ هزار دستگاه داشته. پرچمدار برند آیتو یعنی M9 نیز از آغاز عرضه، فروشی بالغ بر ۱۸۰ هزار دستگاه داشته.
در کنار این دو محصول برند آیتو، خودروسازی هوآوی در کنفرانس خبری خود روی یک خودرو دیگر نیز تاکید ویژه داشت، یعنی روی لوکسید R7. این خودرو که دومین محصول مشترک هوآوی و چری | Chery تحت برند لوکسید است، با وجود این که تنها دو ماه از آغاز عرضهاش در چین میگذرد، فروشی بالغ بر ۴۲ هزار دستگاه داشته که عدد قابل توجهی است.
همانطور که اشاره شد، خودروهای هوآوی توسط برندهای مختلفی تولید و عرضه میشوند اما با این وجود، اکوسیستم خودروها بسیار شبیه به هم است. برای مثال، تمامی خودروهای هوآوی از سیستم عامل هارمونی بهره میبرند و دارای سیستم های همیار رانندگی یا ADAS توسعه یافته توسط هوآوی هستند.
هوآوی مدعی است تا ماه نوامبر، خودروهای ساخت این غول صنعت الکترونیک و فناوری ارتباطات چین بالغ بر ۹۳۰ میلیون کیلومتر پیمایش هوشمند داشتهاند و ۵۸ میلیون و ۳۵۰ هزار مورد استفاده از سیستم پارک اتوماتیک خودروهای هوآوی به ثبت رسیده. همچنین هوآوی مدعی است به لطف سیستم های همیار و تکنولوژی های خودروهایش، از حدود ۸۹۳ هزار مورد تصادف جلوگیری شده.
بد نیست بدانید خودروهای هوآوی در حال حاضر به بیش از ۸۸ هزار ایستگاه شارژ دسترسی دارند.
همانطور که اشاره شد، شروع خودروساز شدن هوآوی با آیتو و محصول M5 بود که سال ۲۰۲۲ در چین عرضه شد. بعد از آن، در سال ۲۰۲۳، جونتونچر لوکسید هوآوی و چری با عرضه سدان S7 آغاز به کار کرد و امسال، Stelato با سدان S9 فعالیت های خود را به عنوان شرکت سرمایهگذاری مشترک بایک و هوآوی آغاز کرد.
از نیمه نخست ۲۰۲۵ نیز سدان S800 به عنوان اولین محصول برند Maextro هوآوی و جک | JAC در چین و دیگر بازارهای هدف عرضه خواهد شد.
نظر شما چیست؟